Краят на евтините коли

  • 0
authorАвтор: Ана Щайнер, в. "Франкфуртер алгемайне"

Краят на евтините коли

СНИМКА: Pixabay

Коли като VW up, Opel Adam и други малки модели са нещо хубаво за околната среда. Те обаче стават първите жертви на прехода към по-екологична икономика, тъй като производителите са изправени пред сложна дилема. Това предизвиква гнева на много шофьори.

Градовете са претъпкани, дълги задръствания блокират улиците, а намирането на свободно паркомясто е нещо немислимо. На сцената излиза малкият автомобил. За него почти винаги може да се намери свободно местенце, седмичните покупки се побират в багажника, разходът на гориво е нисък, а колите като цяло са евтини за поддръжка. Разбира се, пътуването на четиричленно семейство на дълги разстояния е приключение, а намирането на място и за багажа - истинско предизвикателство. Въпреки това за много шофьори ползите надделяват.

Все пак за по-младите хора колата е най-вече средство за придвижване, а не символ на статус. Затова малките коли през последните години са увеличили пазарния си дял от 6 на 6,9 %, а заедно със следващия по големина клас като VW Polo завземат една четвърт от германския пазар. Само SUV-овете и офроуд моделите ги изпреварват по популярност, a делът на всички останали класове намалява. На настъплението на малките модели обаче скоро ще бъде сложен край. Причината е устремът на производителите към електромобилите, който се засилва все повече.

Очаквания от електромобилите

Причината е ясна за всички: Европейският съюз налага все по-строги норми за емисиите въглеродни газове. До 2021 година всички нови автомобили на даден автомобилостроител трябва да изхвърлят средно не повече от 95 грама въглероден диоксид на километър. Това отговаря на стандарта Евро-6. За след 2021 година в момента се договарят условията за стандарт Евро-7, като се мисли за лимит от едва 60 грама и то при положение, че и сега компаниите се затрудняват да изпълняват изискванията при всичките си модели.

На европейско равнище обаче елекромобилите се определят като въглеродно неутрални въпреки въглеродния баланс на производството на електроенергия и батериите. Поради тази причина производителите увеличават дела на електромобилите в автопарка си.

При Daimler и VW през 2025 година всяка четвърта кола би трябвало да е електрическа. В тази насока е и препоръка, която неотдавна отправи работна група на германското министерство на транспорта - до 2030 година цели 50 % от новите автомобили да са задвижвани от ток. Това обаче ще означава край за малките коли като Opel Adam или VW up.

Първият проблем е физически. Купувачите, според опита на производителите, искат колите да имат пробег от най-малко 300 километра преди да заменят традиционния автомобил с електрически. Дори живеещите в предградията, които с градския си автомобил на ден не изминават повече от 100 километра, очакват колата им да не се затрудни през уикенда с 300-те километра до селото на баба.

Батерия с подобен капацитет обаче все още е твърде голяма за най-малките модели. При сегашните технологиите за батерии в техните купета може да се побере само такава батерия, която гарантира пробег между 100 и 200 километра. VW предлага електрически вариант на най-малкия си модел - E-up, който обаче при оптимални условия може да измине не повече от 160 километра, а при студено време - дори и по-малко.

Вторият проблем е финансов. Батериите за електромобили са скъпи. За производството им са необходими металите литий и кобалт, чиито находища се изчерпват бързо и са единствено в ръцете на китайците. Една батерия струва 4000 до 6000 евро, което е половината цена на един мини-автомобил. Това се отразява и на цената на електрическите модели. Ето пример: най-малкият модел на VW с двигател с вътрешно горене може да се купи за цена, започваща от 10 000 евро, а с един резервоар гориво се изминават около 550 километра. Цената на електрическия вариант започва от 26 000 евро, а пробегът е едва 160 километра. Другите градски коли също са твърде скъпи спрямо разстоянието, което изминават. Моделът i3 на BMW, който въпреки очакванията на производителя не стана хит на пазара, е с базисна цена 37 000 евро. Електрически Smart струва 20 000 евро и има доста скромен пробег. В крайна сметка купувачите дават повече пари за по-малко ефективен автомобил. При това еко-субсидията (в Германия - бел. ред.) от 4000 евро едва се усеща.

Повече място за нови икономии

Шефът на VW Херберт Дис обобщи добре дилемата на Световния икономически форум в Давос.

"Някои хора не могат да си позволят транспорт, неутрален откъм емисии на въглероден диоксид", каза той.

И наистина. Класът на малките автомобили е предназначен най-вече за шофьори, които имат нужда от средство за придвижване за малко пари и отдават слабо значение на социалния статус. Те са готови да платят 10 000 или 12 000 евро за нова кола, а вариант с електрическа батерия би оскъпил покупката с поне 30 %. Купувачите на премиум моделите на Daimler, Porsche или Audi биха приели по-лесно цената на електромобилите, но оскъпяването засяга особено тежко почитателите на малки коли.

Който мисли дългосрочно, може да се окуражи поне от един факт - покупката на електромобили наистина е по-скъпа отколкото на модели с двигател с вътрешно горене, но експлоатацията им е по-изгодна. Електричеството, което ги задвижва, е по-евтино от бензина или дизела. Те могат да се зареждат особено изгодно у дома. Зареждането на път може да е малко по-скъпо, но пък на места вече има мрежи от безплатни станции за презареждане по магистралите, както и пред някои супермаркети. Освен това техниката на елекромобилите има по-малка нужда от поддръжка и ремонти, двигателят е със значително по-малко части, а масло и грес пък вече изобщо не се използват.

Без електрификация обаче бъдещето на най-малките коли изглежда мрачно заради ограниченията за емисиите въглероден диоксид. Малките коли към момента са най-икономичните модели на всички производители. Един Opel Corsa при разумно каране изхвърля малко над 100 грама въглероден диоксид на километър. Базовият вариант на VW up е дори малко под този праг. Точно това обаче ще им изиграе лоша шега, тъй като в този клас вече не може да се постигне съществено подобрение.

Производството на Opel Adam спира

Последицата е, че усилията за развитие на двигателите с вътрешно горене се насочват към по-големите модели. При тях ще може да се въведе стандартът Евро-7, дори ако лимитът е 60 грама въглероден диоксид на километър. Във всеки случай това е мнението, което надделява в централата на Volkswagen във Волфсбург. Разработването на съответните химически пречиствателни устройства обаче ще погълне огромни суми, които в крайна сметка ще бъдат частично поети от купувачите. Според VW става дума за доплащане от 1000 до 2000 евро за тази нова технология, което за VW up се равнява на оскъпяване от 20 %.

Бъдещето на малките автомобили изглежда предрешено. Поне за германските автомобилни концерни в бъдеще ще бъде трудно да предложат електромобил в най-малкия клас. Те се ориентират по факта, че и без това скъпите Mini не се купуват много, и се отказват от някои модели.

Да вземем за пример Opel. Компанията от Рюселсхайм, която вече е част от конгломерата Peugeot, спира производството на малкия Opel Adam, на когото навремето бе възложена задачата да "подмлади" имиджа на производителя. Малко по-големият Opel Corsa, най-продаваният модел на марката, още тази година се очаква да излезе с електрическа версия на пазара. За цените на E-Corsa все още няма данни, но може да се очаква, че електрическият вариант ще бъде значително по-скъп.

Smart вече ще се произвежда само в Китай

Във Волфсбург никой не се сбогува официално с VW up, но въпреки това непрекъснато се носят слухове за спиране на производството. Те се подхранват от новата линия електрически модели, която Volkswagen разработва. През идната година се очаква на пазара да излезе VW I.D. - електромобил, който ще струва колкото Golf, ще има по-голям пробег и ще предлага пространство колкото Passat.

Daimler от друга страна едва тази седмица призна, че Smart не върши работа. В бъдеще производството на двуместния модел ще продължи само в Китай - от местния автомобилостроител Geely, чийто собственик е и голям акционер в Daimler. За разлика от Volkswagen концернът от Щутгарт обаче не залага единствено на електрическите батерии. При Daimler има място и за автомобили, задвижвани от водородни клетки. Засега тази технология е твърде скъпа и не е подходяща за серийно производство, но пробив в масовото производство може да направи подобна кола всеобщ любимец.

Toyota пък показа, че е необходимо моделите да са изцяло електрически. През 90-те години на японците се присмиваха заради хибридната им технология, обединяваща електрически мотор и двигател с вътрешно горене. Днес такава е вградена във всяка втора тойота, която се продава. В Германия обаче дискусиите за транспорта с нулеви емисии са ограничени до електромобилите, а това може да има тежки последици за малките коли по пътищата.

/БТА, със съкращения/

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Китайският електрически автомобил Qiantu K50 дебютира на автошоуто в Ню Йорк (Видео)

Китайският електрически автомобил Qiantu K50 дебютира на автошоуто в Ню Йорк (Видео)

Китайският електрически автомобил Qiantu K50 направи дебюта си на Международното автошоу в Ню Йорк. Mullen Technologies, калифорнийска компания за електрически автомобили, ще бъде отговорна за сглобяването и продажбите на модела в Северна Америка, се казва в официално съобщение, цитирано от "Радио Китай".

Българинът живее все по-добре - вижте показателите, които го потвърждават

Българинът живее все по-добре - вижте показателите, които го потвърждават

Последните данни за доходите, разходите и потреблението на българските домакинства показват ясно, че стандартът на живот в страната и благосъстоянието на българските граждани продължава да се подобрява и през 2018 г., коментира Институтът за пазарна икономика (ИПИ). Тази тенденция като цяло е трайна от 90-те години насам,

От дъното до върха - сега Skoda обмисля продажбите си след Брекзита

От дъното до върха - сега Skoda обмисля продажбите си след Брекзита

Някога обект на подигравки, чешките автомобили Skoda спечелиха британците, но излизането на Великобритания от ЕС може да нанесе тежък удар върху марката и цялата чешка икономика. Великобритания е петият по големина пазар за износ на Чехия, която е член на ЕС, населението й е 10,6 милиона души и е изключително зависима от износа в чужбина,

Бизнесът със стари коли рухна

Бизнесът със стари коли рухна

С 9,2% са намалели регистрациите на употребяваните автомобили само от началото на годината Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Строят високотехнологичен завод край Куклен

Строят високотехнологичен завод край Куклен

Произвеждат цифрови машини за цял свят Високотехнологичен завод с турско-немски капитали се изгражда край Куклен. Инвестицията е 12 милиона лева, а в предприятието ще бъдат наети 100 специалисти. Те ще правят цифрово-програмни машини, които ще се изнасят в цял свят. Очаква се през септември производството да стартира.

"Амазон" спира търговията си на дребно в Китай

"Амазон" спира търговията си на дребно в Китай

Американският гигант "Амазон" планира да затвори бизнеса си с търговия на дребно в Китай, очевидно признание, че е загубил битката с местните конкуренти в е-търговията като "Алибаба", предаде bulgarian.cri.cn. Американската компания ще запази другите си операции в Китай като Amazon Web Services, електронните книги Kindle и трансграничните екипи,

Xiaomi отвори първия си магазин в Букурещ

Xiaomi отвори първия си магазин в Букурещ

Китайската технологична компания Xiaomi отвори тази събота първия си официален магазин в румънската столица Букурещ, съобщи Радио Китай. Стотици местни жители се редяха на опашка с часове за церемонията по откриването на първия магазин на марката в страната. Той се намира в търговския център Mega Mall в източната част на Букурещ,

Кристалина Георгиева и Иванка Тръмп 
на форум в Кот д’Ивоар

Кристалина Георгиева и Иванка Тръмп на форум в Кот д’Ивоар

Първата регионална среща на участващите в инициативата за овластяване на жените WeFi се проведе тази седмица в Абиджан, Кот д’Ивоар. Повече от 400 представители на правителства и частния сектор от 12 държави в Западна Африка се събраха на форума, на който присъства Иванка Тръмп и Главният изпълнителен директор на Световната банка Кристалина

Започват новите 134 км от “Хемус” на 23 април

Започват новите 134 км от “Хемус” на 23 април

Трябва да са готови до 2021 г. През следващата седмица започва поетапното строителство на нови 56 км от автомагистрала “Хемус”. Трасето е първият участък от 134-те км, които държавното дружество “Автомагистрали” ще изгради. Това каза в Плевен зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.

Програмистът, спрял вируса изнудвач Уонакрай, създал друг компютърен вирус

Програмистът, спрял вируса изнудвач Уонакрай, създал друг компютърен вирус

Британският програмист и специалист по киберсигурност Маркъс Хъчинс, който през 2017 г. успя да спре вируса изнудвач Уонакрай (WannaCry) се призна за виновен пред американски съд в създаването на друг вирус, предаде ТАСС, позовавайки се на в. "Ню Йорк таймс". Признах вината си по две обвинения, свързани със създаването на вредоносен софтуер години

Най-коментирани

Кристалина Георгиева и Иванка Тръмп 
на форум в Кот д’Ивоар

Кристалина Георгиева и Иванка Тръмп на форум в Кот д’Ивоар

Първата регионална среща на участващите в инициативата за овластяване на жените WeFi се проведе тази седмица в Абиджан, Кот д’Ивоар. Повече от 400 представители на правителства и частния сектор от 12 държави в Западна Африка се събраха на форума, на който присъства Иванка Тръмп и Главният изпълнителен директор на Световната банка Кристалина

Теменужка Петкова: КЕВР не е решил за тока, поскъпване може да има според инфлацията

Теменужка Петкова: КЕВР не е решил за тока, поскъпване може да има според инфлацията

Предизборен трик е повдигането на темата за цената на тока, въпреки че няма решение на КЕВР. Това заяви министърът на енергетиката Теменужка Петкова на пресконференция, която дадоха съвместно с новоизбрания председател на енергийната комисия в парламента Валентин Николов. Тя поясни, че цената на електроенергията се определя от КЕВР и каквито и

Българинът живее все по-добре - вижте показателите, които го потвърждават

Българинът живее все по-добре - вижте показателите, които го потвърждават

Последните данни за доходите, разходите и потреблението на българските домакинства показват ясно, че стандартът на живот в страната и благосъстоянието на българските граждани продължава да се подобрява и през 2018 г., коментира Институтът за пазарна икономика (ИПИ). Тази тенденция като цяло е трайна от 90-те години насам,

Русия спира износа на петрол за Украйна

Русия спира износа на петрол за Украйна

Русия спира износа на петрол и петролни продукти за Украйна, съобщи днес руският премиер Дмитрий Медведев, цитиран от ТАСС. Освен това Русия разширява забраната за внос на украинска продукция, предава БНР. Новите мерки са в отговор на Киев, който също разшири списъка на забранени за внос руски стоки.

Китайският електрически автомобил Qiantu K50 дебютира на автошоуто в Ню Йорк (Видео)

Китайският електрически автомобил Qiantu K50 дебютира на автошоуто в Ню Йорк (Видео)

Китайският електрически автомобил Qiantu K50 направи дебюта си на Международното автошоу в Ню Йорк. Mullen Technologies, калифорнийска компания за електрически автомобили, ще бъде отговорна за сглобяването и продажбите на модела в Северна Америка, се казва в официално съобщение, цитирано от "Радио Китай".

"Росатом": Дали ще сме инвеститор в "Белене" или не, ще окажем всякаква помощ тя да стане

"Росатом": Дали ще сме инвеститор в "Белене" или не, ще окажем всякаква помощ тя да стане

Независимо дали "Росатом" ще бъде инвеститор в проекта "Белене" или не, ние сме готови да окажем всякаква помощ на България, за да се получи. Това заяви на пресконференция в рамките на "Атомекспо -2019" първият зам.-генерален директор на руската корпорация Кирил Комаров. По повод въпроси на български журналисти той се пошегува,

От дъното до върха - сега Skoda обмисля продажбите си след Брекзита

От дъното до върха - сега Skoda обмисля продажбите си след Брекзита

Някога обект на подигравки, чешките автомобили Skoda спечелиха британците, но излизането на Великобритания от ЕС може да нанесе тежък удар върху марката и цялата чешка икономика. Великобритания е петият по големина пазар за износ на Чехия, която е член на ЕС, населението й е 10,6 милиона души и е изключително зависима от износа в чужбина,

"Филип Кутев" става булевард с 4 ленти и трамвай

"Филип Кутев" става булевард с 4 ленти и трамвай

Работим много сериозно по цялостното протежение на бъдещия вътрешен транспортен ринг на София, за да можем да облекчим трафика в центъра на града. Това обяви кметът на столицата Йорданка Фандъкова, която провери ремонтните дейности на бъдещия бул. "Филип Кутев". Вътрешният ринг е стратегически проект за следващите години,

28 млн. лева са похарчени по предходната програма за енергийна ефективност

28 млн. лева са похарчени по предходната програма за енергийна ефективност

По предходната програма за енергийна ефективност са похарчени близо 28 млн. лева за различни мерки. Бенефициенти са българските общини. "Положителният ефект от предходната програма за енергийна ефективност беше значителен", каза министър Теменужка Петкова по време на днешния парламентарен контрол, цитирана от БТА.

Китай с нови мерки за стимулиране на средните и малките предприятия

Китай с нови мерки за стимулиране на средните и малките предприятия

Средните и малките предприятия, като основна сила за развитие на китайското стопанство, играят важна роля за създаване на заетост, подобряване на благосъстоянието на хора и стабилизиране на икономическия растеж. Неотдавна Канцеларията на ЦК на ККП и Държавния съвет публикуваха документ, озаглавен „Визия за устойчивото развитие на малките и средни

88,8 млн. долара е стокообменът ни с Виетнам през 2018 г.

88,8 млн. долара е стокообменът ни с Виетнам през 2018 г.

През 2018 г. между България и Виетнам е постигнат общ стокообмен на стойност 88.8 млн. долара. Повишението спрямо 2017 г. е с около 10 на сто, но считам че имаме по-висок потенциал, който да реализираме. Това е казал министърът на икономиката Емил Караниколов по време на среща с посланика на Виетнам Доан Туан Лин,

Петкова: Правителството има отличен диалог с бизнеса и синдикатите в енергетиката

Петкова: Правителството има отличен диалог с бизнеса и синдикатите в енергетиката

С бизнеса и синдикатите правителството има отличен диалог в областта на енергетиката, каза министърът на енергетиката Теменужка Петкова пред журналисти на излизане от среща при премиера Бойко Борисов с представители на работодателски и синдикални организации в Министерския съвет. Срещата при премиера днес е била организирана по искане на четирите

"Северен поток 2" готов до края на годината, България в изолация

"Северен поток 2" готов до края на годината, България в изолация

С двете тръби от Русия през Балтийско море Германия се превръща в енергиен гигант за Европа Европейският парламент прие резолюция, призоваваща да се прекрати строежът на “Северен поток 2”. Кандидатът и най-вероятен бъдещ шеф на Еврокомисията - Манфред Вебер, обяви в интервю за “Дойче веле”, че ще спре този проект след изборите.

Превозвачи и работодатели настояват толсистемата да се отложи до 2020 година

Превозвачи и работодатели настояват толсистемата да се отложи до 2020 година

Изграждането на толсистемата върви по график и има готовност за пускането й към 16 август, обяви в края на миналата седмица регионалният министър Петя Аврамова. От 15 май започва тестване на тол системата в частта "такси" на база изминато разстояние, заяви тя, предаде БТА. Темата за толсистемите от близо година предизвиква остри полемики и реакции

Автомобилното изложение в Шанхай привлече близо 1000 производители

Автомобилното изложение в Шанхай привлече близо 1000 производители

Шанхайското автошоу, едно от най-важните събития в сектора, тази година привлече около 1000 автопроизводители и доставчици от цял свят, които показаха най-новите си продукти, представиха стратегиите си за развитие и плановете си за Китай – най-големия и динамичен пазар за автомобили в света, предава Радио Китай.

В София средният приход от хотелска стая стигна 50 евро

В София средният приход от хотелска стая стигна 50 евро

За 4 години се е увеличил почти двойно, туристите в столицата с 13% ръст за година В столицата средният приход от хотелска стая е достигнал 50 евро, а средният разход, който прави всеки гост на града за една нощувка, е 57 евро. Той дава и средно по 25 евро на ден за други разходи, показват данни на Столичната общинска агенция за приватизация и

Бизнесът със стари коли рухна

Бизнесът със стари коли рухна

С 9,2% са намалели регистрациите на употребяваните автомобили само от началото на годината Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Горанов: До 2 г. българският офис на Световната банка ще е  готов

Горанов: До 2 г. българският офис на Световната банка ще е готов

l Изграждането му стартира през юли l Това ще издигне допълнително престижа на страната ни пред международната инвеститорска общност, казва министърът Министърът на финансите Владислав Горанов очаква до две години офисът на Световната банка в България да заработи на пълен капацитет. Изграждането ще се осъществи поетапно.

Павел Станчев става шеф на най-гледаната унгарска телевизия ТВ2

Павел Станчев става шеф на най-гледаната унгарска телевизия ТВ2

Бившият шеф на Би Ти Ви и Нова тв заема поста на 15 май Павел Станчев, бившият изпълнителен директор на Би Ти Ви, а преди това и на Нова тв, е избран за шеф на най-гледаната унгарска телевизия ТВ2. От 15 май той ще заеме поста на изпълнителен директор на най-голямата телевизионна компания в Унгария - “ТВ2 груп”,

Учени получиха електричество от снеговалеж

Учени получиха електричество от снеговалеж

Американски химици разработиха първото по рода си устройство, което генерира електричество от естествен снеговалеж, съобщи Сайънс алърт. Новата технология използва принципите на трибоелектричния ефект, при който се генерира електрически заряд от контакта на два материала, както и от положителния електрически заряд на снежните частици.