Специалната сметка, открита за строежа на магистралата - празна

Откакто съм министър на регионалното развитие, действително за строителството на магистрала “Хемус” не е плащана нито стотинка. Това каза пред журналисти в четвъртък вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов. Въпросът му бе зададен във връзка с материал на “24 часа” от сряда, според който строители на лотовете от 1 до 3 почти напълно са спрели работа, защото дейността им не се заплаща.

Тези лотове нямат нищо общо с проблемните от 4-и до 9-и, чието изграждане така и не може да започне, защото все още няма напълно готови технически проекти и разрешителни за строеж.

Последното засега плащане е направено на 20 декември м.г., когато бяха минали едва няколко дни от назначаването на сегашното правителство. Това съобщиха още тогава в парламента депутати от ГЕРБ.

Караджов обясни в четвъртък, че тогава това е направено без негово знание.

“Оттогава насам ние не сме плащали нито стотинка и това е поради факта, че в бюджета няма пари в специалната сметка за “Хемус”.

По издадени фактури наистина възниква задължение  да бъде заплатено ДДС и това не е справедливо.

Надявам се в много скоро време този пореден възел да бъде разплетен”, каза Караджов след срещата си с браншови организации на превозвачите заради толсистемата.

Въпросната сметка за “Хемус” бе създадена още в края на 2018 г. и в нея бяха заделени част от излишъците в бюджетите за 2018 и 2019 г. От нея бяха правени авансовите плащания към фирмите, наети от държавната “Автомагистрали” ЕАД. Към средата на 2021 г. в тази сметка имаше към 497 млн. лв., с които се разплащаха извършваните строителни дейности, но с решение на тогавашния служебен финансов министър Асен Василев сумата бе върната обратно в хазната.

В сметката бяха оставени към 60 млн. лв., които според служебния кабинет щяха да бъдат напълно достатъчни да се разплащат дейностите по “Хемус” до края на 2021 г.

От факта, че фирмите се оплакаха пред “24 часа”, че имат дейности от 2021 г., които още не са им платени, обаче може да се заключи, че тези 60 млн. лв. не са достатъчни.

От друга страна, не се знае дали изобщо в момента има някакви пари, от които да се плаща за магистрала “Хемус”. От държавната “Автомагистрали” казаха, че ще отговорят в петък на поставените им от “24 часа” в сряда въпроси. Забавянето от около половин година до момента прави невъзможно довършването на тези лотове в планирания срок - 2023 и 2024 г.

От другата страна на “Хемус”, която се експлоатира от десетилетия, също има проблеми, но с ремонтите, стана ясно от думите на Гроздан Караджов. След като на трасето около Витиня на най-тежките камиони бе забранено да минават по аутобана, движението им бе насочено към обходен път, който вече е тотално разбит.

“Веднага след като бъде ремонтиран виадуктът на “Хемус”, заради който е свалено тежкотоварното движение, ще започне основен ремонт на пътя. Той ще мине през проектиране, за което ще бъде проведена процедура по Закона за обществените поръчки и след това още една процедура по избор на фирма за изпълнение на основен ремонт”, каза министърът.

Когато проверили след зимата, и двете платна на магистралата, т.е. върху виадукта, се оказали с много сериозни повреди и сега се налагало да се ремонтират. Поради тази причина не може да се качи тежкотоварният трафик отново горе на магистралата, обясни Караджов.

Срещата с превозвачите завърши с решение за работна група, която да обобщи новите им предложения. Браншът беше недоволен, че обхватът на толсистемата се разширява и с второкласните пътища, а самата тарифа се вдига с около 20%. Нововъведението трябва да е факт от 1 юли, но работната група ще обобщи предложенията на фирмите - например при пропътуването на над 3000 километра по пътищата собствениците на камиони и автобуси да получават отстъпка.

Ето публикацията на “24 часа” от 18 май, в която се посочва, че пътните фирми спират работа по “Хемус”, защото не им е плащано.