Купувачите вече търсят високо качество

  • 1
authorАвтор: .BG

Купувачите вече търсят високо качество

Няма как в нов проект да търсиш цени от 700-800 евро за квадратен метър, само себестойността е по-висока от тези нива, казва директорът на “Arco Real Estate” Ивайло Мишев

Ивайло Мишев притежава бакалавърска степен по международни финанси от Портсмутския университет и МБА диплома от Шефилдския университет. Започва работа като финансов мениджър в Инвестиционния отдел на „Arco Real Estate” в България през 2007 г., а от 2010 г. е назначен за негов директор.

-Господин Мишев, доколкото виждам, най-новият ви проект - „Изток Парксайд“, е разположен в един от най-хубавите жилищни комплекси на столицата, с вече изградена инфраструктура от всякакъв вид. Защо не решихте да го направите примерно на някой по-голям свободен терен в покрайнините на столицата и в по-големи мащаби?

-Проектът „Изток Парксайд“ всъщност се намира на място, което към днешна дата е едно от малкото в „Изток“, които са „занемарени“ и подминати от цялостното модерно развитие на района. В общи линии можем да го наречем белег на лицето на квартала, въпреки, че се намира в паркова среда, до течаща река и без съществуващо или предвидено ново застрояване наоколо. Което пък позволява прекрасни гледки към Витоша дори от втория етаж.

Като социално-отговорна компания, ние сме поели ангажимент да развием целия район, като напълно изградим предвидената инженерна и улична инфраструктура, облагородим парка в съседство и направим общодостъпна модерна детска площадка. След завършване на проекта това ще е прекрасно място за разходка и отдих за всички жители на квартала.

От друга страна, да, имаме фокус към инвестициите в по-мащабни проекти, особено в още неразвити райони на София, които считаме, че имат потенциал да станат привлекателни места за живеене. Към момента проучваме подобни възможности, но за съжаление се сблъскваме със стандартните за строително-инвестиционния сектор проблеми като дългите и неясни градоустройствени процедури, отчуждаването на улици, липсващата инфраструктура и невъзможност (или нежелание) за изграждане на такава от страна на общината или съответните отговорни комунални дружества. Подобни пречки представляват значителен риск за всеки инвеститор, като правят невъзможно планирането на една инвестиция както във времето, така и във финансово изражение – двете й най-важни съставни части. Това според нас е и основната причина в последните години България да е често заобикаляна от чуждестранните инвеститори в имоти.

-Правено ли е нещо специално в проекта или промени в първоначалната идея, за да се впише той по-успешно в околното пространство?

-Генерални промени в първоначалната идея не са правени, тъй като самата тя беше да развием модерен проект с най-висококачествени материали и фокус към енергийната ефективност и комфортната среда на живот на бъдещите обитатели. За което получихме и сертификат с оценка „very good” от BREEAM. Доколкото знам, към днешна дата това е едва третият жилищен проект с подобен сертификат в България. Вярваме, че подобна инициатива от наша страна ще подтикне и нашите конкуренти в бранша да наблягат още повече на енергийната ефективност – процес, от който в крайна сметка ще има полза цялото общество и най-вече околната среда.

-Лесно ли се намират подходящи терени за жилищни сгради в София и големите градове или за многофункционални жилищни комплекси? Имате ли амбиция да изграждате такива комплекси и в кои части на София например?

-Относно намирането на терени, краткият отговор е да – в големите градове и околностите им има много свободна земя за развитие. Има обаче едно голямо НО. А именно проблемите, които описах по-горе. Ако за да развиеш един проект на тихо и красиво място извън София трябва да изградиш за своя сметка километри улици, тротоари, водопровод, канал, електрозахранване, топло- или газопровод (и да дариш всичко това на общината или комуналните дружества), а преди това да трябва да мине някоя и друга година в градоустройствени процедури, то в такъв случай най-вероятно няма въобще да се захванеш.

Относно амбициите ни – да, имаме. Дали ще се материализират зависи от гореспоменатото НО и индивидуалните характеристики на всеки един потенциален проект.

-“Arco Real Estate” работи в България вече достатъчно години. Според вас какви промени има в изискванията на купувачите на жилища сега в сравнение с годините преди кризата? На какво повече държат?

-По време на кризата и в последните няколко години наблюдаваме може би най-значителната промяна в отношението на купувачите при покупка на имот – обезпечаването им с професионални лични консултанти. Все повече купувачи си наемат адвокати, архитекти, инженери или други специалисти в сферата на недвижимите имоти, които ги консултират през процеса на сключване на сделка за покупка. Можем да наречем това „образоване“ от страна на купувачите, за което от „Arco Real Estate” винаги сме апелирали.

От една страна купувачът е спокоен, че интересът му е изцяло подсигурен, а от друга - по време на преговори дискусиите се водят между професионалисти, които говорят на един и същ език. Ние поддържаме виждането си, че купувач на имот не трябва да предприема толкова важна стъпка без да има консултант до себе си през целия процес. Това ще намали драстично, може би дори ще заличи изцяло бизнеса на имотните измамници, както и ще постави на равни начала всички инвеститори в имоти в конкуренцията помежду им на свободния пазар.

Днес също така купувачите обръщат значително по-сериозно внимание на имиджа на даден инвеститор и неговата история и завършени проекти. Тъй като това добавя едно допълнително ниво на сигурност, имайки предвид, че законодателството не дава стопроцентова сигурност.

Що се касае до техническите изисквания, част от вече задължителните, които до голяма степен се превръщат и в стандарт на големите инвеститори, са висококачествените строителни материали, удобният транспортен достъп и наличните гаражи или паркоместа, комфортът на околната среда, ефективно усвоените площи без излишни, за които трябва да плащаш, енергийната ефективност, удобствата в близост като парк, детски площадки, детски градини и училища, супермаркет, спирки на градски транспорт и метро и т.н.

-Чувства ли се на пазара недостиг на качествени жилища, специално в големите градове и на какви жилища точно?

-Да, усещане за недостиг има. Факторите са няколко: от една страна има забавяне в общинската администрация при одобрението на проекти и издаването на разрешителни за строеж. Независимо от причините, това води до строителството на по-малко жилища, които не могат да отговорят на нарастващото търсене предвид огромната депозитна база в банки на населението и исторически ниските лихвени нива по кредити.
От друга страна до някаква степен допускам, че подобно усещане може и да се създава заради недостиг на качествени жилища на ниски цени, а не на качествени жилища изобщо. За да онагледя твърдението си, със сигурност мога да заявя, че ако даден купувач очаква да закупи качествено жилище с качествена локация на цени от 700-800 евро за квадратен метър, то най-вероятно ще остане разочарован. В немалко случаи само себестойността на един жилищен проект е по-висока от тези нива. А като добавите вътре разходите за земя, проектиране, строителство, инфраструктура, данъци, разрешителни, управление, продажби и маркетинг, финансиране и т.н. сумата става доста по-висока.

Често се пропуска и фактът, че една от причините за нарастването на продажните цени е увеличението на разходите за развитие на даден проект – цената на земята расте с всеки изминал месец, а от личен опит мога да споделя, че цената на строителството се повиши с 5% само за последните 6 месеца.

-Каква прогноза можете да дадете за ценовите нива в близкото и по-далечно бъдеще?

-В близко бъдеще очаквам плавното покачване както в себестойността, така и в продажните цени, да продължи. Факторите, които ще го поддържат, са ниските лихви по кредитите, които предвид цялостното състояние на икономиките на САЩ и Европа очакваме да останат такива за поне още 2-3 години. Освен това има големи парични наличности на населението, които се преориентират към инвестиции в по-сигурни и по-доходоносни активи, каквито са недвижимостите.

Да не забравим и известното ограничаване на строителството от страна на Столична община чрез забавени процедури. Това е проблем, който изисква кардинални промени в законите и наредбите, така че нещата да се случват по един ясен и канализиран ред с прецизни и изпълними срокове и условия. Разбира се, подобна промяна изисква изключителни усилия и време и не може да се случи изведнъж.

Други такива фактори са покачването на доходите на населението и ниската безработица, които позволяват на по-голяма част от хората да инвестират в нов дом.
След като преживяхме 2009 година, прогнози за по-далечното бъдеще предпочитам да не правя.

-Как според Вас ще се развие пазарът на жилищни имоти в близките години – като тип жилища и като обем от сделки?

-Отговорът е свързан с този на предходния въпрос – обемът сделки ще се увеличава, но без резки движения. Можем да го наречем едно здравословно състояние и развитие на пазара, предвид наличните благоприятни макро-условия.

Относно типовете жилища, общо взето всички участници на пазара изнасяме сходни данни – търсенето на маломерни жилища без или с 1 спалня е силно, движи се от инвеститори и млади, все още несемейни, купувачи.

Търсенето за жилища с 2 спални е преобладаващо, тъй като засяга най-многобройната прослойка купувачи – млади семейства с 1 или 2 деца. Търсенето на жилища с 3 и повече спални се увеличава, въпреки че е значително по-малко от горните две поради високите абсолютни стойности на такива големи имоти, които изискват купувачи с по-големи финансови възможности.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Забраняват по-стари дизелови коли в градовете в Германия

Забраняват по-стари дизелови коли в градовете в Германия

Германските градове вече могат да забраняват движението на по-стари дизелови автомобили по определени улици макар забраните за по-големи градски зони да са по-проблемни. Това се посочва в решение на Федералния административен съд на Германия, публикувано късно снощи, предаде БТА.  Съдът взе решението по принцип преди почти три месеца, но мотивите,

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът с ново име и нови предложения Въвежда стандарт за услугите, ако не се спазва, има компенсации за клиентите “Мтел” си смени името и стана А1, а заедно с това даде заявка да превърне телефона в портфейл. Смяната започна точно в 11,30 часа във вторник. Първо сайтът на телекома стана А1.bg вместо mtel.bg.

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Екотаксата за коли, които са над 10 г., която се плаща еднократно при първа регистрация, се увеличава с 43 лв. и от сегашните 267 става 310 лв. Плаща се само за леки, лекотоварни коли под 3,5 тона и автомобили с висока проходимост. Това показват приложенията към пакет от документи, които Министерството на околната среда и водите пусна за

Съдът пусна обхода на “Струма” през Креснa

Съдът пусна обхода на “Струма” през Креснa

Предвижда се участъкът да се ползва от коли на път от ГКПП Кулата към София Върховният административен съд (ВАС) отхвърли жалбите срещу екооценката за изграждането на източния обход на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле, съобщиха от съда. Решението още не е публикувано, тъй като се обезличават личните данни в него, както изисква законът.

Михаил Петров: С технологиите в "Кауфланд", клиентите ще се чувстват уникално

Михаил Петров: С технологиите в "Кауфланд", клиентите ще се чувстват уникално

Мобилното ни приложение прави пазаруването още по-лесно и комфортно, казва изпълнителният директор на Kaufland Service - Какво е Kaufland Service, г-н Петров? - Когато решихме да изграждаме Kaufland Service в средата на 2016 г., целта ни бе да направим в България бизнес с голяма добавена стойност с високотехнологични услуги и висококвалифицирани

Букурещ дава 2400 за нова кола, ако се върне старата

Букурещ дава 2400 за нова кола, ако се върне старата

Условието да се вземат парите, е да няма дългове към общината Жителите на Букурещ ще получават близо 2400 евро, ако купят нова кола и с нея заменят старата, която трябва да предадат за рециклиране. Това съобщиха медии в северната ни съседка. Сумата се получава от това, че към националната помощ от 1400 евро, която действа още от миналата година,

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите, които преработват розов цвят, ще изкупят максимално възможно количество дори и надвишавайки производствените си капацитети. Подобна договорка е постигната след тричасова среща на министъра на земеделието, храните и горите Румен Порожанов с представители на розопроизводители, преработватели, кметове и депутати,

Не допуснаха до пазара стоки от Китай, Турция и Бангладеш, нямали анализ за азобагрила

Не допуснаха до пазара стоки от Китай, Турция и Бангладеш, нямали анализ за азобагрила

Текстилни стоки от Китай, Турция и Бангладеш не са били допуснати до българския пазар поради липса на анализ за допустими стойности на азобагрила, липса на документи и маркировка, поради което се смятат за опасни за човешкото здраве. Това съобщиха от пресслужбата на министерството на здарвеопазването, цитирани от БТА.

Петкова: Трима са кандидатите за “Белене”

Петкова: Трима са кандидатите за “Белене”

Има заявен интерес от няколко инвеститора - китайската компания CNNC, френската Framatom, и Areva, за проекта АЕЦ “Белене” у нас. Това заяви пред Би Ти Ви министърът на енергетиката Теменужка Петкова. През миналата седмица правителството внесе в парламента доклад с три възможни варианта за бъдещето на АЕЦ “Белене”, допълни още тя.

Турската централна банка повиши лихвата по рефинансирането от 13,5 на 16,5 процента

Турската централна банка повиши лихвата по рефинансирането от 13,5 на 16,5 процента

Турската централна банка обяви днес, че повишава с 300 базови пункта една от основните си лихви, за да подкрепи турската лира, която отслабва рекордно през последните дни, предаде Франс прес. След спешно заседание на централната банка, свикано заради поевтиняването на лирата с над 3,5 процента спрямо долара,

Най-коментирани

"24 часа" и МРРБ организират втори форум за магистрала "Хемус" във Велико Търново

"24 часа" и МРРБ организират втори форум за магистрала "Хемус" във Велико Търново

“24 часа” и Министерството на регионалното развитие и благоустройството организират в понеделник, 28 май, дискусионен форум на тема “Магистрала “Хемус” – възраждане на българския Север”. Заради големия интерес, това е втора среща по темата, която медията и министерството организират във Велико Търново, първата беше преди година.

Ангелкова участва в откриването на Петербургския икономически форум

Ангелкова участва в откриването на Петербургския икономически форум

Министърът на туризма Николина Ангелкова участва в отриването на Петербургския международен икономически форум, съобщи пресцентърът на Министерството на туризма. Събитието се провежда в периода 24-26 май в Санкт Петербург. Министърът е там по лична покана на досегашния вицепремиер и председател на организационния комитет на форума Сергей Приходко.

Нанков открива утре дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура"

Нанков открива утре дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура"

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков ще открие дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура" от 10.00 ч. утре - 22 май, в "София хотел Балкан", съобщиха от министерството. Модератор на организираното от Министерството на регионалното развитие и благоустройството събитие ще бъде заместник-министър

България предлага създаване на единна европейска стратегия за енергийна ефективност в туризма

България предлага създаване на единна европейска стратегия за енергийна ефективност в туризма

Министърът на туризма Николина Ангелкова заяви по време на форум за макрорегионално сътрудничество в областта на туризма и енергетиката, че една от темите, които ще бъдат обсъдени, е дали е необходимо да се създаде единна стратегия за енергийна ефективност в сектор "туризъм", която да подпомогне усилията на малките и средни предприятия,

Китайски инвеститори с интерес към
тунела под Шипка и АМ "Черно море"

Китайски инвеститори с интерес към тунела под Шипка и АМ "Черно море"

Китайски инвеститори проявяват интерес към изграждането на тунел под Шипка и АМ "Черно море". Това стана ясно на Четвъртата международна конференция "Инвестиции и инфраструктура в Северна България", която се състоя днес в Луковит. Форумът беше организиран от Камарата на строителите в България /КСБ/ и Искра Михайлова,

Борисов: Без “Белене” може да внасяме  (Обзор)

Борисов: Без “Белене” може да внасяме (Обзор)

За новата централа няма да са нужни договор за тока и държавни гаранции “Относно АЕЦ “Белене” какви ли не теории чух. В момента имаме стока и площадка, в която българският данъкоплатец е вложил над 3,5 млрд. лв. Ако не вземем мерки за тази стока - тя не е домати и краставици, а ядрени реактори, от милиарди ще стане милиони и ще отиде за скрап.

КЗК проверява сделката за банка  “Виктория”

КЗК проверява сделката за банка “Виктория”

Комисията за защита на конкуренцията ще извърши анализ на сделката за банка “Виктория”. Това става ясно от съобщение, публикувано на сайта на регулатора. Всяко заинтересовано лице може да представи информация или да изрази писмено становище относно сделката, посочват от КЗК. Според антимонополния орган тя ще окаже въздействие върху пазара в

КРИБ със становище срещу промените в Закона за хазарта

КРИБ със становище срещу промените в Закона за хазарта

Определя ги като неверни и правно неиздържани   Конфедерацията на работодателите и индустриалците е против промените в Закона за хазарта. В становище на най-голямата работодателска организация се посочва, че част от измененията са неверни и правно неиздържани. "Житейски и правно нелогично е да бъде забранявана или строго ограничавана непряката

ЕК: Първо в банковия съюз, след това приемате еврото (Обзор)

ЕК: Първо в банковия съюз, след това приемате еврото (Обзор)

ЕЦБ смята, че още не сме готови за еврозоната  Брюксел обяви допълнително изискване за влизане в еврозоната - членство в банковия съюз. Това съобщи зам.- председателят на ЕК Валдис Домбровскис малко след като ЕЦБ пусна доклада си за конвергенцията на държавите кандидатки. Той се мотивира с поуките от кризата,

Дончев: Средствата за ВиК сектора в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем

Дончев: Средствата за ВиК сектора в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем

Вицепремиерът Томислав Дончев заяви, че средствата за ВиК сектора в България в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем. Номинално средствата за кохезионна политика, като предложение на ЕК, са същите като предишния програмен период, допълни министърът. Голямото предизвикателство, дори при ползването на еврофинансиране,

Михаил Петров: С технологиите в "Кауфланд", клиентите ще се чувстват уникално

Михаил Петров: С технологиите в "Кауфланд", клиентите ще се чувстват уникално

Мобилното ни приложение прави пазаруването още по-лесно и комфортно, казва изпълнителният директор на Kaufland Service - Какво е Kaufland Service, г-н Петров? - Когато решихме да изграждаме Kaufland Service в средата на 2016 г., целта ни бе да направим в България бизнес с голяма добавена стойност с високотехнологични услуги и висококвалифицирани

България вече  може да договаря  по-евтин руски газ

България вече може да договаря по-евтин руски газ

“Газпром” се отказа да иска обезщетение заради “Южен поток” “Булгаргаз” и други клиенти на “Газпром” в България могат да поискат по-ниска цена на газа, когато действащата се отклонява от конкурентните западноевропейски стойности. Тази възможност се отваря след решението на ЕК, с което на руската компания се налагат ред задължения при доставката

Съдът пусна обхода на “Струма” през Креснa

Съдът пусна обхода на “Струма” през Креснa

Предвижда се участъкът да се ползва от коли на път от ГКПП Кулата към София Върховният административен съд (ВАС) отхвърли жалбите срещу екооценката за изграждането на източния обход на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле, съобщиха от съда. Решението още не е публикувано, тъй като се обезличават личните данни в него, както изисква законът.

Не допуснаха до пазара стоки от Китай, Турция и Бангладеш, нямали анализ за азобагрила

Не допуснаха до пазара стоки от Китай, Турция и Бангладеш, нямали анализ за азобагрила

Текстилни стоки от Китай, Турция и Бангладеш не са били допуснати до българския пазар поради липса на анализ за допустими стойности на азобагрила, липса на документи и маркировка, поради което се смятат за опасни за човешкото здраве. Това съобщиха от пресслужбата на министерството на здарвеопазването, цитирани от БТА.

Оборотите в транспорта, складирането и пощите повече през първото тримесечие на 2018 г.

Оборотите в транспорта, складирането и пощите повече през първото тримесечие на 2018 г.

По предварителни данни на Националния статистически институт през първото тримесечие на 2018 г. общият индекс на оборота за сектор "Транспорт, складиране и пощи", изчислен от сезонни данни, се увеличава с 3.5 на сто спрямо четвъртото тримесечие на 2017 година. Ръст се наблюдава при всички дейности в сектора,

"Взгляд": ЕК направи реверанс към България със задълженията, наложени на "Газпром"

"Взгляд": ЕК направи реверанс към България със задълженията, наложени на "Газпром"

Антимонополното разследване на Европейската комисия срещу "Газпром" най-сетне е прекратено и руската компания вече не е застрашена от гигантски глоби за милиарди евро, обобщава "Взгляд" вчерашното решение на ЕК. В замяна обаче ЕС задължи "Газпром" да доставя газ в Централна и Източна Европа на конкурентни цени и да разреши на клиентите си в ЕС

4,9 млн. чужди туристи се очаква да посетят страната ни през лятото

4,9 млн. чужди туристи се очаква да посетят страната ни през лятото

4,9 млн. чужди туристи се очаква да посетят страната ни през лятото, съобщи Нова тв. Те ще бъдат с 7% повече от миналата година. 1 млн. туристи са посетили България само през май. За сравнение преди година те са били 880 000. Лятото ще има отлив на руски туристи заради завръщането на Турция на този пазар,

Букурещ дава 2400 за нова кола, ако се върне старата

Букурещ дава 2400 за нова кола, ако се върне старата

Условието да се вземат парите, е да няма дългове към общината Жителите на Букурещ ще получават близо 2400 евро, ако купят нова кола и с нея заменят старата, която трябва да предадат за рециклиране. Това съобщиха медии в северната ни съседка. Сумата се получава от това, че към националната помощ от 1400 евро, която действа още от миналата година,

Ще променят закони, за  да влезем в еврозоната

Ще променят закони, за да влезем в еврозоната

Българските разпоредби са по-строги от европейските, твърдят от министерството на Владислав Горанов Измененията на българското законодателство, които да дадат допълнителна правна сигурност на ЕЦБ, може да бъдат извършени в кратък срок в периода, предшестващ присъединяването на България към еврозоната.

България със 7 места нагоре в класация за конкурентност

България със 7 места нагоре в класация за конкурентност

Българската икономика е на 48-о място по конкурентоспособност в ежегодната класация на Центъра за изследване на демокрацията и на швейцарския Институт за развитие на управлението. Сегашното класиране е със седем места нагоре в сравнение с 2015 г., но е малко по-лошо, отколкото е било през 2007 г. В класацията тази година участват 63 държави.