Краят на евтините коли

  • 0
authorАвтор: Ана Щайнер, в. "Франкфуртер алгемайне"

Краят на евтините коли

СНИМКА: Pixabay

Коли като VW up, Opel Adam и други малки модели са нещо хубаво за околната среда. Те обаче стават първите жертви на прехода към по-екологична икономика, тъй като производителите са изправени пред сложна дилема. Това предизвиква гнева на много шофьори.

Градовете са претъпкани, дълги задръствания блокират улиците, а намирането на свободно паркомясто е нещо немислимо. На сцената излиза малкият автомобил. За него почти винаги може да се намери свободно местенце, седмичните покупки се побират в багажника, разходът на гориво е нисък, а колите като цяло са евтини за поддръжка. Разбира се, пътуването на четиричленно семейство на дълги разстояния е приключение, а намирането на място и за багажа - истинско предизвикателство. Въпреки това за много шофьори ползите надделяват.

Все пак за по-младите хора колата е най-вече средство за придвижване, а не символ на статус. Затова малките коли през последните години са увеличили пазарния си дял от 6 на 6,9 %, а заедно със следващия по големина клас като VW Polo завземат една четвърт от германския пазар. Само SUV-овете и офроуд моделите ги изпреварват по популярност, a делът на всички останали класове намалява. На настъплението на малките модели обаче скоро ще бъде сложен край. Причината е устремът на производителите към електромобилите, който се засилва все повече.

Очаквания от електромобилите

Причината е ясна за всички: Европейският съюз налага все по-строги норми за емисиите въглеродни газове. До 2021 година всички нови автомобили на даден автомобилостроител трябва да изхвърлят средно не повече от 95 грама въглероден диоксид на километър. Това отговаря на стандарта Евро-6. За след 2021 година в момента се договарят условията за стандарт Евро-7, като се мисли за лимит от едва 60 грама и то при положение, че и сега компаниите се затрудняват да изпълняват изискванията при всичките си модели.

На европейско равнище обаче елекромобилите се определят като въглеродно неутрални въпреки въглеродния баланс на производството на електроенергия и батериите. Поради тази причина производителите увеличават дела на електромобилите в автопарка си.

При Daimler и VW през 2025 година всяка четвърта кола би трябвало да е електрическа. В тази насока е и препоръка, която неотдавна отправи работна група на германското министерство на транспорта - до 2030 година цели 50 % от новите автомобили да са задвижвани от ток. Това обаче ще означава край за малките коли като Opel Adam или VW up.

Първият проблем е физически. Купувачите, според опита на производителите, искат колите да имат пробег от най-малко 300 километра преди да заменят традиционния автомобил с електрически. Дори живеещите в предградията, които с градския си автомобил на ден не изминават повече от 100 километра, очакват колата им да не се затрудни през уикенда с 300-те километра до селото на баба.

Батерия с подобен капацитет обаче все още е твърде голяма за най-малките модели. При сегашните технологиите за батерии в техните купета може да се побере само такава батерия, която гарантира пробег между 100 и 200 километра. VW предлага електрически вариант на най-малкия си модел - E-up, който обаче при оптимални условия може да измине не повече от 160 километра, а при студено време - дори и по-малко.

Вторият проблем е финансов. Батериите за електромобили са скъпи. За производството им са необходими металите литий и кобалт, чиито находища се изчерпват бързо и са единствено в ръцете на китайците. Една батерия струва 4000 до 6000 евро, което е половината цена на един мини-автомобил. Това се отразява и на цената на електрическите модели. Ето пример: най-малкият модел на VW с двигател с вътрешно горене може да се купи за цена, започваща от 10 000 евро, а с един резервоар гориво се изминават около 550 километра. Цената на електрическия вариант започва от 26 000 евро, а пробегът е едва 160 километра. Другите градски коли също са твърде скъпи спрямо разстоянието, което изминават. Моделът i3 на BMW, който въпреки очакванията на производителя не стана хит на пазара, е с базисна цена 37 000 евро. Електрически Smart струва 20 000 евро и има доста скромен пробег. В крайна сметка купувачите дават повече пари за по-малко ефективен автомобил. При това еко-субсидията (в Германия - бел. ред.) от 4000 евро едва се усеща.

Повече място за нови икономии

Шефът на VW Херберт Дис обобщи добре дилемата на Световния икономически форум в Давос.

"Някои хора не могат да си позволят транспорт, неутрален откъм емисии на въглероден диоксид", каза той.

И наистина. Класът на малките автомобили е предназначен най-вече за шофьори, които имат нужда от средство за придвижване за малко пари и отдават слабо значение на социалния статус. Те са готови да платят 10 000 или 12 000 евро за нова кола, а вариант с електрическа батерия би оскъпил покупката с поне 30 %. Купувачите на премиум моделите на Daimler, Porsche или Audi биха приели по-лесно цената на електромобилите, но оскъпяването засяга особено тежко почитателите на малки коли.

Който мисли дългосрочно, може да се окуражи поне от един факт - покупката на електромобили наистина е по-скъпа отколкото на модели с двигател с вътрешно горене, но експлоатацията им е по-изгодна. Електричеството, което ги задвижва, е по-евтино от бензина или дизела. Те могат да се зареждат особено изгодно у дома. Зареждането на път може да е малко по-скъпо, но пък на места вече има мрежи от безплатни станции за презареждане по магистралите, както и пред някои супермаркети. Освен това техниката на елекромобилите има по-малка нужда от поддръжка и ремонти, двигателят е със значително по-малко части, а масло и грес пък вече изобщо не се използват.

Без електрификация обаче бъдещето на най-малките коли изглежда мрачно заради ограниченията за емисиите въглероден диоксид. Малките коли към момента са най-икономичните модели на всички производители. Един Opel Corsa при разумно каране изхвърля малко над 100 грама въглероден диоксид на километър. Базовият вариант на VW up е дори малко под този праг. Точно това обаче ще им изиграе лоша шега, тъй като в този клас вече не може да се постигне съществено подобрение.

Производството на Opel Adam спира

Последицата е, че усилията за развитие на двигателите с вътрешно горене се насочват към по-големите модели. При тях ще може да се въведе стандартът Евро-7, дори ако лимитът е 60 грама въглероден диоксид на километър. Във всеки случай това е мнението, което надделява в централата на Volkswagen във Волфсбург. Разработването на съответните химически пречиствателни устройства обаче ще погълне огромни суми, които в крайна сметка ще бъдат частично поети от купувачите. Според VW става дума за доплащане от 1000 до 2000 евро за тази нова технология, което за VW up се равнява на оскъпяване от 20 %.

Бъдещето на малките автомобили изглежда предрешено. Поне за германските автомобилни концерни в бъдеще ще бъде трудно да предложат електромобил в най-малкия клас. Те се ориентират по факта, че и без това скъпите Mini не се купуват много, и се отказват от някои модели.

Да вземем за пример Opel. Компанията от Рюселсхайм, която вече е част от конгломерата Peugeot, спира производството на малкия Opel Adam, на когото навремето бе възложена задачата да "подмлади" имиджа на производителя. Малко по-големият Opel Corsa, най-продаваният модел на марката, още тази година се очаква да излезе с електрическа версия на пазара. За цените на E-Corsa все още няма данни, но може да се очаква, че електрическият вариант ще бъде значително по-скъп.

Smart вече ще се произвежда само в Китай

Във Волфсбург никой не се сбогува официално с VW up, но въпреки това непрекъснато се носят слухове за спиране на производството. Те се подхранват от новата линия електрически модели, която Volkswagen разработва. През идната година се очаква на пазара да излезе VW I.D. - електромобил, който ще струва колкото Golf, ще има по-голям пробег и ще предлага пространство колкото Passat.

Daimler от друга страна едва тази седмица призна, че Smart не върши работа. В бъдеще производството на двуместния модел ще продължи само в Китай - от местния автомобилостроител Geely, чийто собственик е и голям акционер в Daimler. За разлика от Volkswagen концернът от Щутгарт обаче не залага единствено на електрическите батерии. При Daimler има място и за автомобили, задвижвани от водородни клетки. Засега тази технология е твърде скъпа и не е подходяща за серийно производство, но пробив в масовото производство може да направи подобна кола всеобщ любимец.

Toyota пък показа, че е необходимо моделите да са изцяло електрически. През 90-те години на японците се присмиваха заради хибридната им технология, обединяваща електрически мотор и двигател с вътрешно горене. Днес такава е вградена във всяка втора тойота, която се продава. В Германия обаче дискусиите за транспорта с нулеви емисии са ограничени до електромобилите, а това може да има тежки последици за малките коли по пътищата.

/БТА, със съкращения/

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Забраняват вноса на дизели втора ръка

Забраняват вноса на дизели втора ръка

България също се включва в европейската борба срещу дизеловите превозни средства. За първи път в официален документ – проекта на Национална програма за контрол над замърсяванията на въздуха, се предвиждат мерки за ограничаване на дизеловите автомобили втора употреба. През 2020 г. у нас трябва да се забрани вносът им,

От гаражен производител до доставчик на световни фирми (Видео)

От гаражен производител до доставчик на световни фирми (Видео)

Много бизнеси се нуждаят от хладилни витрини, но изискванията към тази техника се повишават все повече. Фактът, че българска фирма, тръгнала от абсолютната нула, изработва и доставя интелигентни хладилни витрини за редица големи чужди фирми, заслужава адмирации. “Братя Чичеклиеви” ООД с помощта на еврофондовете започва да прави преди известно

Ето как изглежда
Невърленд 10 години
след смъртта на Джако

Ето как изглежда Невърленд 10 години след смъртта на Джако

Майкъл Джексън почина преди 10 години, а любимото му имение Невърленд в Санта Барбара в САЩ все още пустее. Кралят на попа живя в него до 2006-а, когато беше обвинен в сексуално насилие над деца. И въпреки, че бе оправдан, случаят донесе лоша слава на имота, разпростиращ се на площ от 11 кв. км, пише Toptenrealestatedeals.

Огромен внос на череши от Гърция нанася щети на българските производители

Огромен внос на череши от Гърция нанася щети на българските производители

Огромен внос на череши от Гърция нанася щети на българските производители, оплакаха се те пред Нова телевизия. "Липсва всякакво спокойствие. Не знаем на колко ще бъде цената в края на деня. Има хаос и при пунктовете. Едни искат дребни, други едри. В момента делим с работниците. Те получават 40-50 стотинки за килограм,

Курсът на турската лира скочи след повторните избори за кмет на Истанбул

Курсът на турската лира скочи след повторните избори за кмет на Истанбул

Турската лира поскъпна спрямо долара в началото на днешната търговия след повторните избори за кмет на Истанбул, при които опозицията спечели най-големия град в Турция, предаде Асошиейтед прес. Доларът се котираше при курс 5,717 лири за долар, което е повишение с близо 2 на сто, предаде БТА. Часове по-рано опозиционният кандидат Екрем Имамоглу

Големи закъснения на полетите на летището в Манчестър заради компютърен срив

Големи закъснения на полетите на летището в Манчестър заради компютърен срив

Срив на компютърната система причини огромни закъснения на полетите на третото най-натоварено британско летище – това в Манчестър, съобщава „Скай нюз“. Пътници се оплакаха в социалните мрежи, че заради непредвиденото забавяне на полетите чакат от часове на аерогарата, а дори не им е предложена вода, предава БГНЕС.

Немското издание Handelsblatt: "Фолксваген" реши завода да е край Измир

Немското издание Handelsblatt: "Фолксваген" реши завода да е край Измир

Vоlkѕwаgеn АG e взeл пpeдвapитeлнo peшeниe нoвият зaвoд в Изтoчнa Бългapия дa бъдe в Typция, твъpди гepмaнcкoтo дeлoвo издaниe Наndеlѕblаtt, цитирано от money.bg. Paзгoвopитe oбaчe вce oщe нe ca пpиключили. B нaдпpeвapaтa зa инвecтициятa, кoятo ce oчaквa дa бъдe в paзмep нa нaд €1,3 милиapдa и дa oтвopи нaд 5 000 paбoтни мecтa, e и Бългapия.

Новото летище в Пекин ще създаде 600 000 нови работни места

Новото летище в Пекин ще създаде 600 000 нови работни места

Международното летище Дасин в Пекин ще създаде 600 000 нови работни места, заяви Джан Жуей, представител на Китайското управление за гражданска авиация в петък. Според него до 2025 г. през него ще преминат 72 милиона пътника с икономическа печалба от 130 милиарда юана (19 милиарда щатски долара), а приносът му за регионалната икономика ще бъде 900

Интелигентният много голям превозвач на суров петрол бе доставен в Далиен

Интелигентният много голям превозвач на суров петрол бе доставен в Далиен

Първият в света интелигентен много голям превозвач на суров петрол (VLSS) с капацитет от 308 000 тона, бе доставен в североизточния крайбрежен град Далиен, провинция Ляонин, в събота, съобщи bulgarian.cri.cn. Той носи името „Ню Джърни" (Ново пътешествие), а сред функциите му са навигация на автопилот, интелигентно управление на течни товари,

86 308 туристи пристигнаха за ден със самолет в Анталия

86 308 туристи пристигнаха за ден със самолет в Анталия

Турският курорт Анталия, който е на трето място в света по брой на посрещани туристи, е отбелязал вчера нов рекорд, съобщава в."Миллиет", цитиран от БТА. Общо 86 308 туристи са пристигнали със самолет в Анталия вчера, което представлява рекорд в историята на курорта, посочва вестникът, като се позовава на съобщение на валията на Анталия Мюнир

Най-коментирани

US служител: Срещата на Тръмп и Си Цзинпин може да поднови търговските преговори

US служител: Срещата на Тръмп и Си Цзинпин може да поднови търговските преговори

Целта на предвижданата среща между американския президент Доналд Тръмп и китайския му колега Си Цзинпин на форума на Г-20 в Япония тази седмица ще бъде да се подновят търговските преговори и има доста добри шансове това да се случи, каза висш правителствен служител на САЩ, цитиран от Ройтерс и БТА. Според източника, пожелал анонимност,

Борисов пристигна на втория икономически форум в Пловдив

Борисов пристигна на втория икономически форум в Пловдив

Премиерът Бойко Борисов пристигна за участие във втория икономически форум в Пловдив. Събитието се организира от Делфийския икономически форум. В града на тепетата са и представители на едрия гръцки бизнес. "Къде са Влади и Томи", попита Борисов, след като седна на масата с официални лица. Министрите Горанов и Дончев седнаха до него,

Два български екипа на Cannes Young Lions 2019

Два български екипа на Cannes Young Lions 2019

Два български екипа ще участват тази година в най-престижния рекламен форум “Кан Лайънс” в частта му за млади надежди - Cannes Young Lions 2019. За първи път там ще бъде представена българската пиар индустрия, след като Илия Иванов и Борислава Кънева от агенция Proximity Sofia/ BBDO Group спечели престижния конкурс Young Lions Bulgaria 2019 - PR.

Всеки втори българин готов да почива на кредит

Всеки втори българин готов да почива на кредит

През последните два месеца се наблюдава ръст от над 10 на сто на бързите кредити, които се взимат основно с цел за море. Това показват данните на Асоциацията за защита на потребителите, получени днес в БТА. Всеки втори българин е готов да почива на кредит. Хората са готови да отделят повече от половината си месечна заплата (56 на сто) за лятната

Грузинските авиолинии: Нищо не дължим на Русия

Грузинските авиолинии: Нищо не дължим на Русия

Грузинските авиолинии не дължат нищо на Русия, заяви основателят и собственик на компанията Тамаз Гаяшвили в интервю за грузинската агенция "Интерпреснюз", предадоха ТАСС и БТА. Грузинската страна не е дължала и не дължи нищо на руските власти, подчерта той, коментирайки решението на руското министерство на транспорта да спре полетите на

Топексперти в сделката на “Еврохолд” за ЧЕЗ

Топексперти в сделката на “Еврохолд” за ЧЕЗ

Чехите подписаха с българския холдинг да продадат бизнеса си у нас за 335 млн. евро Консултативен съвет, съставен от топексперти в енергетиката, ще се включи в сделката на “Еврохолд” за бизнеса на ЧЕЗ у нас. В четвъртък от българския холдинг съобщиха, че са подписали с чехите договор за продажбата. Цената на сделката е 335 млн.

Евростат: Цените на основни стоки у нас вече се доближават до средното ниво за Европа

Евростат: Цените на основни стоки у нас вече се доближават до средното ниво за Европа

Цените на някои от основните стоки у нас вече се доближават до средното нивоза Европа. Това показват данни на Евростат за цените в България спрямо средните европейски. Цените на млякото, сиренето и яйцата стигат 98% от средното за съюза. Така заемаме десетото място в съюза. Според анализа на Евростат, заедно с доходите, у нас растат и цените,

От първи юли поевтинява роумингът за държавите от Западните Балкани

От първи юли поевтинява роумингът за държавите от Западните Балкани

Цените за роуминг между Македония, Сърбия, Черна гора, Албания, Косово и Босна и Херцеговина от юли ще бъдат намалени с 27%, а през 2021 г. трябва да отпаднат напълно.Това трябва да се случи съгласно подписания наскоро Регионален договор за роуминг между държавите от Западните Балкани, съобщава БГНЕС.

"Софийска вода" е изградила и ремонтирала 590 км водопроводи и 84 км канали за 8 години

"Софийска вода" е изградила и ремонтирала 590 км водопроводи и 84 км канали за 8 години

"Софийска вода" е изградила и ремонтирала 590 км водопроводи и 84 км канали за 8 години Между 2010-2018 г. "Софийска вода" е изградила и рехабилитирала общо 590 км водопроводи, както и 84 км канали с включени ремонтирани и нови връзки към тях, с което общата дължина на ВиК мрежата в София вече надминава 5500 км.

Борисов: Сделката за покупка на активите на ЧЕЗ се извършва в Чехия от частна компания

Борисов: Сделката за покупка на активите на ЧЕЗ се извършва в Чехия от частна компания

Сделката за покупка на активите на ЧЕЗ в България се извършва в Чехия от частна компания, коментира премиерът Бойко Борисов в отговор на журналистически въпрос след края на днешния Коалиционен съвет по темата за партийните субсидии в Министерския съвет, предаде БТА. "Считам, че, както и предишния път,

Животновъдите кандидатстват от 28 юни по схемата de minimis

Животновъдите кандидатстват от 28 юни по схемата de minimis

От 28 юни до 15 юли 2019 г. ще продължи приемът на документи по схемата de minimis за земеделските стопани, отглеждащи крави, юници, биволи, овце – майки и кози – майки, одобрена с Решение на Управителния съвет на ДФ „Земеделие“ от 17.06.2019 г. Документи ще се подават лично или чрез упълномощено лице в областните дирекции на Фонда по постоянен

Агенцията по вписванията ще работи
извънредно в събота

Агенцията по вписванията ще работи извънредно в събота

Очаква се в следващите 4 дни да бъдат внесени над 50 000 заявления за финансови отчети Всички офиси на Агенцията по вписванията ще работят извънредно в събота от 9 до 15,30 ч заради крайния срок за подаване на заявления за обявяване на годишните финансови отчети в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел,

Медведев към Караянчева: "Росатом" ще се включи за АЕЦ"Белене"

Медведев към Караянчева: "Росатом" ще се включи за АЕЦ"Белене"

Оптимисти сме за развитието на двустранните отношения между България и Русия. Това беше общото послание на председателя на Народното събрание Цвета Караянчева и министър-председателя на Руската федерация Дмитрий Медведев по време на работна среща в Дома на правителството в Москва, съобщиха от пресцентъра на парламента.

Караянчева: Ще се задълбочат отношенията между България и Русия в енергетиката (Снимки)

Караянчева: Ще се задълбочат отношенията между България и Русия в енергетиката (Снимки)

Има голям потенциал за задълбочаване на двустранните отношения в сферата на енергетиката, където Русия и България са дългогодишни партньори. Това заяви председателят на Народното събрание Цвета Караянчева в изказването си пред членовете на Съвета на федерацията на Федералното събрание на Руската федерация.

Борисов пристигна на втория икономически форум в Пловдив

Борисов пристигна на втория икономически форум в Пловдив

Премиерът Бойко Борисов пристигна за участие във втория икономически форум в Пловдив. Събитието се организира от Делфийския икономически форум. В града на тепетата са и представители на едрия гръцки бизнес. "Къде са Влади и Томи", попита Борисов, след като седна на масата с официални лица. Министрите Горанов и Дончев седнаха до него,

Американски компании доставят части на "Хуавей", въпреки забраната

Американски компании доставят части на "Хуавей", въпреки забраната

Някои американски технически компании са продължили да продават свои продукти за "милиони долари" на "Хуавей" (Huawei Technologies Co.) и след като администрацията на Доналд Тръмп наложи забрана за такава търговия, включвайки китайският технологичен гигант в т.нар. "черен списък", съобщава в сряда вестник "Ню Йорк Таймс".

Цената на биткойна надмина 12 000 долара

Цената на биткойна надмина 12 000 долара

Цената на най-популярната криптовалута - биткойн, за първи път от 28 януари 2018 г. надмина 12 000 долара, съобщиха търговци, цитирани от РИА Новости и БГНЕС. Според портала CoinMarketCap, който изчислява средната цена на повече от 20 борси, към 7.21 часа българско време, цената на биткойна е скочила с 9.55%, до 12.246 долара.

Кинотворците са уверени за бъдещето на филмовия пазар в Китай

Кинотворците са уверени за бъдещето на филмовия пазар в Китай

Наред с нарастващата тревога около спада на китайския филмов пазар, кинотворците участващи в 22-рия Шанхайски международен филмов фестивал (SIFF) изразиха увереност, че златната епоха за пазара тепърва започва, информира Радио "Китай". От януари до май, годишният ръст на китайския боксофис и броят на зрителите за първи път отчетоха спад от 2011 г

Забраняват вноса на дизели втора ръка

Забраняват вноса на дизели втора ръка

България също се включва в европейската борба срещу дизеловите превозни средства. За първи път в официален документ – проекта на Национална програма за контрол над замърсяванията на въздуха, се предвиждат мерки за ограничаване на дизеловите автомобили втора употреба. През 2020 г. у нас трябва да се забрани вносът им,

Хотелиер купи мегапроекта за голф и развлечения до Елин Пелин. Септември ясно какво ще се строи

Хотелиер купи мегапроекта за голф и развлечения до Елин Пелин. Септември ясно какво ще се строи

Голф и спа комплексът “Света София” заедно с няколкостотин декара земи, на които трябваше да се построи мегакомплекс за 1,5 млрд. долара, имат нов собственик. Справка в Търговския регистър показва, че дружеството “България дивелъпмънт холдингс” е продало всичките акции от “Голф клуб”, където са съсредоточени активите,