Планират за 2017 г. производство на 60 ултралеки самолети на година

Със 100 000 евро кредитна линия от Българската банка за развитие започва производство на ултра леки самолети край София.

Преди Гергьовден в бившите краварници край Горни Лозен, в които сега са малки цехчета за производство на 120- килограмови аероплани, разглобяваха самолет “ДАР Соло”, за да го изпратят в Австралия.

“Какво ще возят с машината - зайци, овце?” - питам собственика на “Аероплани ДАР” Тони Илиев. “Крави”, отвръща ми той.

Илиев проектира и прави ултралеки самолети от 2000 г., а

с идеята се

е захванал

през 1995 г.

Първият модел ДАР 21 е продавал в насипно състояние по целия свят. Този тип самолети са машинки за маниаци, които могат да си ги сглобяват с месеци. В интернет има клипове на руски пилоти, които са прикачили на колесниците на ДАР плъзгачи за сняг, има видео как въздушното мотопедче се състезава с влак и пилот и машинист си махат.

Следващият самолет, който Илиев е проектирал и изработил, е “ДАР Соло”, но сега казва за него, че му изглежда като изделие от ТНТМ (техническо и научно творчество на младежта от времето на комсомола - бел.р.). В единствената машина от този тип, която пази, има живот и производителят иска да я даде на някого да я управлява без пари, а след това да си я прибере, за да я пази като антика.

Последната модификация на “солото”, както му казва, е изпипана, с изящен дизайн. Монтиран е и парашут, а горивото е в седалката. Двигателят е италиански,

вдига машината

максимално на 3000

метра, а далечината

на полета е 300 км

Нормално с въздушното мотопедче се лети на височина от 1000 м, обикновено то е за полети в района на летището. За него не се иска бревет, казва Илиев.

Само че, за да тръгне производството на новия самолет, му трябват пари. През януари 2015 г. в репортаж по една телевизия Илиев заявява, че

банки му

отказват кредит

и той е намислил да си вземе дисковете с проектите и да се изнесе в Чехия. “А, самолети, много любопитно. Но не можем да кредитираме”, му отвръщали. На другия ден след репортажа му се обажда шефът на Българската банка за развитие Билян Балев и го кани на среща.

“Когато отидох се събраха всичките директори на банката и ме питат - за какви пари става дума. Казвам им - кредитна линия за 100 000 евро”. Получава “Окей”. Един от шефовете на държавната банка му заявява - подкарай нещата и ще те кредитираме с по-големи суми.

С пари от тази кредитна линия той завършва сертифицирането на самолета в Германия, този документ важи за целия свят.

Изпитванията са с натоварване на различните елементи до макс. Товарят крила с торби с пясък, дърпат гредата на самолета с автомобил. “Всичко се провери, натовари, някои от елементите до разрушаване. Немецът каза - трябва да знаем при какво натоварване започват деформациите, къде се чупят. Един самолет счупихме”, разказва авиопроизводителят.

В процеса на сертифициране сменят двигателя с италиански, с мощност 37 коня, с 9 повече от предишния. С новия машината набира след 50 м и се вдига във въздуха. Банката финансира смяната.

На 17 ноември 2015 г. “ДАР Соло”

получава немски

сертификат

Един от новия модели самолети вече е купен в Англия. Вторият заминава за Австралия. Клиенти, които са купили предишното “ДАР Соло”, сега искат да го подменят с новия.

Преди дни новата машина се е завърнала от изложение за дженерал авиейшън “Аро 2016”. Там Илиев си е намерил 3-ма дилъри за Германия, един във Франция. Планира от края на годината да организира производство на 5 самолета на месец, което прави 60 за година. Показва немско списание с неговия самолет на корицата.

В халето, до едноместното соло е прототип на двуместна машина. Към нея има още по-голям интерес, защото може да се използва и като учебна, а цената и ще излезе към 35 000 евро. Планът е и този самолет да бъде сертифициран в Германия до края на годината, а от началото на 2017 г. да започнат и неговото производство.

“Тези две малки самолетчета ще ни издърпат към по-голямата авиация. Имам мерак за нея”, казва Илиев. Той смята продажбите на “ДАР Соло” да му осигурят финансиране на по-голям самолет. В дъното на халето прототипът вече се работи.

Новата модификация на "ДАР Соло" в полет.
Новата модификация на "ДАР Соло" в полет.

Новият “ДАР Соло” в полет.  В новата модификация на “солото” има парашут, а горивото е складирано в седалката.
Новият “ДАР Соло” в полет. В новата модификация на “солото” има парашут, а горивото е складирано в седалката.
Работници от екипа на Тони Илиев сглобяват крило.
Работници от екипа на Тони Илиев сглобяват крило.