"България ще има тол система, поел съм ангажимент и това е основна цел.", заяви пред журналисти в парламента министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, цитиран от БТА.

Той отбеляза, че вече има движение по въпроса - подадени са шест оферти за обществената поръчка. Има и три жалби, заради които трябва да се изчака решението на КЗК. Ако това решение е в полза на АПИ, продължаваме с разглеждането на офертите, заяви министърът.

Срокът за изпълнение на договора е 19 месеца - седем месеца за внедряване на смесената система - тол такса и електронна винетка, и 12 месеца за изпитване, оценка на ефективността и корекция, ако има пропуски, обясни Нанков. Нито стотинка от джоба на данъкоплатеца няма да се изразходва на етапа внедряване на тол системата, това ще става за сметка на инвеститора, допълни министърът.

България не е страна с петролни залежи, нашият петрол е нашето геостратегическо положение - пет от 10-те паневропейски транспортни коридора минават през нашата територия, заяви Нанков. В същото време, по думите му, България е най-евтината страна за транзитен трафик, основно тежкотоварен, и е крайно време това да се промени.

Нанков съобщи и по време на парламентарния контрол, че основната цел е до началото до март 2019 г. да има издадено строително разрешение за лот 3,2 на магистрала "Струма" /Крупник-Кресна/, за да може да няма загуба на еврофинансиране. Като цяло строителството на магистралата трябва да приключи през декември 2023 г. в рамките на програмния период, посочи министърът.

Той съобщи, че за този участък предстои подаване на формуляр за кандидатстване пред ЕК, нещо което не е направено от служебния министър.

"Нашата обща цел към момента по всички процедури, свързани със съгласуване, обжалване и екозаконодателство, до март 2019 г. да има издадено строително разрешение за лот 3,2, за да може да не се загуби нито евро от еврофинансирането.", посочи министърът.

"Възлагането на строителството на автомагистрала Русе - Велико Търново може да започне до края на 2018 г. при осигурено финансиране и ако се приеме, че през 2017 г. ще има приета ОВОС и същата година се възложи техническото проектиране на обекта в рамките на една година.", допълни още министърът.

Нанков съобщи, че индикативната стойност на строително-монтажните дейности по автомагистрала е над 550 млн. евро, като в сумата не е включена стойността на изработването на техническия проект, за което има осигурено финансиране.

"МРРБ работи за финансово обезпечаване на реализацията на обекта, който е сред приоритетите на правителството", отбеляза министърът. Основната възможност за финансиране ще е по линия на бюджета на АПИ след въвеждането на тол таксите и електронните винетки. Заемните инструменти също са вариант за финансиране на магистралата, но те са поставени на втора и трета линия, защото това ще води до косвени разходи поради плащания на лихви от държавата.

Към момента се изработва идеен проект за три участъка на магистралата - Русе - Бяла, обход на Бяла и Бяла - Велико Търново.

Очаква се одобрение на варианта на трасе като целесъобразност и от екологична гледна точка с решение на МОСВ, като се очаква такова решение по ОВОС да има през втората половина на тази година. Вторият етап е изработване на идейни решения за големите съоръжение по обекта. Министърът напомни, че на 10 април е сключен договор за безвъзмездна помощ по ОПТ 2014 - 2020 г. за проектиране на автомагистралния участък Русе - Велико Търново и има осигурено финансиране. Ще се възложи и реалното проектиране.