Магазините ще бъдат в обектите на Централния кооперативен съюз, каквито има из цялата страна
Държавата влиза в търговията чрез откриването на магазини под логото “МЗХ – Магазин за хората”. След като първоначалната идея предвиждаше щандове да има в пощите, сега се оказва, че усилията са насочени към мрежата на Централния кооперативен съюз (ЦКС). Намерението е още през 2025 г. да бъдат отворени първите обекти.
Създаването на държавните магазини бе гласувано с бюджета за тази година. Има отпуснати 10 млн. лева, с които да стартира инициативата на Министерството на земеделието и храните. Новината кога започва отварянето на магазините бе съобщена от агроминистъра Георги Тахов в петък на брифинг в парламента. “Всички магазини
трябва да имат единна ценова политика
Ще следваме принципа на ниската надценка, за да може уязвимите целеви групи да се възползват от придобиването на стоки от първа необходимост”, каза Тахов.
Магазинната мрежа ще покрива стоки от малката потребителска кошница. (Кои са храните в нея - виж най-отдолу). Министърът обясни, че са се спрели на обекти от мрежата на ЦКС, защото разполага с обекти на територията на цялата страна.
По думите на Тахов стремежът на ведомството е да покаже, че е възможна социално-ориентирана търговия с грижа за малките населени места и уязвимите слоеве на обществото.
Предвижда се ценовата надценка в магазините да бъде в пъти по-ниска от тази в повечето вериги, като част от социалния ефект ще бъде именно контролът върху надценките. Така например, ако производител продава килограм сирене за 10 лв., то в “Магазин за хората” би стигнало до потребителя за около 11–12 лв., а не за 15–16 например.
Към момента в ход е финализирането на учредителните документи
– устав на дружеството, който съдържа името, предмет на дейност, както и проекти на постановление и решение на Министерския съвет, с което да бъдат отпуснати 10-те млн. лв.
Първоначалната концепция, която включваше използването на помещения в пощите, се оказало по-трудно изпълнима на практика заради логистиката и липсата на подходяща инфраструктура. В ЦКС има изградена голяма мрежа от търговски обекти, които могат да бъдат адаптирани с много по-малко усилия.
Симеон Караколев, съпредседател на овцевъдна и козевъдна асоциация: Късите вериги са бъдещето
Всичко, което ще даде по-добра връзка между производителя и потребителя, го подкрепяме – без значение дали ще е в пощите, в магазин на ЦКС или на друго място. Късите вериги са бъдещето и това е добре дошло за всички.
Димитър Зоров, съпредседател на Асоциацията на млекопреработвателите: Дори с 20% надценка ще е изгодно за потребителите
ЦКС имат много обекти и това е един добър вариант, който може бързо да се реализира. Дори стоките да бъдат с надценка от 20%, пак е по-изгодно за потребителя от това, което е в повечето магазини в момента. Ще даде стимул на хората, които се занимават с животновъдство, да увеличават стадата, да се появят нови производители. Малките производители ще се адаптират бързо, защото снабдяват определени магазини на регионално или общинско ниво.
Цветан Цеков, председател на Браншова камара “Плодове и зеленчуци”: Може да е истинска защита за фермерите
Ако идеята не бъде опорочена и се създадат работещи структури, това е отлична крачка. Може да се постигне обрат в цените и истинска защита за фермерите. В Турция и Румъния има държавни търговски вериги и те работят успешно. Крайно време е и у нас да се намери вариант, в който да може да бъде защитено българското производство.
Тодор Джиков, председател на Националната асоциация на картофопроизводителите: Трябва първо коопериране
Идеята е прекрасна, но кооперирането трябва да е първата стъпка. При липса на централна организация може продукцията да е по-скъпа от тази в частните вериги. Ако няма ясни правила – кой доставя, как, с какви цени, може да има обратният ефект.
Какво ще се продава:
- Зърнени храни
- Брашно и други зърнени продукти
- Бял хляб и “Добруджа”
- Месо и млечни продукти
- Малотрайни и трайни колбаси
- Риба
- Мляко, млечни продукти и яйца
- Животински и растителни масла и мазнини
- Плодове - пресни или охладени
- Зеленчуци - пресни или охладени, с изключение на картофи и други клубеноплодни
- Захар, сладка, мед, шоколадови и захарни изделия
- Бебешки храни
- Сосове и течни подправки
- Кафе, чай и какао
- Минерални води, безалкохолни напитки, плодови и зеленчукови сокове
- Сухи сладкарски изделия
- Тестени закуски