Неотдавна в Милано се организира специализирано изложение за средни и малки предприятия от машиностроенето. Организаторите на изложението споделят с тревога с колегите си от България, че са принудени да полагат неимоверни усилия за обединяване дейността на малките фирми за производството на възли и отделни крайни изделия. Тъй като големите италиански фирми, за които те са били създадени и за които са работили десетилетия наред, са изнесли производството си в чужбина. Затова в Италия, както и в много други страни от ЕС напоследък се заговори за реиндустриализация, т.е. за връщането на големите предприятия. Без тях малките трудно биха просъществували.

По-голямата част от машиностроителните предприятия в България са всъщност малки и средни фирми. Предприятията с персонал до 50 човека към май 2016 година са 3152, т.е. 87,62% от всички машиностроителни фирми в страната. Броят на заетите в тях е 28 175 от общия брой трудещи се в този отрасъл 115 633 човека.

Не само в България, а в повечето държави малките предприятия в машиностроенето се създават по специален повод и предимно за да работят като доставчици за големите фирми. Това е характерна особеност на този отрасъл. Най-голям у нас е например броят на фирмите с численост на персонала до 10 души – 2309, с общ брой на заетите 8305. Или средно по 3-6 човека във фирма.

Такива компании нямат капацитета да разработват и пускат на пазара конкурентни крайни изделия, камо ли да се конкурират на международния пазар. Единици са у нас фирмите с численост на персонала до 10-20 души, произвеждащи крайни изделия, които имат пазарна реализация: „Редстийл“ Перник, „Амека“ София, „ЗШМ“ Асеновград, „Струна“ София, „ЮМТ“ Казанлък, „АДП“ Смолян и други.

Повечето от тях работят като поддоставчици за големи и средни български фирми като „М+С Хидравлик“ Казанлък, „ЗММ-Сливен“, „РАИС“ Пазарджик, „Пневматика“ Кърджали, „Индекс 6“ и десетки други фирми. По-голямат част от малките фирми обаче са поддоставчици на западни фирми. Всяка една от фирмите полага усилия да започне да работи за чужбина. Някои от тях като „МММеханикс“ Пазарджик, „Петров П.М.“ София, „Накмаш“ Ботевград, „Ванико“ Благоевград, „ЗГПУ-груп“ Габрово, „АМЕТ“ София, „Ка инженеринг“ Пловдив, „Астроида“ Панагюрище, „Хидросистем“ Ямбол и др. работят основно за чуждестранни компании.

Немалко са и фирмите, които работят като доставчици от трето, четвърто и т.нат. ниво за производителите на авточасти.

Малките предприятия в машиностроенето не биха могли да съществуват, ако не работят като поддоставчици, кооперирано за големи фирми. Затова според експерти няма и много смисъл от създаването на държавни програми за насърчаването им - това няма да разкрие дългосрочна перспектива за тях. Трябва да се насърчи по-скоро създаването на благоприятна бизнес обстановка за развитието на големи фирми, а те от своя страна си намират десетки фирми поддоставчици малки и средни предприятия.

Разбира се, това не означава, че държавата трябва да изостави всякаква грижа за малките фирми от отрасъла. Напротив. Много от тези фирми могат да си намерят и намират партньори в чужбина по-лесно чрез различни програми. Например по оперативна програма „Конкурентоспособност“ в предния програмен период Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия проведе немалко търговски мисии за български машиностроители в чужбина, например в Швейцария, както и подпомогна участието на фирми от отрасъла в панаири и изложби в Германия и Австрия.

А в новия програмен период в средствата, които ще се усвояват още тази година, са предвидени 150 млн. евро субсидии за малки и средни предприятия по програма „Конкурентоспособност“, като машиностроенето наред с електрониката и ИТ сектора са включени в областите на дейност на програмата. Процедурата е за подобряване на производствения капацитет на фирмите.

Минималният и максималният размер на проектите зависи от категорията на фирмата: за микропредприятия той е между 100 хил. и 500 хил. лв., за малки - между 200 хил. и 750 хил. лв., а за средни - между 300 хил. и един милион лева.

Максималният размер на безвъзмездната помощ е

Повече - в книжното тяло