По идея на българския евродепутат от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков всички пунктове за технически преглед влизат в мрежа

Централата за контрол да е в София, амбициран е авторът

Подкрепиха го и ЕК, и Международната автомобилна асоциация

Манипулирането на километража вече е престъпление в целия ЕС.

Това постанови Европейската комисия (ЕК) по предложение на българския евродепутат от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков, автор на програмата. За нея

бюджетът на ЕС

отпуска 1,25

милиона евро
- пари, които ще бъдат заложени в бюджет 2018 на общността.

Новаков е кръстил програмата O.R.E.L. Тя предвижда единна информационна система, която да обединява данните, събирани по време на годишните технически прегледи на всички моторни превозни средства на територията на ЕС. Автосервизите ще трябва да подават актуални данни и да ги обменят с целия ЕС.

Така показанията за пробег на всички употребявани коли, микробуси или камиони ще бъдат обновявани по време на ежегодния технически преглед и ще са достъпни на създаден за целта сайт.

Нещо повече - инициаторът Новаков обяви пред “24 часа”, че ще се бори централата за контрол да е в София.

Според българското законодателство - чл. 309 на Наказателния кодекс, за съставяне на неистински частен документ или преправяне на съдържанието му, ако манипулираният документ бъде употребен, извършителят се наказва със
затвор до 2 г.

В най-лошия случай - ако се отчете, че от престъплението са произтекли маловажни вреди, присъдата е пробация или глоба до 300 лева. “Така или иначе, в досието на извършителя остава “осъждан”, каза Новаков.

Той изрично подчерта, че новият еврорегламент ще държи отговорни не само собствениците на колите с превъртян километраж, но и фирмите, които извършват манипулирането.

Инициативата на Новаков е подкрепена от Съюза на българските автомобилисти и лично от президента на Международната автомобилна асоциация ФИА Жан Тод.
“Срещнах го в Брюксел, разказах му за програмата, която инициирах, и му благодарих, че ФИА ме е подкрепила официално”, разказа още Новаков пред “24 часа”.

“Като представляващ 38 милиона автомобилисти в ЕС ФИА ви подкрепя в битката ви с измамите на километрите”, пишат до Новаков от организацията.

“Автоклубовете от много време повдигат въпроса и приветстваме всеки ефективен опит на политиците в тази посока”, посочва още генералният директор на ФИА за Европа. Като аргументи в подкрепа на Новаков са изредени не само финансовите щети, които търпят измамените купувачи на автомобили с върнат назад километраж, но и безопасността и опазването на околната среда.

ФИА изразява готовност да се срещне с Новаков и да му предостави нужната информация.

“Проблемът с манипулираните километражи категорично не е само в България. Такива зловредни практики има и в Чехия, Полша, Германия, Франция. С напредването на технологиите става все по-достъпно да си превъртиш километража”, обясни пред “24 часа” Новаков. И цитира официални доклади, според които

в Германия

делът на

манипулираните

коли е 30 на сто
“Аз мисля дори, че е по-висок”, подозира Новаков. (Какъв е делът на тези коли у нас - виж интервюто долу - б.а.)

“Когато дойде време програмата да се изпълнява, аз ще предложа на комисията центърът на управлението и

експертите по

поддръжката да

са базирани в

България
Смятам, че е уместно, след като това е изцяло българско предложение, а и съм сигурен, че имаме достатъчно специалисти, които да обезпечат функционирането на програмата, каза още Новаков пред “24 часа”.

Това е второто поред негово предложение, което получава одобрение и финансиране от ЕК. Първото бе програмата A.L.E.C.O, която финансира стажовете на млади предприемачи от България и останалите страни членки, в САЩ, Сингапур и Израел.

Инциаторът Андрей Новаков, евродепутат от ГЕРБ/ЕНП:

80-90% от автомобилите, внесени в

България, са с манипулирани данни

Ще създадем сегмент на пазара. Умишлено избрах българско име

КРИСТИНА КРЪСТЕВА

- Г-н Новаков, по ваше предложение ЕК одобри пилотния проект, насочен срещу измамите с километража. Какво следва?

- Следва бюджетът на програмата от 1 250 000 евро да залегне в бюджета на ЕС за 2018 г., след което да започне реалното изпълнение на дейностите по нея. Надявам се първите стъпки в тази посока да направим още до средата на следващата година. Още през май ще влезе в сила регламент, който криминализира манипулирането на километражите. Това, което правим с програмата с манипулирането на километражите, е без прецедент.

Мисля, че ще създадем един цял сегмент в пазара на употребявани автомобили.

- Какво имате предвид?

- Смятам, че ще бъде предимство, когато един търговец предлага на своите клиенти коли с доказана история по нашата програма. С това ще се гарантира реалния пробег, което е от изключително значение за всеки. Може

да се направи като

лепенка, сертификат

или уникален код,

който да доказва, че

километражът

не е манипулиран.

Съвестните търговци само ще спечелят от това - така ще се повиши доверието към тях. И без значение дали си в Австрия, Полша, или Чехия, всички хора, които си купуват такива коли, а те са милиони, ще знаят, че техният интерес е гарантиран по българска инициатива, с наш принос.

- Какви санкции се предвиждат?

- В самата програма няма санкции. Идеята ми за нея беше да обезсмислим превъртането на километража с превенция. Който лъже, няма да може да си продаде колата -

с два клика

кандидат-купувачът

ще хваща измамата.

Практиката показва, че когато има рестриктивни санкции, хората са много изобретателни как да ги заобиколят. Основната ми цел с програмата е да върнем свободата на потребителите да бъдат информирани. Иначе санкцията я има в Наказателния кодекс - до 2 г. лишаване от свобода.

- А защо OREL?

- Исках да е сигурно, че колкото и да се разпространи в ЕС, всеки да се поинтересува откъде идва, защо е “орел”. Да се види българският принос в програмата.

- Миналата година, пак по ваша инициатива, ЕК одобри първата българска програма на ЕС - ALECO, която вече се изпълнява.

- Така е. Вече е обявена обществена поръчка за набор на организации - посредници, които да спомагат на младите предприемачи да си намерят стаж първоначално в три държави - САЩ, Сингапур и Израел. Очаквам първите предприемачи да получат покани в края на годината или началото на следващата.

Факт е, че ЕК вече изпълнява програмата, която е насочена към всички европейски граждани без ограничение. Понеже ме питахте за името, и с “Алеко” исках да привлека вниманието към България. Едва ли има по-подходящо име за програма, която осигурява почти безвъзмездно пътуване по цял свят, в това число и до Щатите. До Чикаго и назад се мултиплицира и с други дестинации.

Без прецедент две поредни години комисията приема чисто български предложения за програми. Горд съм, че за втори път България дава решение на общоевропейски проблем.