"Германия гони дизелите: 300 000 ще пристигнат в Сърбия". "Дизелите скоро ще бъдат невероятно евтини". "Стари германски коли - търсени в Сърбия". "Потопът от дизели е твърде вероятен".

Това са заглавия в сръбски вестници през последните седмици, след като през февруари местните власти в Германия получиха право да забраняват влизане на дизелови коли в своите градове. Решението дава възможност на Германия постепенно да изведе милиони дизелови автомобили от границите на градовете, предаде БТА. 

Дали германските власти ще използват това си право предстои да видим. Но стотици хиляди желани дизелови коли може изведнъж да станат много евтини и достъпни за хора, които иначе не биха могли да си ги позволят. Това има значение за държави като Сърбия, където правилата все още са по-хлабави.

Така че - дали Сърбия ще преживее потоп от дизели? Търговци на нови и стари автомобили отхвърлят това твърдение като лишено от логика, защото, според тях, улиците на Сърбия вече са пълни със стари коли и трошки.

"Това изниква с всеки нов закон за емисиите", казва Слободан Чургуз, собственик на автокъща за употребявани коли в Белград. "Не за първи път на Запад се появяват нови правила и аз не мисля, че това ще промени картината тук".

Сърбите отдавна предпочитат по-евтини коли, допълва той, а това означава по-стари коли или с по-пълен километраж.

От около 50 автомобила в неговата автокъща, само три не са дизелови. Това до голяма степен показва търсенето в Сърбия, казва Слободан Чургуз.

Милош Петрович, председател на Сръбската асоциация на вносителите на автомобили, посочва, че страната вече е внесла 600 000 употребявани коли през последните пет години, като 158 000 са внесени само през 2017 г.

Сърбия е единствената държава в региона, която все още позволява внос на коли с остарелия стандарт Евро 3, въведен през 2000 г. С други думи, коли на 18 години могат да бъдат регистрирани без проблем и често техните собственици не трябва да заплащат някаква такса за околна среда, каквато е задължителна за новите коли.

"От 158 000 автомобила, купени в Сърбия миналата година, близо 100 000 са били с Евро 3 и средната възраст на тези коли е 12 години", каза Петрович.

Със съотношение 6 към 1, за стари и нови коли, средната възраст на автопарка в Сърбия продължава да нараства въпреки относително големия внос.

"Ние не искаме да забраним вноса на употребявани коли, но искаме някакъв ред на пазара", казва Петрович.

"Старите коли са опасни за сигурността и за околната среда, и вносът им трябва да бъде по-скъп и по-сложен от вноса на нови коли, а не обратното".

По-строгите правила за емисиите в Германия могат да доведат до нова вълна от по-нови коли "втора ръка". Но тяхната цена вероятно ще бъде твърде висока за сръбския вкус, смятат Петрович и Чургуз.

Тези автомобили най-вероятно ще намерят пазар в по-големите източни държави от ЕС, както и в Русия и Украйна.