Жилището - in и out

  • 0
authorАвтор: Христо Николов

Жилището - in и out

На света няма друга такава стока като жилищния имот. Продажната му цена като нов почти няма нищо общо с вложените разходи за произвеждането му плюс евентуалната печалба за строителя. А зависи и от куп други фактори, върху които често предприемачът няма никакъв контрол.

И уж като цяло вдига цената си с течение на времето, но като нищо може да се случи точно обратното. Да се обезцени до такава степен, че да е по-изгодно сградата да се събори и да се построи на мястото нещо друго, отколкото да се правят опити за обновяването й.

С една дума – много е сложно. И става още по-сложно ако трябва да вземем предвид най-актуалните тенденции в България. В държава, която има намаляващо население, всъщност има немалко ново строителство. Според статистиката през последните няколко години издадените нови разрешителни за строеж и още по-важното – пуснатите в експлоатация сгради, се увеличават. Може и да не е със същите темпове както през периода 2004-2008 г., но все пак има ръстове.

Търговията с имоти както и почти всеки друг вид търговия също има своите тънкости, често незабележими за незапознатите. Изпълнителният директор на най-голямата имотна агенция в България - „Адрес“, Георги Павлов обръща внимание върху факт, който няма как да се проследи от статистиката. „Когато настъпва период на поскъпване на жилищните имоти, както е сега макар и с малки ръстове, много хора, които са решили да продадат жилище, просто си изтеглят офертите. Защото разсъждават, че могат да изчакат още по-висока цена. А това създава невярна представа за пазара – уж стоката е налична, но всъщност не се продава. Това обяснява, макар и само отчасти, масовизирането на строителството напоследък“, казва Павлов.

Другото обяснение е фактът, че голяма част от наличния жилищен фонд в България е строен по времето на социализма и качеството на обитаване на тези апартаменти вече не задоволява съвременните вкусове.

Може би още десетилетия строителството на нови жилища в България няма да достигне обема на построеното при предишния строй. Който всъщност не е съвсем хомогенен от тази гледна точка - строителството се масовизира чак през 60-те години поради съвсем конкретни причини.

Първо бейби бумът, последвал Втората световна война, увеличава рязко населението. И второ – насилствената колективизация на селското стопанство през предишното десетилетие довежда до такава мизерия българския селянин, а в същото време има такава отчаяна нужда от работна ръка в изграждащите се заводи, че миграцията от селата за кратко време разширява градовете до пръсване.

А това ражда проблеми, много от които не могат да се решат и до ден-днешен. В големите панелни жилищни комплекси и до днес не може да се създаде истински уют. И въпреки това напоследък се забелязва стремеж у по-големите инвеститори да изграждат именно многофункционални жилищни комплекси. В които има офисни сгради, хотели и жилища около тях.

Причините са поне няколко. Според Павлов това съответства на съвременните вкусове на хората. „Българинът съвсем доскоро имаше изисквания само за жилището си. Като влезе вътре, да му е уютно така както той го разбира. Апартаментът е в квартал „Левски Г“, ама вътре е застлан с мрамор. Но хората вече все повече искат да имат и среда около жилището си. Стремежът е хубавото да не е само „in” а и „out”, казва той.

Има два основни начина тази среда да се предостави. Единият е за това да се погрижи общината. Което е доста по-трудно и то не само у нас, а навсякъде по света, защото богатите общини са по-скоро изключения.

Другият начин е за това да се погрижи частният предприемач. И мнозина от тях вече го осъзнават. Защото тенденцията да се построи не само една или повече жилищни сгради и да се свържат с инфраструктурата наоколо, но и да се впишат в една обща среда, в крайна сметка повишава цената на такъв имот.

„В близкото минало такива бяха само затворените жилищни комплекси, къде предприемачите се концентрираха единствено върху жилищата. И едва ли не казваха на обитателите: другите нужди си ги задоволявайте извън оградата. Но разбират все повече, че хората искат да останат в рамките на хубавата, подредена и обмислена среда. И аз самият искам да живея на такова място“, казва Павлов.

Под обмислена среда се разбират много неща. Хората например искат улици, за да не си цапат обувките, когато влизат вкъщи. За това са нужни и бордюри. Трябва и някой категорично да забрани на колите в такива комплекси да карат с над 20 километра в час. „В затворените комплекси в полите на Витоша тези правила се спазват – карал е като луд по околовръстното, но като премине оградата, вече сваля до 15-20 км в час“, дава пример Павлов.

За да се появят повече такива многофункционални жилищни комплекси, а и каквото и да било, първо трябват условия. Най-вече инфраструктурни. Павлов отбелязва, че например проектът за „Парадайз тауър“, който може и да не се случи в крайна сметка, се появи едва когато метрото вече стигна до района, далеч след като там вече бе изграден мол „Парадайз“ и започна усиленото застрояване на близкия квартал „Кръстова вада“. Изобщо, след като се видя, че общината обръща все повече внимание на този район.

„Но на други места въпреки изградената инфраструктура, нещата не се случват. Например, булевард „Тодор Александров“ така и не се превърна в софийското сити, населено с високи офис сгради. Но за това има една особена причина - за да се пресели една фирма някъде, най-важното условие е на биг боса да му е удобно, особено в България. Но малцина от тези хора живеят покрай шосето, което води до жк „Люлин“, казва Георги Павлов.

И отбелязва, че по съвсем друг начин се случва симбиозата примерно между „Резиденшъл парк“, разположен в полите на Витоша, и „Бизнес парк София“.
Но, разбира се, общините трябва да свършат своята работа. Чудесен пример в това отношение е кметът на Бургас, който се зае предварително да изгради необходимата инфраструктура на местата, които са счетени за подходящи, далеч преди още да се е появил конкретен инвеститорски интерес за изграждане на нещо.

Транспортът е цял друг отделен проблем, свързан с горните. Според Павлов България в това отношение сякаш живее във времената на Модернизма и не желае да излезе оттам.

„Ние, каквото и да правим в градовете, гледаме да направим удобства за колите. Да, но шофьорът може с едно натискане на педала и завъртане на кормилото да вкара колата в подлез или надлез или направо под земята, или да заобиколи. А ние караме пешеходците, повечето от които не са млади, прави и здрави, да се катерят или слизат по стълби. Би трябвало да е точно обратното“, казва Павлов и отбелязва, че примерите за такова проектиране и изпълнение са далеч повече отколкото обратните.

Масовият обществен транспорт е другият голям проблем. У нас много рядко промените в градския транспорт се съобразяват с промените в градовете. Няма статистика колко време хората чакат в пиковите часове. А това е важно, защото в обществения транспорт не се влагат само пари, нужно е и знание. Освен това колкото по-добър направиш обществения транспорт, толкова повече стимулираш хората да го използват.

Това е много важно когато се обмисля накъде да се развие даден град. Павлов донякъде не споделя мнението, че в София или в другите големи градове у нас трябва непременно да се уплътнява строителството, за да не губят хората време в пътуване на големи разстояния.

„София е изключително малка на фона на Ню Йорк или Токио, където хората наистина пътуват много. Ние пътуваме 20 минути и на трийстата вече се изнервяме. Така че нека не се заблуждаваме - София не нараства чак толкова бързо. Големината й е колкото на предградие на Ню Йорк“, казва Павлов. Затова той смята, че твърде дълго време столицата е налагала безалтернативно политиката на уплътняване на строителството. Време е да се помисли за друго.

По същата причина той разбира добре и обществените настроения срещу високото строителство. „Да се сравняваме с градове, които имат повече от 1000 години непрекъснато развитие и са били столици на империи, че да извисяваме снага нагоре, не е удачно“, казва Павлов. Според него и при бурното строителство по времето на социализма застрояването в столицата не се е уплътнявало чак толкова. Бил е избран по-нормалния начин – строителство в покрайнините.

Друг е въпросът, че трябва добре да се обмислят новите терени. Например северните райони са идеално място за застрояване, защото в южна посока градът вече почна да се катери по Витоша, което е недопустимо.

Но за да стане това, общината трябва да действа изпреварващо. „Трябва да се построят улиците, трябва да се каже къде ще са. Изобщо, трябва планиране“, казва Павлов.

И набляга на това, че планирането трябва да е дългосрочно. „Даже 5 години са твърде малко, трябва 15 години напред да планираме. Защото България е минала вече през прехода и отдавна е в стабилно състояние“, подчертава той.

Освен това при градоустройството според него нещата опират и до политика. А специално при многофункционалните жилищни комплекси, нещата няма да се решат само със средствата на Закона за етажната собственост – трябва истински мениджмънт.

„Законът за етажната собственост например според мен е сблъсък с нашата народопсихология. Ние по принцип си се чувстваме близки. Затова рядко ще видите някъде някой да наложи нещо с 55% срещу 45% в етажната собственост. Ако само 20% от обитателите на блока са против нещо, то просто не се прави, защото така е по-лесно. Не се инвестира в сградата, не се прави нищо. А ако нещо е наложително - се отлага максимално във времето. Така лека-полека имотът се обезценява“, казва Георги Павлов.

Колкото до цените на апартаментите в такива многофункционални жилищни комплекси, той смята, че те ще са поне с 20% по-високи от аналогични по големина жилища в съседство. И най-вероятно ще имат пазарен успех, защото в България такива проекти доскоро не е имало, а очевидно желанието за по-красива среда е всеобщо.
Друга тенденция на пазара на жилищни имоти в момента, която обаче все още не може да се измери точно, са празните апартаменти, които не се продават. Обикновено това са жилища, които имат нужда от сериозен ремонт, значителна част от тях са в центъра. Пусти са, защото собствениците им работят или учат в чужбина, но не са сигурни дали ще се връщат в България. Затова и не предприемат нищо.

Това, което благоприятства тенденцията за увеличаване на такива жилища, са ниските данъци. Според Павлов те трябва да са драстично по-високи и средствата от тях трябва да отиват в облагородяване на градовете.

„Струва си да се помисли върху тази идея, защото обновяването на градовете се финансира предимно през европрограми. Европейските данъкоплатци даже ни платиха метрото, но очевидно това няма да продължава още дълго“, казва Павлов. И дава за пример ремонта на столичната улица „Граф Игнатиев“, която общината също плаща с европейски пари, независимо, че по нея живеят достатъчно състоятелни хора.
„В нормалните държави това, което ние наричаме „данък сгради“ е към 0,5-1% от пазарната стойност на имота, докато у нас е почти същата стойност но в промили. Тоест е десет пъти по-ниска. Но жилищата са постоянно налични, и е редно една община да може да се издържа от този данък, вместо от такси при прехвърлянето на имотите, както е сега“, казва Павлов.

И целта не е просто българите в чужбина с празните апартаменти да си продадат жилищата. А приходът от този данък да се обвърже с инвестициите, които общината прави в даден район. Защото сега логиката е обърната. Част от районите на София, където данъкът е най-висок – Бояна, Драгалевци, Симеоново, са всъщност без канализация.

Процесът по увеличението на данък сгради според Павлов е неизбежен и колкото по-скоро започне, толкова по-добре. Защото само той ще може – или поне би трябвало да може, да осигурява средствата за повишаване на качеството на средата.
Европейските средства изиграха своята роля, но предвид новите реалности в Европейския съюз и задаващата се нова бюджетна политика след 2020 г., едва ли държавата и общините ще могат да разчитат в същата степен на тях.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Германска партия: Бедна България не е за еврозоната

Германска партия: Бедна България не е за еврозоната

“Алтернатива за Германия” се обяви против приемането на “бедната” България в еврозоната, съобщават германски медии. Правителството на България и председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер искат бедната балканска страна да се присъедини към валутния съюз, отбеляза в съобщение председателят на популистката партия Йорг Мойтен.

“Теленор” продава бизнеса си у нас, в Сърбия и Черна гора

“Теленор” продава бизнеса си у нас, в Сърбия и Черна гора

За купувач се сочи американски инвестиционен фонд, давал 2 млрд. евро “Теленор” ще продава бизнеса си на Балканите, съобщи специализираното издание Mergermarket. Изданието се позовава на три неофициални източника. Купувач бил американски фонд, който щял да плати 2 млрд. евро за бизнеса на норвежците в България, Сърбия и Черна гора.

Закона за многогодишните спестовни влогове обсъждат в парламента днес

Закона за многогодишните спестовни влогове обсъждат в парламента днес

По предложение на ПГ на Обединените патриоти като първа точка депутатите ще обсъдят на първо четене промени в Закона за уреждане правата на граждани с многогодишни жилищно-спестовни влогове. Това предвижда програмата на парламента за тази седмица. Втора точка по предложение на ПГ на ДПС е първо четене на промени в Закона за банковата

Свързват река и две морета с транспортен жп хъб

Свързват река и две морета с транспортен жп хъб

България иска да привлече китайски инвестиции най-вече в големи проекти. На срещата в края на ноември в Будапеща на страните от инициативата 16+1 премиерът Бойко Борисов спомена, че разчита на сътрудничество с Китай, за да бъдат изградени автомагистралите “Хемус” и “Черно море” и жп линията Русе - Варна.

Грешка за 50 лв. акциз разкрива 300 000 изтрити товара

Грешка за 50 лв. акциз разкрива 300 000 изтрити товара

Митниците искат проверка от ДАНС, тя продължава 5 месеца и в средата на 2016 г. резултатите са при премиера. Работна група открива и отстранява пробивите. Изтрит документ за доставка на горива от голяма петролна компания става причина за разкриването на пробива в акцизната система на митниците, научи “24 часа” от няколко независими източника.

Ремонти с Валери: Как да шлайфаме бетон или скални повърхности

Ремонти с Валери: Как да шлайфаме бетон или скални повърхности

Обработват се, за да се предотврати непрекъснатото отделяне на прах И сред най-активните и придобили опит домашни майстори срещнах малцина, които биха се заели със задачата сами да шлайфат бетонни или скални повърхности. Задачата наистина не е никак лесна и е по силите само на най-упоритите и онези, които наистина имат достатъчно време и средства,

Симеон Дянков: Еврото вдига цените само при плаващ курс, а България е във валутен борд

Симеон Дянков: Еврото вдига цените само при плаващ курс, а България е във валутен борд

В еврозоната ръстът на икономиката и на доходите е по-висок, затова хайде да не ни казват догонете ни и тогава елате. За да стане, трябва да сме вътре   - Г-н Дянков, финансовият министър обяви, че към юни България подава молба за чакалнята на еврозоната. Вие също настоявате, че сега е моментът. Защо, г-н Дянков?

Френски предприемачи развиват успешен бизнес с видеоигри у нас, около 800 млади французи живеят и работят в България

Френски предприемачи развиват успешен бизнес с видеоигри у нас, около 800 млади французи живеят и работят в България

Френската общност в България наброява около 1600 души, като почти половината от тях, т.е. около 800 души са под 35 години, така че преобладават младите хора. Това заяви френската министърка по европейските въпроси Натали Лоазо в отговор на въпрос на „24 часа“ на пресконференция в петък вечерта. В интервю за вестника ден по-рано тя заяви,

Газпром получи разрешение за строителство на втората линия на Турски поток

Газпром получи разрешение за строителство на втората линия на Турски поток

Руският гигант Газпром получи по дипломатически канали разрешение от турските власти за строителство на втората линия от морския участък на газопровода Турски поток до турския бряг, предаде ТАСС. Президентът на руския газов холдинг Алексей Милер каза, че реализацията на проекта Турски поток върви "с пълен ход".

“Унифарм” се влива в  “Софарма”

“Унифарм” се влива в “Софарма”

“Софарма” свиква общо събрание на акционерите за вливане на “Унифарм” в компанията. То ще се проведе на 23 февруари, съобщи дружеството чрез БФБ - София. Към 30 септември 2017 г. “Софарма” притежава 98,77% от капитала на “Унифарм”. Тя произвежда лекарства в квартал “Дървеница” и до метростанция “Мусагеница” в София.

Най-коментирани

Борисов в Страсбург: Ако сме корумпирани, защо икономиката ни расте най-много в ЕС (обзор)

Борисов в Страсбург: Ако сме корумпирани, защо икономиката ни расте най-много в ЕС (обзор)

Проблемът да е решен до 2-3 години, предвижда премиерът Нито керемида извън втория лифт в Пирин, зарече се той Без ЕС Балканите ще бъдат превзети от джихадисти “Корупция има навсякъде и водим огромна битка. Избиран съм 11 пъти като победител на избори в България. София имаше криза с боклука, когато станах кмет. Нямаше завод, нямаше нищо.

Ангелкова: Всички 5-звездни хотели са резервирани почти на 90% за лято 2018

Ангелкова: Всички 5-звездни хотели са резервирани почти на 90% за лято 2018

България има изключително богат туристически потенциал, но за да го развиваме, трябва да имаме достъп до планината, а това става чрез ски лифтове. Това каза министърът на туризма Николина Ангелкова в интервю за предаването „Денят започва с Георги Любенов“ по БНТ. По думите ѝ туризмът губи oт това,

Министър Петкова: Всички енергийни дружества приключват 2017 г. на печалба без ТЕЦ "Марица-Изток 2"

Министър Петкова: Всички енергийни дружества приключват 2017 г. на печалба без ТЕЦ "Марица-Изток 2"

Всички енергийни дружества приключват 2017 г. на печалба без ТЕЦ „Марица-Изток 2“. Това каза министърът на енергетиката Теменужка Петкова на брифинг във връзка с пресконференцията на българския бизнес и неговите приоритети за 2018 г., на която бе прогнозирано поскъпване на тока с между 15 и 30%, предаде „Фокус“.

15 НПО-та с отворено писмо до Борисов за Банско, искат среща

15 НПО-та с отворено писмо до Борисов за Банско, искат среща

Екоорганизации изпратиха отворено писмо до министър-председателя на Република България Бойко Борисов с искане за незабавна среща. В него се казва: Уважаеми г-н Борисов, Ние сме представители на неправителствени организации, чиито над 6000 симпатизанти на шествие в София подкрепиха решението на МС от 28.12.2017 година.

Германска партия: Бедна България не е за еврозоната

Германска партия: Бедна България не е за еврозоната

“Алтернатива за Германия” се обяви против приемането на “бедната” България в еврозоната, съобщават германски медии. Правителството на България и председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер искат бедната балканска страна да се присъедини към валутния съюз, отбеляза в съобщение председателят на популистката партия Йорг Мойтен.

Влагат над 41 млн. лв. за ремонт на „Графа“ и други знакови места в София

Влагат над 41 млн. лв. за ремонт на „Графа“ и други знакови места в София

Над 41 млн. лв. ще бъдат вложени в ремонт на знакови градски пространства в София, сред които т. нар. „Златна София“, бул. „Цар Освободител“, ул. „Граф Игнатиев“ и други, съобщиха от пресцентъра на регионалното министерство. Инвестициите в модернизиране на две ключови зони на столицата ще бъдат направени по проект „Изграждане,

Велико Търново е сред основните генератори на икономически растеж у нас

Велико Търново е сред основните генератори на икономически растеж у нас

Инвестиционната среда в Старата столица става все по-добра Велико Търново е сред водещите генератори на икономически растеж в България, сочи специализирано изследване на Института за пазарна икономика /ИПИ/, цитиран от общинската пресслужба. Старата столица е сред 20-е икономически центъра в страната,

Ford Fiesta е Кола на годината в България за 2018 година

Ford Fiesta е Кола на годината в България за 2018 година

Ford Fiesta бе избран за Кола на годината на България за 2018 година в конкурса на Прес Авто Клуб България, в които участват 40 автомобилни журналисти. Fiesta надделя с две гласа над Opel Insignia във финалната надпревара на 6-те победителя в отделните категории. В категорията Лек автомобил на годината 2018 на България победител стана Opel

Кабинетът оттегля жалба за имот на летището

Кабинетът оттегля жалба за имот на летището

Правителството реши в четвъртък да оттегли жалба на държавата срещу съдебно решение, с което се признава правото на собственост на “Авиокомпания “Хемус ер” върху части от поземлен имот в местността Летищен комплекс - София. Прекратяването на съдебния спор ще даде възможност да се изпълни инвестиционен проект на “Луфтханза Техник София” и “България

Правят нов план за Витоша, но без ново строителство

Правят нов план за Витоша, но без ново строителство

Нов план за управление на природен парк “Витоша”, но без ново строителство в планината, а само модернизация на съществуващите съоръжения. Това са обсъдили вицепремиерът Валери Симеонов, министрите на околната среда и на спорта Нено Димов и Красен Кралев и кметът на София Йорданка Фандъкова на среща в Столичната община в сряда.

Бизнесът иска държавната енергетика на фондовата борса (Обзор)

Бизнесът иска държавната енергетика на фондовата борса (Обзор)

Заради поскъпване на тока за фирмите цената за бита можело да се вдигнe от 15 до 30% от юли Държавните енергийни компании да се листват на борсата, защото не се управляват добре. Това поискаха работодателите, които представиха приоритетите си за тази година. Председателят на КРИБ Кирил Домусчиев заяви,

Гърция обявява българите с яхти и имоти (Обзор)

Гърция обявява българите с яхти и имоти (Обзор)

Двете данъчни администрации заедно ще следят електронната търговия. Ще си съобщават също и кого ревизират и какви са резултатите от проверката Българските данъчни вече ще знаят кои българи имат недвижими имоти и плавателни съдове в Гърция. В замяна НАП ще дава информация на колегите си от Атина какво притежават у нас гръцки граждани.

Почти 1 млрд. лв. повече от акциз, откакто работела системата на митниците (Обзор)

Почти 1 млрд. лв. повече от акциз, откакто работела системата на митниците (Обзор)

Сигурността била повишена след проверка на ДАНС, че не може да се гарантира достоверността на данните “Има непрекъснат ръст на постъпленията от акциз, като изключение е само 2014 г., когато събираемостта е била ниска.” Това заяви шефът на Агенция “Митници” Георги Костов пред депутатите от вътрешната и бюджетната комисия.

През 2018 г. пазарът на жилища губи инерция

През 2018 г. пазарът на жилища губи инерция

Броят на сделките ще намалее, а цените ще престанат да растат, може дори да паднат През 2018 г. на българския пазар на жилища ще настъпи своеобразен пик, а след това броят на сделките ще намалее и ще спре ръстът на цените. Това е прогнозата в два анализа на имотния пазар - на най-голямата агенция в страната “Адрес” и на “Арко риъл естейт”.

Плащането с карта - без такса, за теглене на пари ще е минимална

Плащането с карта - без такса, за теглене на пари ще е минимална

Банките ще могат да отказват възстановяването на суми до 100 лв. без такса, за теглене на пари ще е минимална Основни банкови услуги скоро ще се предлагат с нулеви такси, а за други размерите им ще се намалят. Това предвижда нов закон за платежните услуги, който вече е приет от парламента на първо четене.

Картата на “24 часа”: В Плевен “Мизия” прави по 1500 костюма на ден за Европа, а “Плама” е в историята

Картата на “24 часа”: В Плевен “Мизия” прави по 1500 костюма на ден за Европа, а “Плама” е в историята

“Обърканият преход в заглавия” - така “24 часа” разказва с факсимилета на заглавия от стари вестници за раздържавяването през последните години. Държавната агенция за национална сигурност от 1 декември 2016 г. проверява най-спорните сделки и като краен продукт главният прокурор Сотир Цацаров обяви в парламента 28 проблемни приватизации.

Хлябът поскъпва заради новата цена на промишления ток

Хлябът поскъпва заради новата цена на промишления ток

Поскъпване на хранителни продукти, други изделия и стоки заради новата по-висока цена на промишления ток очакват производители. Причината е повишението на цената на промишления ток с от 30 до 60%, стана ясно в рубриката "Чети етикета" по bTV. Според прогнозите увеличението на цената на месните продукти ще е с 5%, при олиото - 4,2%,

Московски: Приоритети на региона са  дигиталната и транспортна свързаност

Московски: Приоритети на региона са дигиталната и транспортна свързаност

"Политическата обстановка в последния месец е изключително динамична. Един от основните приоритети за развитие на региона е свързаността - не само транспортна, но и дигитална. Искаме да ускорим развитието на дигиталните технологии. Освен концепцията за 5G интернет, ще се опитаме и да завършим някои други оптични мрежи".

Грешка за 50 лв. акциз разкрива 300 000 изтрити товара

Грешка за 50 лв. акциз разкрива 300 000 изтрити товара

Митниците искат проверка от ДАНС, тя продължава 5 месеца и в средата на 2016 г. резултатите са при премиера. Работна група открива и отстранява пробивите. Изтрит документ за доставка на горива от голяма петролна компания става причина за разкриването на пробива в акцизната система на митниците, научи “24 часа” от няколко независими източника.

Банско предпочитан и от турските туристи

Банско предпочитан и от турските туристи

Ангелкова: Туризмът губи, ако няма лифтове Българският ски курорт Банско е най-предпочитан от турските ученици за зимната им ваканция. Това съобщи президентът на Съюза на турските туроператорски агенции Башаран Улусой. Според него нашите ски и ваканционни центрове са избор номер едно за зимната почивка на южните ни съседи.