Азерската SOCAR би купила рафинерията на  "Лукойл", ако получи оферта

Противно на прогнозите, че по Коледа и Нова година цените на горивата у нас ще поскъпнат, точно по празниците те паднаха до най-ниските си равнища от година и половина насам.

Досега по традиция в периоди на по-засилен трафик по пътищата около празници или по време на ваканции бензинът и дизелът поскъпват, но този път масовият А95 например поевтиня с няколко стотинки и средната му цена падна до 2,63 лв. Дизеловото горива е само няколко стотинки по-скъпо – средно 2,68 лв. за литър.

Има и много на брой бензиностанции извън тези на големите вериги, в които

бензин А95 може да се налее и за 2,30 лв. за литър

Сегашното поевтиняване започна в началото на ноември, преди това горивата на вътрешния пазар бяха достигнали поредния си пик, например А95 струваше почти 2,90 лв. за литър и наскоро шефът на Българската петролна и газова асоциация Живодар Терзиев прогнозира, че повишаването ще продължи до Нова година, а може би и след това.

Най-скъпи бяха обаче горивата в средата на миналата година. Бензинът беше достигнал 3,40 лв. за литър, но след като през август тогавашното правителство гласува по 25 ст. На литър отстъпка за колите, регистрирани в България, цените започнаха да вървят надолу.

За съжаление на ползващите автогаз и метан, цените на тези две горива не намаляват. В средата на декември автогазът поскъпна с още една стотинка и оттогава литър се продава средно за 1,25 лв. Метанът пък непосредствено преди почивните дни поскъпна с още 1 стотинка и в момента е средно 2,42 лв.

Случващото се става на фона на относително високи цени на петрола на международните пазари през цялата година. През лятото например нефтът беше стигнал почти до 100 долара за барел, но от септември насам той плавно поевтинява.

Почти от една година насам картелът ОПЕК се опитва да повиши цените на нефта на международните пазари, като

намалява производството му

За тази цел организацията убеди и Русия, която не влиза в картела, да намали добива и да обяви по-ниски количества за първото тримесечие на 2024 г.

Въпреки това обаче цените на петрола не се увеличават и засега страните производителки, обединени в ОПЕК, губят от тази своя саможертва, написа в блога си икономистът Георги Ангелов. Техният пазарен дял се заема все повече от американски и други производители и

Саудитска Арабия вече е в рецесия

– трето поредно тримесечие тя отбелязва спад на икономиката. Според данните, които икономистът изнася, още от 2018 г. насам пазарните дялове на САЩ, Русия и ОПЕК на световния нефтен пазар се променят, като към момента САЩ имат 16% от пазара, Русия – 13%, а ОПЕК – 11%.

Основната причина според него е, че Китай, който е най-голямата световна икономика, зависеща от изкопаеми горива, е приел курс към ускорено електрифициране на превозните средства и към момента там 25% от продажбите на нови коли са електрически. Това създава дългосрочен проблем на страните- производителки на петрол, тъй като Китай е най-големият световен вносител на петрол, а няма свое собствено производство за разлика от САЩ, които

имат и дори изнасят нефт

Единственото, което прави краткосрочните прогнози за цените на горивата на българския пазар неясни, е съдбата на “Лукойл България”. Ефектът от предсрочното прекратяване на дерогацията за руски петрол, а и планираната продажба на бургаската рафинерия предизвикват коренно противоположни коментари у специалистите – от поскъпване на горивата до тяхното поевтиняване.

Междувременно в интервю за телевизията “Евронюз България”, излъчено на 26 декември, посланикът на Азербайджан в България Хюсейн Хюсейнов каза, че страната му е отворена

да обмисли придобиването на петролната рафинерия

“Лукойл Нефтохим Бургас” в България, ако бъде представена конкретна оферта, каквато до момента не е направена.

Става дума за държавната петролна и газова компания на Азербайджан SOCAR, която в края на април откри офис в София.