Краят на евтините коли

  • 0
authorАвтор: Ана Щайнер, в. "Франкфуртер алгемайне"

Краят на евтините коли

СНИМКА: Pixabay

Коли като VW up, Opel Adam и други малки модели са нещо хубаво за околната среда. Те обаче стават първите жертви на прехода към по-екологична икономика, тъй като производителите са изправени пред сложна дилема. Това предизвиква гнева на много шофьори.

Градовете са претъпкани, дълги задръствания блокират улиците, а намирането на свободно паркомясто е нещо немислимо. На сцената излиза малкият автомобил. За него почти винаги може да се намери свободно местенце, седмичните покупки се побират в багажника, разходът на гориво е нисък, а колите като цяло са евтини за поддръжка. Разбира се, пътуването на четиричленно семейство на дълги разстояния е приключение, а намирането на място и за багажа - истинско предизвикателство. Въпреки това за много шофьори ползите надделяват.

Все пак за по-младите хора колата е най-вече средство за придвижване, а не символ на статус. Затова малките коли през последните години са увеличили пазарния си дял от 6 на 6,9 %, а заедно със следващия по големина клас като VW Polo завземат една четвърт от германския пазар. Само SUV-овете и офроуд моделите ги изпреварват по популярност, a делът на всички останали класове намалява. На настъплението на малките модели обаче скоро ще бъде сложен край. Причината е устремът на производителите към електромобилите, който се засилва все повече.

Очаквания от електромобилите

Причината е ясна за всички: Европейският съюз налага все по-строги норми за емисиите въглеродни газове. До 2021 година всички нови автомобили на даден автомобилостроител трябва да изхвърлят средно не повече от 95 грама въглероден диоксид на километър. Това отговаря на стандарта Евро-6. За след 2021 година в момента се договарят условията за стандарт Евро-7, като се мисли за лимит от едва 60 грама и то при положение, че и сега компаниите се затрудняват да изпълняват изискванията при всичките си модели.

На европейско равнище обаче елекромобилите се определят като въглеродно неутрални въпреки въглеродния баланс на производството на електроенергия и батериите. Поради тази причина производителите увеличават дела на електромобилите в автопарка си.

При Daimler и VW през 2025 година всяка четвърта кола би трябвало да е електрическа. В тази насока е и препоръка, която неотдавна отправи работна група на германското министерство на транспорта - до 2030 година цели 50 % от новите автомобили да са задвижвани от ток. Това обаче ще означава край за малките коли като Opel Adam или VW up.

Първият проблем е физически. Купувачите, според опита на производителите, искат колите да имат пробег от най-малко 300 километра преди да заменят традиционния автомобил с електрически. Дори живеещите в предградията, които с градския си автомобил на ден не изминават повече от 100 километра, очакват колата им да не се затрудни през уикенда с 300-те километра до селото на баба.

Батерия с подобен капацитет обаче все още е твърде голяма за най-малките модели. При сегашните технологиите за батерии в техните купета може да се побере само такава батерия, която гарантира пробег между 100 и 200 километра. VW предлага електрически вариант на най-малкия си модел - E-up, който обаче при оптимални условия може да измине не повече от 160 километра, а при студено време - дори и по-малко.

Вторият проблем е финансов. Батериите за електромобили са скъпи. За производството им са необходими металите литий и кобалт, чиито находища се изчерпват бързо и са единствено в ръцете на китайците. Една батерия струва 4000 до 6000 евро, което е половината цена на един мини-автомобил. Това се отразява и на цената на електрическите модели. Ето пример: най-малкият модел на VW с двигател с вътрешно горене може да се купи за цена, започваща от 10 000 евро, а с един резервоар гориво се изминават около 550 километра. Цената на електрическия вариант започва от 26 000 евро, а пробегът е едва 160 километра. Другите градски коли също са твърде скъпи спрямо разстоянието, което изминават. Моделът i3 на BMW, който въпреки очакванията на производителя не стана хит на пазара, е с базисна цена 37 000 евро. Електрически Smart струва 20 000 евро и има доста скромен пробег. В крайна сметка купувачите дават повече пари за по-малко ефективен автомобил. При това еко-субсидията (в Германия - бел. ред.) от 4000 евро едва се усеща.

Повече място за нови икономии

Шефът на VW Херберт Дис обобщи добре дилемата на Световния икономически форум в Давос.

"Някои хора не могат да си позволят транспорт, неутрален откъм емисии на въглероден диоксид", каза той.

И наистина. Класът на малките автомобили е предназначен най-вече за шофьори, които имат нужда от средство за придвижване за малко пари и отдават слабо значение на социалния статус. Те са готови да платят 10 000 или 12 000 евро за нова кола, а вариант с електрическа батерия би оскъпил покупката с поне 30 %. Купувачите на премиум моделите на Daimler, Porsche или Audi биха приели по-лесно цената на електромобилите, но оскъпяването засяга особено тежко почитателите на малки коли.

Който мисли дългосрочно, може да се окуражи поне от един факт - покупката на електромобили наистина е по-скъпа отколкото на модели с двигател с вътрешно горене, но експлоатацията им е по-изгодна. Електричеството, което ги задвижва, е по-евтино от бензина или дизела. Те могат да се зареждат особено изгодно у дома. Зареждането на път може да е малко по-скъпо, но пък на места вече има мрежи от безплатни станции за презареждане по магистралите, както и пред някои супермаркети. Освен това техниката на елекромобилите има по-малка нужда от поддръжка и ремонти, двигателят е със значително по-малко части, а масло и грес пък вече изобщо не се използват.

Без електрификация обаче бъдещето на най-малките коли изглежда мрачно заради ограниченията за емисиите въглероден диоксид. Малките коли към момента са най-икономичните модели на всички производители. Един Opel Corsa при разумно каране изхвърля малко над 100 грама въглероден диоксид на километър. Базовият вариант на VW up е дори малко под този праг. Точно това обаче ще им изиграе лоша шега, тъй като в този клас вече не може да се постигне съществено подобрение.

Производството на Opel Adam спира

Последицата е, че усилията за развитие на двигателите с вътрешно горене се насочват към по-големите модели. При тях ще може да се въведе стандартът Евро-7, дори ако лимитът е 60 грама въглероден диоксид на километър. Във всеки случай това е мнението, което надделява в централата на Volkswagen във Волфсбург. Разработването на съответните химически пречиствателни устройства обаче ще погълне огромни суми, които в крайна сметка ще бъдат частично поети от купувачите. Според VW става дума за доплащане от 1000 до 2000 евро за тази нова технология, което за VW up се равнява на оскъпяване от 20 %.

Бъдещето на малките автомобили изглежда предрешено. Поне за германските автомобилни концерни в бъдеще ще бъде трудно да предложат електромобил в най-малкия клас. Те се ориентират по факта, че и без това скъпите Mini не се купуват много, и се отказват от някои модели.

Да вземем за пример Opel. Компанията от Рюселсхайм, която вече е част от конгломерата Peugeot, спира производството на малкия Opel Adam, на когото навремето бе възложена задачата да "подмлади" имиджа на производителя. Малко по-големият Opel Corsa, най-продаваният модел на марката, още тази година се очаква да излезе с електрическа версия на пазара. За цените на E-Corsa все още няма данни, но може да се очаква, че електрическият вариант ще бъде значително по-скъп.

Smart вече ще се произвежда само в Китай

Във Волфсбург никой не се сбогува официално с VW up, но въпреки това непрекъснато се носят слухове за спиране на производството. Те се подхранват от новата линия електрически модели, която Volkswagen разработва. През идната година се очаква на пазара да излезе VW I.D. - електромобил, който ще струва колкото Golf, ще има по-голям пробег и ще предлага пространство колкото Passat.

Daimler от друга страна едва тази седмица призна, че Smart не върши работа. В бъдеще производството на двуместния модел ще продължи само в Китай - от местния автомобилостроител Geely, чийто собственик е и голям акционер в Daimler. За разлика от Volkswagen концернът от Щутгарт обаче не залага единствено на електрическите батерии. При Daimler има място и за автомобили, задвижвани от водородни клетки. Засега тази технология е твърде скъпа и не е подходяща за серийно производство, но пробив в масовото производство може да направи подобна кола всеобщ любимец.

Toyota пък показа, че е необходимо моделите да са изцяло електрически. През 90-те години на японците се присмиваха заради хибридната им технология, обединяваща електрически мотор и двигател с вътрешно горене. Днес такава е вградена във всяка втора тойота, която се продава. В Германия обаче дискусиите за транспорта с нулеви емисии са ограничени до електромобилите, а това може да има тежки последици за малките коли по пътищата.

/БТА, със съкращения/

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Косово забрани вноса на картофи и мед от Северна Македония

Косово забрани вноса на картофи и мед от Северна Македония

Косовското министерство на търговията и промишлеността наложи днес забрана за внос на картофи и мед от Северна Македония в отговор на забраната за внос на жива риба за зарибяване от Косово в Северна Македония, предаде агенция МИА. Министерството съобщи, че това е реципрочна мярка, която започва да се прилага от днес и ще остане в сила,

"Ромските палати" - архитектурен феномен 
в Румъния, който смущава (Видео)

"Ромските палати" - архитектурен феномен в Румъния, който смущава (Видео)

В румънските полета и околностите на градовете невероятни азиатски пагоди блестят с хиляди орнаменти, отличавайки се рязко от скромните къщи наоколо: това са "ромските палати" - нов архитектурен феномен, издаващ стремежа към социален престиж в средите на едно маргинализирано малцинство. Тези палати, изникнали с хиляди от края на комунизма със

Отвориха офертите за надзор при строежа на 54 км от пътя Видин - Ружинци

Отвориха офертите за надзор при строежа на 54 км от пътя Видин - Ружинци

Отворени са офертите в обществената поръчка за строителен надзор при модернизацията на 54,3 км от път I-1 (E-79) Видин - Ботевград, в участъка от Видин до Ружинци. Индикативната стойност на поръчката е близо 6,9 млн. лв. без ДДС. Проектът ще се реализира със средства от републиканския бюджет. Тръжната процудура е в три обособени позиции.

Иск срещу България за 80 млн. евро 
заради КТБ отхвърлен окончателно (Обзор)

Иск срещу България за 80 млн. евро заради КТБ отхвърлен окончателно (Обзор)

Владислав Горанов и водещи кантори спечелиха арбитражи за 1,7 млрд. лева Съд във Вашигтон отряза претенциите на Омански фонд заради отнетия лиценз на финансовата пирамида на Цветан Василев Международният център за разрешаване на инвестиционни спорове във Вашингтон е отхвърлил окончателно на 13 август иска на Държавния резервен фонд на Оман срещу

Петкова: Уведомили сме ЕК, че искаме да  увеличим капитала на ТЕЦ „Марица Изток“ 2

Петкова: Уведомили сме ЕК, че искаме да увеличим капитала на ТЕЦ „Марица Изток“ 2

През месец октомври трябва да бъде нотифициран пред ЕК механизмът за капацитет на ТЕЦ „Марица Изток 2“. Това каза министърът на енергетиката Теменужка Петкова пред журналисти, предаде  „Фокус“. Във връзка с ТЕЦ „Марица Изток 2“, тя посочи, че процесът се развива. „Ние сме изпратили информация до ЕК,

На плюс! Фискалният резерв  е 11,8 млрд. лв., не е бил толкова  от март 2016 г.

На плюс! Фискалният резерв е 11,8 млрд. лв., не е бил толкова от март 2016 г.

В Сребърния фонд има 3 млрд. Заради ниските лихви парите не носят доходност, но и рисковете за тях са малки Парите във фискалния резерв отново са над 11 млрд. лв. Към 30 юни т.г. 10,82 млрд. лв. от тях са на депозит в БНБ и в търговски банки, а 450 млн. лв. са вземанията от фондовете на Европейския съюз.

Автоматите за билети в столичния транспорт "спестили" 70 000 лева от ресто

Автоматите за билети в столичния транспорт "спестили" 70 000 лева от ресто

За четири години автоматите за билети в столичните трамваи и тролеи са ощетили пътниците със 70 000 лева. Това е сумата от невъзстановено ресто. Стотици пътници в София всеки ден се сблъскват с този проблем. Трябва да разполат с точно приготвена сума -1 лев и 60 стотинки. В противен случай - получават билет, но не и ресто.

Големите предприятия с ERP системи получават алтернатива от НАП

Големите предприятия с ERP системи получават алтернатива от НАП

Предприятията с приходи от продажби над 16 млн. лв., стойност на активите по баланс над 8 млн. лв. и персонал от над 50 души (за които са налице поне 2 от трите критерия) и чиито продажби в брой са под 5% от приходите, ще могат да изберат да ползват и софтуер за управление на продажбите (СУПТО), който създава стандартизиран одиторски файл,

Британската икономика се сви през второто тримесечие с оглед на Брекзит неизвестността

Британската икономика се сви през второто тримесечие с оглед на Брекзит неизвестността

Британската икономика се сви изненадващо през второто тримесечие за пръв път от 2012-а година насам, тъй като страната е изправена пред доста несигурно бъдеще относно плановете ѝ за напускане на Европейския съзю в края на октомври. Това разкриват предварителни данни на официалната британска статистика ONS, цитирана от БНР

1547 лева средно на човек, 2/3 от тях - за храна, сметки, данъци и транспорт

1547 лева средно на човек, 2/3 от тях - за храна, сметки, данъци и транспорт

Доходите се вдигат за година с 4,9%, разходите - с 5,3 на сто С 4,9% се повишава доходът на човек от домакинство през второто тримесечие на годината спрямо същия период на миналата година. Така сумата става 1547 лв. В същото време растат и разходите. За година те са се увеличили с 5,3% до 1402 лв. Две трети от тази сума отиват за храна,

Най-коментирани

Днес обявяват кандидатите за стратегически инвеститор в  АЕЦ "Белене"

Днес обявяват кандидатите за стратегически инвеститор в АЕЦ "Белене"

Министерството на енергетиката ще обяви имената на компаниите, които кандидатстват за стратегически инвеститори в АЕЦ "Белене". Това ще стане на пресконференция от 10 часа в сградата на министерството. Срокът за подаване на заявления за участие в конкурса изтече вчера. До този момент единствено руската държавна компания "Росатом" е обявила,

Руско издание: Русия дава на България последен шанс да пусне в ход АЕЦ "Белене"

Руско издание: Русия дава на България последен шанс да пусне в ход АЕЦ "Белене"

България прие заявката на руската корпорация "Росатом" за участие в изграждането на АЕЦ "Белене", отбелязват в заглавия руски издания. София вече инвестира в строежа на АЕЦ "Белене" 3 милиарда лева; днес централата разполага с два реактора и площадка, на която да бъде построен енергийният обект, пише специализираният сайт "Нефтегаз",

Иск срещу България за 80 млн. евро 
заради КТБ отхвърлен окончателно (Обзор)

Иск срещу България за 80 млн. евро заради КТБ отхвърлен окончателно (Обзор)

Владислав Горанов и водещи кантори спечелиха арбитражи за 1,7 млрд. лева Съд във Вашигтон отряза претенциите на Омански фонд заради отнетия лиценз на финансовата пирамида на Цветан Василев Международният център за разрешаване на инвестиционни спорове във Вашингтон е отхвърлил окончателно на 13 август иска на Държавния резервен фонд на Оман срещу

Отвориха офертите за надзор при строежа на 54 км от пътя Видин - Ружинци

Отвориха офертите за надзор при строежа на 54 км от пътя Видин - Ружинци

Отворени са офертите в обществената поръчка за строителен надзор при модернизацията на 54,3 км от път I-1 (E-79) Видин - Ботевград, в участъка от Видин до Ружинци. Индикативната стойност на поръчката е близо 6,9 млн. лв. без ДДС. Проектът ще се реализира със средства от републиканския бюджет. Тръжната процудура е в три обособени позиции.

1547 лева средно на човек, 2/3 от тях - за храна, сметки, данъци и транспорт

1547 лева средно на човек, 2/3 от тях - за храна, сметки, данъци и транспорт

Доходите се вдигат за година с 4,9%, разходите - с 5,3 на сто С 4,9% се повишава доходът на човек от домакинство през второто тримесечие на годината спрямо същия период на миналата година. Така сумата става 1547 лв. В същото време растат и разходите. За година те са се увеличили с 5,3% до 1402 лв. Две трети от тази сума отиват за храна,

Изследване: Слънчевата енергия в Китай по-евтина от мрежовата електроенергия

Изследване: Слънчевата енергия в Китай по-евтина от мрежовата електроенергия

Цената на слънчевата енергия в Китай се е понижила спрямо мрежовата, при това без правителствени субсидии, сочи изследване публикувано в „Nature Energy". То показва, че в 344 града на страната, цените за фотоволтаично електричество са по-ниски от тези предоставяни от електроенергийната мрежа, съобщава "Радио Китай".

Общо 13 са подадените заявление за участие в реализацията на проекта АЕЦ "Белене"

Общо 13 са подадените заявление за участие в реализацията на проекта АЕЦ "Белене"

Общият брой на получените заявления за участие в реализацията на проекта АЕЦ "Белене" са 13. В това число седем са заявленията от компаниите, които желаят да участват като стратегически инвеститор в бъдещия проект. Това съобщи министърът на енергетиката Теменужка Петкова на пресконференция в енергийното ведомство.

БНБ продава нов дълг за 200 млн. лв. на 26 август

БНБ продава нов дълг за 200 млн. лв. на 26 август

Аукцион за продажбата на държавни ценни книжа по поръчка на финансовото министерство ще проведе БНБ на 26 август, обявиха на сайта на централната банка. На него ще се преотвори емисия, която е в обращение, но падежът е бил през юни. Преиздадените облигации ще са със срок 20 години. Тъй като датата за плащане по тях вече е изтекла,

Петкова: Уведомили сме ЕК, че искаме да  увеличим капитала на ТЕЦ „Марица Изток“ 2

Петкова: Уведомили сме ЕК, че искаме да увеличим капитала на ТЕЦ „Марица Изток“ 2

През месец октомври трябва да бъде нотифициран пред ЕК механизмът за капацитет на ТЕЦ „Марица Изток 2“. Това каза министърът на енергетиката Теменужка Петкова пред журналисти, предаде  „Фокус“. Във връзка с ТЕЦ „Марица Изток 2“, тя посочи, че процесът се развива. „Ние сме изпратили информация до ЕК,

Предложение: Зелени регистрационни табели за електрическите автомобили

Предложение: Зелени регистрационни табели за електрическите автомобили

Зелени регистрационни табели за електрическите автомобили. Това е една от мерките, които държавата предлага да се въведат, за да се стимулира използването на този вид коли, предаде bTV. Целта е да се намали замърсяването. В момента стимули за каране на такива коли у нас има, макар да не са много. Анализ на вносителите показва,

Отчуждават имоти заради жп участъка Пловдив - Бургас

Отчуждават имоти заради жп участъка Пловдив - Бургас

Процедура по отчуждаване на имоти започва регионалното министерство за изграждането на шест пътни надлеза. Те ще са част от ремонта на жп участъкъка Пловдив – Бургас. При него ще бъдат премахнати прелезите, за да се осигури безопасно преминаване на влаковете, тъй като трасето ще е за 160 км в час. Дейностите ще се изпълняват на територията на

13  кандидата  за  АЕЦ   “Белене”,  BG компании искат да я строят и да търгуват с тока от нея (обзор)

13 кандидата за АЕЦ “Белене”, BG компании искат да я строят и да търгуват с тока от нея (обзор)

7 фирми и консорциуми със заявления за стратегически акционери в проектната компания 13 компании са подали заявление за интерес към проекта за АЕЦ “Белене”, съобщи министърът на енергетиката Теменужка Петкова във вторник заедно с шефа на БЕХ Жаклен Коен и на НЕК Иван Йончев. 7 от заявленията са за стратегически инвеститор,

Йордания предлага достъп на български фирми до Ирак (Обзор)

Йордания предлага достъп на български фирми до Ирак (Обзор)

За първи път външен министър от кралството на посещение в София. Доволен е, че няма нито един българин, който да се бие за ислямските терористи Йордания да служи като врата за достъп на българските фирми до Ирак. Това предложение е направил външният министър на Хашемитското кралство Айман Сафади на вицепремиерката Екатерина Захариева.

Бисер Петков: Над 55 млн. лева са предвидени за нови социални услуги

Бисер Петков: Над 55 млн. лева са предвидени за нови социални услуги

Над 55 млн. лв. са предвидени за предоставянето на нови социални услуги за деца и семейства. Средствата са по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ (ОПРЧР) 2014-2020 г. чрез процедура „Продължаваща подкрепа за деинституционализация на децата и младежите - ЕТАП 2 - предоставянето на социални и интегрирани здравно–социални услуги за

Задълбочаваме партньорството си със Северна Македония

Задълбочаваме партньорството си със Северна Македония

Министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова и министърът на местното самоуправление на Република Северна Македония Горан Милевски подписаха в Скопие Меморандум за разбирателство между двете министерства, съобщиха от пресцентъра на българското министерство. Документът е показателен за отличното дългосрочно и ползотворно

Подписаха договора за прединвестиционно проучване на тунел под Петрохан

Подписаха договора за прединвестиционно проучване на тунел под Петрохан

Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски подписа договора за изработването на прединвестиционно проучване за трасе по направлението Монтана – София, с тунел под Петрохан. Обществената поръчка е възложена на Обединение „Петрохан 2019“, с участници „Трансконсулт 22“ ООД и „Университет по архитектура,

Започва подмяната на винетните стикери за паркиране в зони

Започва подмяната на винетните стикери за паркиране в зони

Центърът за градска мобилност започва кампанията по подмяна на винетни стикери за зоната за платено паркиране. През есента изтичат правата за зоната на близо 6000 души, съобщиха от пресцентъра на ЦГМ. ЦГМ изпраща един месец преди крайната дата е-мейл, в който подсеща водачите да подновят правото си на паркиране, ако искат.

Основателят на "Хуавей": Поставени сме в ситуация на живот и смърт

Основателят на "Хуавей": Поставени сме в ситуация на живот и смърт

Основателят на Huawei Technologies Рън Джънфей предупреди в писмо, изпратено до служителите, че компанията се намира в „момент на живот и смърт“ и посъветва недостатъчно активните служители да създадат „отряди“, за да опитат нови проекти. Работниците, които не успеят, ще получават намаление на заплатата на всеки няколко месеца и могат да загубят

Доларът достигна най-високата си стойност от началото на 2019-а

Доларът достигна най-високата си стойност от началото на 2019-а

Ралито на щатския долара продължава уверено през последните дни, като зелената валута успя да достигне нов рекорд за тази година. В понеделник доларът поскъпна стабилно и според индексът на Bloomberg, който следи представянето на основните валути, той се е изкачил до най-високата си стойност за 2019 година.

Общо 13 са подадените заявление за участие в реализацията на проекта АЕЦ "Белене"

Общо 13 са подадените заявление за участие в реализацията на проекта АЕЦ "Белене"

Общият брой на получените заявления за участие в реализацията на проекта АЕЦ "Белене" са 13. В това число седем са заявленията от компаниите, които желаят да участват като стратегически инвеститор в бъдещия проект. Това съобщи министърът на енергетиката Теменужка Петкова на пресконференция в енергийното ведомство.