Агенцията сама се отказа

от договор с “Мтел”,

после създаде и пиар компания

Радослав Бимбалов е вероятно едно от най-популярните имена в рекламната индустрия у нас. Поне заради три неща: създаде и ръководи една от най-успешните рекламни агенции - The Smarts, изключително талантлив е в работата си - едни от най-качествените български реклами са негови и това конкуренцията го знае. И третото - по свое желание заедно със съдружничката си Гергана Иванова се отказа от договора между агенцията си и “Мтел”.

Радослав Бимбалов (44) със сигурност е едно от най-популярните имена в шоубизнеса от ранните години на демокрацията, когато с колегата си Жоро Пеев създават “Замунда банана бенд”.

Ето такива на пръв поглед несъвместими занимания се съчетават виртуозно у Бимбалов и напълно отговарят на името му.

Фамилията

му означава

1000 бели

и идва от турски - бин беля, но въпреки това звучи жизнерадостно. Той е наследник на прочутия Бимбелов род от Факия в Странджа, за който се смята, че произлиза от Момчил войвода. Всички в рода били буйни и непокорни. За да ги озаптят, турците по време на турското робство ги назначавали да отговарят за големи вилаети - единствено така ги държали кротки. “Вероятно ми е заложено да съм борец, да се доказвам, да съм винаги начело”, казва Бимбалов.

Май точно това са причините, които го карат сам да разтрогне договора между агенцията си и “Мтел”. The Smarts печели конкурса за рекламна агенция на “Мтел” преди 3 години. До онзи момент телекомуникационната компания работи вече 12-13 години с австрийска агенция. И изведнъж обявява малката и независима българска агенция за победител. А в нея са само той и Гергана Иванова.

“Спечелихме с революционен подход, в който искахме да преобърнем нагласите на хората към компанията.” По онова време те са доста негативни. Променят ги с един слоган, който и до днес се помни - “Ти водиш”, така се казва и кампанията им, заради която за 2 години всички маркетингови показатели на “Мтел” тръгват нагоре. С нея The Smarts печели наградата “Ефи” - за най-ефективна реклама.

“За съжаление, през последните месеци крайният продукт, който излизаше, не беше задоволителен за нас. Така решихме да сложим точка на тези взаимоотношения. Защото, ако рекламистите правим много компромиси за най-големия си клиент, ще започнем да ги правим и за останалите си клиенти. А пък клиентите, включително и най-големият, нямат нужда от тях. Те имат нужда ти да даваш най-доброто от себе си. Нашето решение е колкото добро за нас, толкова добро и за “Мтел”, казва Бимбалов.

В очите на другите това е нещо невиждано, защото агенцията сама се лишава от големия бюджет и големия клиент. В техните очи това е да си независим - да се откажеш в името на собствените си принципи.

Дали защото им се освободи енергия, но преди два месеца The Smarts създаде и пиар агенция - “Параграф 42”. Така чрез отделните си звена компанията вече предлага всички видове комуникационни услуги.

Първите стъпки на Бимбалов в рекламата са още като студент, тъкмо прекъснал и станал водещ в пловдивското радио “Ком”. Преди да започне да пише текстове за реклами и сам да ги продуцира, рисувал страхотно. 10-11-годишен е правел портрети на Ботев и Каравелов, които окачвали по стените на училището му в родния Пловдив. Още е първолаче, когато е открит и талантът му на рецитатор. В следващите 15 години рецитира непрекъснато, дори се записва в театрална школа. Впрочем и Жоро Пеев - другият от “Замунда”, е виден рецитатор като ученик в Кърджали.

Не е ясно откъде е наследил дарбите си в изкуството. Сестра му също - тя е известната поетеса Силвия Недкова. Необяснимото е това, че нито баща му - строителен инженер, нито майка му - инженер-химик, са се занимавали с изкуство. “Иначе чувство за хумор имаха и двамата, но бяха по-тихи хора, не обичаха тази изява, която със сестра ми търсим.”

Промените сварват Бимбалов в английската гимназия в Пловдив. Когато започва да учи международен туризъм в УНСС,

искал да

управлява

хотелче

Прекъсва образованието си, защото си чупи крака и се връща да се лекува в Пловдив. Там попада в радио “Канал Ком” и става преводач, после новинар, после водещ на предавания. В радиото се среща с Жоро Пеев, правят “Замунда банана бенд” и така започват бурни 10 години, в които освен радиопредавания двамата обикалят цялата страна по турнета, издават албуми, касетки, дискове. Впрочем текстовете им, изпълнени върху популярни мелодии, са непреходни - смешни и като всяка добра ирония - вечно актуални.

Слушателите на канал “Ком” чуват първите реклами на Бимбалов, след което той работи като копирайтър на свободна практика. През 2001 г. попада в рекламната агенция Lowe Swing Communications и се издига до творчески директор. После с Гергана Иванова стават управители на самата компания и я ръководят 7 години. Така идва времето да направят нещо свое и през 2008 г. създават The Smarts заедно с още 5-6-има души.

На 6-ия месец след старта единият им голям клиент изчезва - мобилната компания 2Вe, след като е купена от БТК, а марката - претопена. Остават без клиент и оцеляват. Девет години по-късно са 50 души, имат рекламна агенция, медийна, продуцентска компания, а вече и пиар агенция.

Самият Бимбалов има и голяма конкуренция, но вкъщи. Това е съпругата му Ана Младенова, която също се занимава с реклама. Творчески директор е на рекламната агенция “Хавас”. “Много е ценно, защото когато аз направя някоя кампания, основното ми притеснение е как ще я приеме тя. И обратното. Тази оценка е най-важната за мен. Имам огромно уважение към нея, тя е най-добрият творчески директор.” И за да няма конфликт на интереси, двамата взаимно пазят добрите си идеи в тайна един от друг, докато не ги реализират в агенциите си.

Световно

признание

за The Smarts

Наградите на The Smarts за реклама са 2 етажерки, “не ги броим”, казва собственикът ѝ Радослав Бимбалов. Най-голямата през последната година обаче е сребро от “Епика” - единственият рекламен фестивал, в който журират журналисти. Получават я за “Червеният телефон”. В нея червен телефон звъни в мола, който е заснет в черно-бяло. Никой от минаващите клиенти не го вдига. Детенце с майка си се осмелява и печели награда. Това наистина се случва в мола и рекламата на практика е филмче.

Кампанията им против рекламите на цигари също е много успешна и влиза в “Архив” - най-престижното списание за реклама в света.

Последната новина от The Smarts е, че току-що създадената от нея пиар агенция “Параграф 42” стана партньор на глобалната комуникационна агенция Ketchum за България.