Краят на евтините коли

  • 0
authorАвтор: Ана Щайнер, в. "Франкфуртер алгемайне"

Краят на евтините коли

СНИМКА: Pixabay

Коли като VW up, Opel Adam и други малки модели са нещо хубаво за околната среда. Те обаче стават първите жертви на прехода към по-екологична икономика, тъй като производителите са изправени пред сложна дилема. Това предизвиква гнева на много шофьори.

Градовете са претъпкани, дълги задръствания блокират улиците, а намирането на свободно паркомясто е нещо немислимо. На сцената излиза малкият автомобил. За него почти винаги може да се намери свободно местенце, седмичните покупки се побират в багажника, разходът на гориво е нисък, а колите като цяло са евтини за поддръжка. Разбира се, пътуването на четиричленно семейство на дълги разстояния е приключение, а намирането на място и за багажа - истинско предизвикателство. Въпреки това за много шофьори ползите надделяват.

Все пак за по-младите хора колата е най-вече средство за придвижване, а не символ на статус. Затова малките коли през последните години са увеличили пазарния си дял от 6 на 6,9 %, а заедно със следващия по големина клас като VW Polo завземат една четвърт от германския пазар. Само SUV-овете и офроуд моделите ги изпреварват по популярност, a делът на всички останали класове намалява. На настъплението на малките модели обаче скоро ще бъде сложен край. Причината е устремът на производителите към електромобилите, който се засилва все повече.

Очаквания от електромобилите

Причината е ясна за всички: Европейският съюз налага все по-строги норми за емисиите въглеродни газове. До 2021 година всички нови автомобили на даден автомобилостроител трябва да изхвърлят средно не повече от 95 грама въглероден диоксид на километър. Това отговаря на стандарта Евро-6. За след 2021 година в момента се договарят условията за стандарт Евро-7, като се мисли за лимит от едва 60 грама и то при положение, че и сега компаниите се затрудняват да изпълняват изискванията при всичките си модели.

На европейско равнище обаче елекромобилите се определят като въглеродно неутрални въпреки въглеродния баланс на производството на електроенергия и батериите. Поради тази причина производителите увеличават дела на електромобилите в автопарка си.

При Daimler и VW през 2025 година всяка четвърта кола би трябвало да е електрическа. В тази насока е и препоръка, която неотдавна отправи работна група на германското министерство на транспорта - до 2030 година цели 50 % от новите автомобили да са задвижвани от ток. Това обаче ще означава край за малките коли като Opel Adam или VW up.

Първият проблем е физически. Купувачите, според опита на производителите, искат колите да имат пробег от най-малко 300 километра преди да заменят традиционния автомобил с електрически. Дори живеещите в предградията, които с градския си автомобил на ден не изминават повече от 100 километра, очакват колата им да не се затрудни през уикенда с 300-те километра до селото на баба.

Батерия с подобен капацитет обаче все още е твърде голяма за най-малките модели. При сегашните технологиите за батерии в техните купета може да се побере само такава батерия, която гарантира пробег между 100 и 200 километра. VW предлага електрически вариант на най-малкия си модел - E-up, който обаче при оптимални условия може да измине не повече от 160 километра, а при студено време - дори и по-малко.

Вторият проблем е финансов. Батериите за електромобили са скъпи. За производството им са необходими металите литий и кобалт, чиито находища се изчерпват бързо и са единствено в ръцете на китайците. Една батерия струва 4000 до 6000 евро, което е половината цена на един мини-автомобил. Това се отразява и на цената на електрическите модели. Ето пример: най-малкият модел на VW с двигател с вътрешно горене може да се купи за цена, започваща от 10 000 евро, а с един резервоар гориво се изминават около 550 километра. Цената на електрическия вариант започва от 26 000 евро, а пробегът е едва 160 километра. Другите градски коли също са твърде скъпи спрямо разстоянието, което изминават. Моделът i3 на BMW, който въпреки очакванията на производителя не стана хит на пазара, е с базисна цена 37 000 евро. Електрически Smart струва 20 000 евро и има доста скромен пробег. В крайна сметка купувачите дават повече пари за по-малко ефективен автомобил. При това еко-субсидията (в Германия - бел. ред.) от 4000 евро едва се усеща.

Повече място за нови икономии

Шефът на VW Херберт Дис обобщи добре дилемата на Световния икономически форум в Давос.

"Някои хора не могат да си позволят транспорт, неутрален откъм емисии на въглероден диоксид", каза той.

И наистина. Класът на малките автомобили е предназначен най-вече за шофьори, които имат нужда от средство за придвижване за малко пари и отдават слабо значение на социалния статус. Те са готови да платят 10 000 или 12 000 евро за нова кола, а вариант с електрическа батерия би оскъпил покупката с поне 30 %. Купувачите на премиум моделите на Daimler, Porsche или Audi биха приели по-лесно цената на електромобилите, но оскъпяването засяга особено тежко почитателите на малки коли.

Който мисли дългосрочно, може да се окуражи поне от един факт - покупката на електромобили наистина е по-скъпа отколкото на модели с двигател с вътрешно горене, но експлоатацията им е по-изгодна. Електричеството, което ги задвижва, е по-евтино от бензина или дизела. Те могат да се зареждат особено изгодно у дома. Зареждането на път може да е малко по-скъпо, но пък на места вече има мрежи от безплатни станции за презареждане по магистралите, както и пред някои супермаркети. Освен това техниката на елекромобилите има по-малка нужда от поддръжка и ремонти, двигателят е със значително по-малко части, а масло и грес пък вече изобщо не се използват.

Без електрификация обаче бъдещето на най-малките коли изглежда мрачно заради ограниченията за емисиите въглероден диоксид. Малките коли към момента са най-икономичните модели на всички производители. Един Opel Corsa при разумно каране изхвърля малко над 100 грама въглероден диоксид на километър. Базовият вариант на VW up е дори малко под този праг. Точно това обаче ще им изиграе лоша шега, тъй като в този клас вече не може да се постигне съществено подобрение.

Производството на Opel Adam спира

Последицата е, че усилията за развитие на двигателите с вътрешно горене се насочват към по-големите модели. При тях ще може да се въведе стандартът Евро-7, дори ако лимитът е 60 грама въглероден диоксид на километър. Във всеки случай това е мнението, което надделява в централата на Volkswagen във Волфсбург. Разработването на съответните химически пречиствателни устройства обаче ще погълне огромни суми, които в крайна сметка ще бъдат частично поети от купувачите. Според VW става дума за доплащане от 1000 до 2000 евро за тази нова технология, което за VW up се равнява на оскъпяване от 20 %.

Бъдещето на малките автомобили изглежда предрешено. Поне за германските автомобилни концерни в бъдеще ще бъде трудно да предложат електромобил в най-малкия клас. Те се ориентират по факта, че и без това скъпите Mini не се купуват много, и се отказват от някои модели.

Да вземем за пример Opel. Компанията от Рюселсхайм, която вече е част от конгломерата Peugeot, спира производството на малкия Opel Adam, на когото навремето бе възложена задачата да "подмлади" имиджа на производителя. Малко по-големият Opel Corsa, най-продаваният модел на марката, още тази година се очаква да излезе с електрическа версия на пазара. За цените на E-Corsa все още няма данни, но може да се очаква, че електрическият вариант ще бъде значително по-скъп.

Smart вече ще се произвежда само в Китай

Във Волфсбург никой не се сбогува официално с VW up, но въпреки това непрекъснато се носят слухове за спиране на производството. Те се подхранват от новата линия електрически модели, която Volkswagen разработва. През идната година се очаква на пазара да излезе VW I.D. - електромобил, който ще струва колкото Golf, ще има по-голям пробег и ще предлага пространство колкото Passat.

Daimler от друга страна едва тази седмица призна, че Smart не върши работа. В бъдеще производството на двуместния модел ще продължи само в Китай - от местния автомобилостроител Geely, чийто собственик е и голям акционер в Daimler. За разлика от Volkswagen концернът от Щутгарт обаче не залага единствено на електрическите батерии. При Daimler има място и за автомобили, задвижвани от водородни клетки. Засега тази технология е твърде скъпа и не е подходяща за серийно производство, но пробив в масовото производство може да направи подобна кола всеобщ любимец.

Toyota пък показа, че е необходимо моделите да са изцяло електрически. През 90-те години на японците се присмиваха заради хибридната им технология, обединяваща електрически мотор и двигател с вътрешно горене. Днес такава е вградена във всяка втора тойота, която се продава. В Германия обаче дискусиите за транспорта с нулеви емисии са ограничени до електромобилите, а това може да има тежки последици за малките коли по пътищата.

/БТА, със съкращения/

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Редица транспортни фирми в САЩ банкрутираха

Редица транспортни фирми в САЩ банкрутираха

Продължава "кървавата баня" от фалити в сектора на автомобилните товарни превози в САЩ, съобщи "Бизнес Инсайдър“. "Селадон“, гигантът в превозите, който само преди 4 г. отчете приход от 1 милиард долара, ще обяви фалит на 11 декември или по-рано, според изданието "FreightWaves”. Това ще бъде най-големият банкрут в сектора на пътните товарни

"Фолксваген": Ако се откажем от Турция, няма да строим нов завод

"Фолксваген": Ако се откажем от Турция, няма да строим нов завод

В случай, че "Фолксваген" се откаже от Турция, няма да строи нов завод, се казва в съобщение на концерна, цитирано от ДПА. България се смяташе за другия основен претендент за строеж на завода. "Фолксваген" отново отлага решението си дали да построи новия си завод край Измир в Турция. „С този въпрос ще се занимаем най-рано през февруари“

Фонд "Земеделие" изплаща субсидиите на
производители по СЕПП на 16 декември

Фонд "Земеделие" изплаща субсидиите на производители по СЕПП на 16 декември

Държавен фонд "Земеделие" /ДФЗ/ ще изплати 635 млн. лв., предвидени за плащания по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП) и 115 млн. за схемите за обвързано подпомагане. Земеделските стопани ще получат субсидиите си, съгласно разчетите за декември, които се запазват без промяна от първоначално одобрените директни плащания по линия на Европейския

Румъния замразява заплатите на държавни служители

Румъния замразява заплатите на държавни служители

Румънският премиер Лудовик Орбан заяви, че възнагражденията на лицата, заемащи висши държавни длъжности, ще бъдат замразени, за да не нараснат с предстоящото увеличение на минималната работна заплата, предаде агенция Аджерпрес. Новото румънско правителство си е поставило за цел да намали бюджетните разходи и замразяването на заплатите на висшите

Китай ще създаде система за големи данни за транспорта до 2025 г.

Китай ще създаде система за големи данни за транспорта до 2025 г.

Китай ще установи система за големи данни за транспортната мрежа до 2025 г, се посочва в документ, публикуван от Министерството на транспорта в четвъртък, съобщава "Радио Китай". Целта е да се повиши нивото на дигитализация на транспортната индустрия и разшири приложението на големите данни във всички области на сектора до 2025 г

НАП попълва  декларациите, но за доходи от наем  казваме сами

НАП попълва декларациите, но за доходи от наем казваме сами

От март 2020 г. НАП ще попълва данъчните декларации за доходите. Поправката в закона бе приета миналата година, но влиза в сила през 2020 г., когато се обявяват доходите за 2019 г. Това обясни говорителят на НАП Росен Бъчваров на виртуален семинар в петък. Който обаче е получил доходи, за които данъчните нямат регулярна информация

2000 лв. средна заплата в София след 4 години

2000 лв. средна заплата в София след 4 години

Броят на безработните в столицата - едва 13 000 След 4 г. средната заплата в София ще стигне почти 2000 лева. Това сочи анализ на Института за пазарна икономика, изготвен в рамките на сътрудничеството със Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции. В момента в София средната заплата е малко над 1700 лв.

Фалира фирмата, монтирала електронните табла по спирките в Пловдив

Фалира фирмата, монтирала електронните табла по спирките в Пловдив

"Омега сървисиз", която бе основен подизпълнител на "Индра Системас", е собственост на офшорни компании от Люксембург и Маршалските острови. След натрупаните дългове към НАП последният управител Емануел Василакис напусна България. Следите по проваления Транспортен проект в Пловдив започват да изчезват една по една

Курсът на британската лира скочи след победата на консерваторите

Курсът на британската лира скочи след победата на консерваторите

Курсът на британската лира скочи с над 2%, достигайки 1,347 долара. Това стана след публикуването на екзитпол, според който Консервативната партия печели абсолютно мнозинство след вчерашните парламентарни избори, съобщи ДПА, цитирана от БТА. Лирата поскъпна и с 1,4 процента спрямо еврото до 1,205 евро за лира

До 20 дни газ от Турция, през май го пускаме към Сърбия

До 20 дни газ от Турция, през май го пускаме към Сърбия

Обявяват търгове за обратен поток от България през Румъния към Украйна Готови сме от 1 януари да обърнем потока и да осигурим потреблението на газ за България, Гърция и Северна Македония през “Турски поток”. Това заяви за “24 часа” Владимир Малинов, изпълнителен директор на “Булгартрансгаз”. Дори от началото на годината да спре транзитът на руски

Най-коментирани

Захариева в Атина за форума на Черноморското икономическо сътрудничество

Захариева в Атина за форума на Черноморското икономическо сътрудничество

Екатерина Захариева ще участва в 41-та Среща на Съвета на външните министри на страните-членки на Организацията за Черноморско икономическо сътрудничество (ЧИС) на 12 и 13 декември в Атина, съобщиха от МВнР. Срещата е заключителна проява на гръцкото ротационно председателство, което продължи от юли до декември 2019 г

Валентин Николов: Няма как да бавим строежа на "Турски поток"

Валентин Николов: Няма как да бавим строежа на "Турски поток"

Има два варианта за анализ на думите на руския президент, че България умишлено бави строежа на "Турски поток" - или са очаквали много по-бързо да върви строежа, или може би иска да вмъкне по-различен смисъл на отношенията, които формирахме със САЩ. Това заяви председателят на енергийната комисия в Народното събрание и депутат от ГЕРБ Валентин

В Банско зпочна международна конференция по дигитален туристически маркетинг

В Банско зпочна международна конференция по дигитален туристически маркетинг

Банско е домакин на започналата днес 23-та Международна научна конференция "Знанието в практиката" /KNOWLEDGE IN PRACTICE/, организирана от ИМП - Скопие и 47 съорганизатори - университети, факултети и институти. Участие в нея са регистрирали 320 учени, специалисти и студенти от балканските страни с интереси в туризма и новите технологии

Експерти: Трябват европравила за киберсигурността

Експерти: Трябват европравила за киберсигурността

Държавите не могат да се справят без помощ от бизнеса Новите предизвикателства за сигурността на държавите и бизнеса са свързани с киберпространството и опазването му от хакери, организирани престъпни групи и дори терористични групировки. За това е нужно публично-частно партньорство, което да започне веднага

През 2019 г. "Околна среда" е обявила 18 процедури за 611 млн. лева

През 2019 г. "Околна среда" е обявила 18 процедури за 611 млн. лева

През 2019 г. ОП "Околна среда" е обявила 18 процедури за 611 млн. лева. Сключени са 52 договора за 654 млн.лв., съобщи министърът на околната среда и водите Нено Димов пред участниците във форум на Националното сдружение на общините в Република България. В сферата на водите са сключени общо 39 договора на стойност над 1,8 млрд.лв

Бизнес и синдикати: Спрете договорите с американските централи

Бизнес и синдикати: Спрете договорите с американските централи

Така щяло да се спре опасното изкривяване на енергийния пазар, предизвикано от неправомерна държавна помощ С обща декларация, в която отново иска да се спрят дългосрочните договори с американските централи излязоха във вторник КРИБ, БСК, Асоциацията на индустриялния капитал в българия и КНСБ. Ето какво са казва в становището им: Дългосрочните

Полски млекопреработватели: Българското мляко е с много високо качество

Полски млекопреработватели: Българското мляко е с много високо качество

Българското мляко е с много високо качествено ниво, продуктите са екологично чисти. Това каза днес пред журналисти в Сливен Станислав Дух, който е директор на отдел по технологични инвестиции в най-голямата полска млекопреработвателна фирма. Представители на фирмата са в Сливен, като целта на визитата е да установят партньорски бизнес отношения

2000 лв. средна заплата в София след 4 години

2000 лв. средна заплата в София след 4 години

Броят на безработните в столицата - едва 13 000 След 4 г. средната заплата в София ще стигне почти 2000 лева. Това сочи анализ на Института за пазарна икономика, изготвен в рамките на сътрудничеството със Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции. В момента в София средната заплата е малко над 1700 лв.

Изявление на Китай за търговско-икономическото споразумение със САЩ

Изявление на Китай за търговско-икономическото споразумение със САЩ

Изявление на Китай относно първата фаза на търговско-икономическото споразумение със САЩ, цитирано от "Радио Китай":  Чрез общите усилия на представителите на Китай и САЩ бе постигнат консенсус по първата фаза на търговско-икономическото споразумение между двете държави. То обхваща области като защитата на интелектуалната собственост

НАП попълва  декларациите, но за доходи от наем  казваме сами

НАП попълва декларациите, но за доходи от наем казваме сами

От март 2020 г. НАП ще попълва данъчните декларации за доходите. Поправката в закона бе приета миналата година, но влиза в сила през 2020 г., когато се обявяват доходите за 2019 г. Това обясни говорителят на НАП Росен Бъчваров на виртуален семинар в петък. Който обаче е получил доходи, за които данъчните нямат регулярна информация

2000 лв. средна заплата в София след 4 години

2000 лв. средна заплата в София след 4 години

Броят на безработните в столицата - едва 13 000 След 4 г. средната заплата в София ще стигне почти 2000 лева. Това сочи анализ на Института за пазарна икономика, изготвен в рамките на сътрудничеството със Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции. В момента в София средната заплата е малко над 1700 лв.

Китай ще създаде система за големи данни за транспорта до 2025 г.

Китай ще създаде система за големи данни за транспорта до 2025 г.

Китай ще установи система за големи данни за транспортната мрежа до 2025 г, се посочва в документ, публикуван от Министерството на транспорта в четвъртък, съобщава "Радио Китай". Целта е да се повиши нивото на дигитализация на транспортната индустрия и разшири приложението на големите данни във всички области на сектора до 2025 г

Изявление на Китай за търговско-икономическото споразумение със САЩ

Изявление на Китай за търговско-икономическото споразумение със САЩ

Изявление на Китай относно първата фаза на търговско-икономическото споразумение със САЩ, цитирано от "Радио Китай":  Чрез общите усилия на представителите на Китай и САЩ бе постигнат консенсус по първата фаза на търговско-икономическото споразумение между двете държави. То обхваща области като защитата на интелектуалната собственост

НАП попълва  декларациите, но за доходи от наем  казваме сами

НАП попълва декларациите, но за доходи от наем казваме сами

От март 2020 г. НАП ще попълва данъчните декларации за доходите. Поправката в закона бе приета миналата година, но влиза в сила през 2020 г., когато се обявяват доходите за 2019 г. Това обясни говорителят на НАП Росен Бъчваров на виртуален семинар в петък. Който обаче е получил доходи, за които данъчните нямат регулярна информация

При криза с транзита: България готова да пропусне до Молдова руска газ

При криза с транзита: България готова да пропусне до Молдова руска газ

България и Румъния са готови да пропуснат до Молдова необходимите количества руски газ при прекратяване на транзита през Украйна. Това съобщи днес молдовският президент Игор Додон, цитиран от ТАСС, предаде БТА. По думите му това споразумение е било постигнато в Брюксел на среща на газоразпределителните дружества на страните

За първи път в Пловдив: Нощни ремонти по искане на кмета Здравко Димитров

За първи път в Пловдив: Нощни ремонти по искане на кмета Здравко Димитров

За първи път в Пловдив ще се извърши пътен ремонт през нощта. Това става по настояване на кмета на Пловдив Здравко Димитров. Идеята му е да се прилагат високи стандарти на работа, както е в развитите западноевропейски държави. Преасфалтирането на двете кръстовища на бул. „Никола Вапцаров“ – с бул. „Македония“ и ул.

"Фолксваген": Ако се откажем от Турция, няма да строим нов завод

"Фолксваген": Ако се откажем от Турция, няма да строим нов завод

В случай, че "Фолксваген" се откаже от Турция, няма да строи нов завод, се казва в съобщение на концерна, цитирано от ДПА. България се смяташе за другия основен претендент за строеж на завода. "Фолксваген" отново отлага решението си дали да построи новия си завод край Измир в Турция. „С този въпрос ще се занимаем най-рано през февруари“

Аврамова увери: Ще има магистрала Русе - Велико Търново

Аврамова увери: Ще има магистрала Русе - Велико Търново

Министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова заяви по време на парламентарния контрол, че автомагистрала Русе - Велико Търново ще бъде направена. Нова магистрала Русе - Велико Търново ще има. Процедурите бавят процеса на стартиране на реалното строителство, но както сме стартирали скоростния път Видин - Ботевград и работим

Китайска компания се готви да пусне нов тип интернет сателит

Китайска компания се готви да пусне нов тип интернет сателит

Китайската компания „GalaxySpace" се готви да пусне първия си сателит за 5G интернет до края на тази година, съобщиха нейни представители, цитирани от Радио "Китай". Тяхна цел е да изградят нов вид сателитна мрежова система с помощта на 5G технологии, която да предоставя по-евтина и по-бърза връзка на света

Фалира фирмата, монтирала електронните табла по спирките в Пловдив

Фалира фирмата, монтирала електронните табла по спирките в Пловдив

"Омега сървисиз", която бе основен подизпълнител на "Индра Системас", е собственост на офшорни компании от Люксембург и Маршалските острови. След натрупаните дългове към НАП последният управител Емануел Василакис напусна България. Следите по проваления Транспортен проект в Пловдив започват да изчезват една по една