Жилището - in и out

  • 0
authorАвтор: Христо Николов

Жилището - in и out

На света няма друга такава стока като жилищния имот. Продажната му цена като нов почти няма нищо общо с вложените разходи за произвеждането му плюс евентуалната печалба за строителя. А зависи и от куп други фактори, върху които често предприемачът няма никакъв контрол.

И уж като цяло вдига цената си с течение на времето, но като нищо може да се случи точно обратното. Да се обезцени до такава степен, че да е по-изгодно сградата да се събори и да се построи на мястото нещо друго, отколкото да се правят опити за обновяването й.

С една дума – много е сложно. И става още по-сложно ако трябва да вземем предвид най-актуалните тенденции в България. В държава, която има намаляващо население, всъщност има немалко ново строителство. Според статистиката през последните няколко години издадените нови разрешителни за строеж и още по-важното – пуснатите в експлоатация сгради, се увеличават. Може и да не е със същите темпове както през периода 2004-2008 г., но все пак има ръстове.

Търговията с имоти както и почти всеки друг вид търговия също има своите тънкости, често незабележими за незапознатите. Изпълнителният директор на най-голямата имотна агенция в България - „Адрес“, Георги Павлов обръща внимание върху факт, който няма как да се проследи от статистиката. „Когато настъпва период на поскъпване на жилищните имоти, както е сега макар и с малки ръстове, много хора, които са решили да продадат жилище, просто си изтеглят офертите. Защото разсъждават, че могат да изчакат още по-висока цена. А това създава невярна представа за пазара – уж стоката е налична, но всъщност не се продава. Това обяснява, макар и само отчасти, масовизирането на строителството напоследък“, казва Павлов.

Другото обяснение е фактът, че голяма част от наличния жилищен фонд в България е строен по времето на социализма и качеството на обитаване на тези апартаменти вече не задоволява съвременните вкусове.

Може би още десетилетия строителството на нови жилища в България няма да достигне обема на построеното при предишния строй. Който всъщност не е съвсем хомогенен от тази гледна точка - строителството се масовизира чак през 60-те години поради съвсем конкретни причини.

Първо бейби бумът, последвал Втората световна война, увеличава рязко населението. И второ – насилствената колективизация на селското стопанство през предишното десетилетие довежда до такава мизерия българския селянин, а в същото време има такава отчаяна нужда от работна ръка в изграждащите се заводи, че миграцията от селата за кратко време разширява градовете до пръсване.

А това ражда проблеми, много от които не могат да се решат и до ден-днешен. В големите панелни жилищни комплекси и до днес не може да се създаде истински уют. И въпреки това напоследък се забелязва стремеж у по-големите инвеститори да изграждат именно многофункционални жилищни комплекси. В които има офисни сгради, хотели и жилища около тях.

Причините са поне няколко. Според Павлов това съответства на съвременните вкусове на хората. „Българинът съвсем доскоро имаше изисквания само за жилището си. Като влезе вътре, да му е уютно така както той го разбира. Апартаментът е в квартал „Левски Г“, ама вътре е застлан с мрамор. Но хората вече все повече искат да имат и среда около жилището си. Стремежът е хубавото да не е само „in” а и „out”, казва той.

Има два основни начина тази среда да се предостави. Единият е за това да се погрижи общината. Което е доста по-трудно и то не само у нас, а навсякъде по света, защото богатите общини са по-скоро изключения.

Другият начин е за това да се погрижи частният предприемач. И мнозина от тях вече го осъзнават. Защото тенденцията да се построи не само една или повече жилищни сгради и да се свържат с инфраструктурата наоколо, но и да се впишат в една обща среда, в крайна сметка повишава цената на такъв имот.

„В близкото минало такива бяха само затворените жилищни комплекси, къде предприемачите се концентрираха единствено върху жилищата. И едва ли не казваха на обитателите: другите нужди си ги задоволявайте извън оградата. Но разбират все повече, че хората искат да останат в рамките на хубавата, подредена и обмислена среда. И аз самият искам да живея на такова място“, казва Павлов.

Под обмислена среда се разбират много неща. Хората например искат улици, за да не си цапат обувките, когато влизат вкъщи. За това са нужни и бордюри. Трябва и някой категорично да забрани на колите в такива комплекси да карат с над 20 километра в час. „В затворените комплекси в полите на Витоша тези правила се спазват – карал е като луд по околовръстното, но като премине оградата, вече сваля до 15-20 км в час“, дава пример Павлов.

За да се появят повече такива многофункционални жилищни комплекси, а и каквото и да било, първо трябват условия. Най-вече инфраструктурни. Павлов отбелязва, че например проектът за „Парадайз тауър“, който може и да не се случи в крайна сметка, се появи едва когато метрото вече стигна до района, далеч след като там вече бе изграден мол „Парадайз“ и започна усиленото застрояване на близкия квартал „Кръстова вада“. Изобщо, след като се видя, че общината обръща все повече внимание на този район.

„Но на други места въпреки изградената инфраструктура, нещата не се случват. Например, булевард „Тодор Александров“ така и не се превърна в софийското сити, населено с високи офис сгради. Но за това има една особена причина - за да се пресели една фирма някъде, най-важното условие е на биг боса да му е удобно, особено в България. Но малцина от тези хора живеят покрай шосето, което води до жк „Люлин“, казва Георги Павлов.

И отбелязва, че по съвсем друг начин се случва симбиозата примерно между „Резиденшъл парк“, разположен в полите на Витоша, и „Бизнес парк София“.
Но, разбира се, общините трябва да свършат своята работа. Чудесен пример в това отношение е кметът на Бургас, който се зае предварително да изгради необходимата инфраструктура на местата, които са счетени за подходящи, далеч преди още да се е появил конкретен инвеститорски интерес за изграждане на нещо.

Транспортът е цял друг отделен проблем, свързан с горните. Според Павлов България в това отношение сякаш живее във времената на Модернизма и не желае да излезе оттам.

„Ние, каквото и да правим в градовете, гледаме да направим удобства за колите. Да, но шофьорът може с едно натискане на педала и завъртане на кормилото да вкара колата в подлез или надлез или направо под земята, или да заобиколи. А ние караме пешеходците, повечето от които не са млади, прави и здрави, да се катерят или слизат по стълби. Би трябвало да е точно обратното“, казва Павлов и отбелязва, че примерите за такова проектиране и изпълнение са далеч повече отколкото обратните.

Масовият обществен транспорт е другият голям проблем. У нас много рядко промените в градския транспорт се съобразяват с промените в градовете. Няма статистика колко време хората чакат в пиковите часове. А това е важно, защото в обществения транспорт не се влагат само пари, нужно е и знание. Освен това колкото по-добър направиш обществения транспорт, толкова повече стимулираш хората да го използват.

Това е много важно когато се обмисля накъде да се развие даден град. Павлов донякъде не споделя мнението, че в София или в другите големи градове у нас трябва непременно да се уплътнява строителството, за да не губят хората време в пътуване на големи разстояния.

„София е изключително малка на фона на Ню Йорк или Токио, където хората наистина пътуват много. Ние пътуваме 20 минути и на трийстата вече се изнервяме. Така че нека не се заблуждаваме - София не нараства чак толкова бързо. Големината й е колкото на предградие на Ню Йорк“, казва Павлов. Затова той смята, че твърде дълго време столицата е налагала безалтернативно политиката на уплътняване на строителството. Време е да се помисли за друго.

По същата причина той разбира добре и обществените настроения срещу високото строителство. „Да се сравняваме с градове, които имат повече от 1000 години непрекъснато развитие и са били столици на империи, че да извисяваме снага нагоре, не е удачно“, казва Павлов. Според него и при бурното строителство по времето на социализма застрояването в столицата не се е уплътнявало чак толкова. Бил е избран по-нормалния начин – строителство в покрайнините.

Друг е въпросът, че трябва добре да се обмислят новите терени. Например северните райони са идеално място за застрояване, защото в южна посока градът вече почна да се катери по Витоша, което е недопустимо.

Но за да стане това, общината трябва да действа изпреварващо. „Трябва да се построят улиците, трябва да се каже къде ще са. Изобщо, трябва планиране“, казва Павлов.

И набляга на това, че планирането трябва да е дългосрочно. „Даже 5 години са твърде малко, трябва 15 години напред да планираме. Защото България е минала вече през прехода и отдавна е в стабилно състояние“, подчертава той.

Освен това при градоустройството според него нещата опират и до политика. А специално при многофункционалните жилищни комплекси, нещата няма да се решат само със средствата на Закона за етажната собственост – трябва истински мениджмънт.

„Законът за етажната собственост например според мен е сблъсък с нашата народопсихология. Ние по принцип си се чувстваме близки. Затова рядко ще видите някъде някой да наложи нещо с 55% срещу 45% в етажната собственост. Ако само 20% от обитателите на блока са против нещо, то просто не се прави, защото така е по-лесно. Не се инвестира в сградата, не се прави нищо. А ако нещо е наложително - се отлага максимално във времето. Така лека-полека имотът се обезценява“, казва Георги Павлов.

Колкото до цените на апартаментите в такива многофункционални жилищни комплекси, той смята, че те ще са поне с 20% по-високи от аналогични по големина жилища в съседство. И най-вероятно ще имат пазарен успех, защото в България такива проекти доскоро не е имало, а очевидно желанието за по-красива среда е всеобщо.
Друга тенденция на пазара на жилищни имоти в момента, която обаче все още не може да се измери точно, са празните апартаменти, които не се продават. Обикновено това са жилища, които имат нужда от сериозен ремонт, значителна част от тях са в центъра. Пусти са, защото собствениците им работят или учат в чужбина, но не са сигурни дали ще се връщат в България. Затова и не предприемат нищо.

Това, което благоприятства тенденцията за увеличаване на такива жилища, са ниските данъци. Според Павлов те трябва да са драстично по-високи и средствата от тях трябва да отиват в облагородяване на градовете.

„Струва си да се помисли върху тази идея, защото обновяването на градовете се финансира предимно през европрограми. Европейските данъкоплатци даже ни платиха метрото, но очевидно това няма да продължава още дълго“, казва Павлов. И дава за пример ремонта на столичната улица „Граф Игнатиев“, която общината също плаща с европейски пари, независимо, че по нея живеят достатъчно състоятелни хора.
„В нормалните държави това, което ние наричаме „данък сгради“ е към 0,5-1% от пазарната стойност на имота, докато у нас е почти същата стойност но в промили. Тоест е десет пъти по-ниска. Но жилищата са постоянно налични, и е редно една община да може да се издържа от този данък, вместо от такси при прехвърлянето на имотите, както е сега“, казва Павлов.

И целта не е просто българите в чужбина с празните апартаменти да си продадат жилищата. А приходът от този данък да се обвърже с инвестициите, които общината прави в даден район. Защото сега логиката е обърната. Част от районите на София, където данъкът е най-висок – Бояна, Драгалевци, Симеоново, са всъщност без канализация.

Процесът по увеличението на данък сгради според Павлов е неизбежен и колкото по-скоро започне, толкова по-добре. Защото само той ще може – или поне би трябвало да може, да осигурява средствата за повишаване на качеството на средата.
Европейските средства изиграха своята роля, но предвид новите реалности в Европейския съюз и задаващата се нова бюджетна политика след 2020 г., едва ли държавата и общините ще могат да разчитат в същата степен на тях.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Гинка Върбакова излиза от бизнеса с фотоволтаици

Гинка Върбакова излиза от бизнеса с фотоволтаици

Това е заради делото на “Инерком” срещу КЗК, която забрани сделката с ЧЕЗ заради концентрация Гинка Върбакова, чиято фирма “Инерком България” бе избрана за купувач на активите на ЧЕЗ в България, излиза от управлението на бизнеса си с фотоволтаици. Това става ясно от промени във фирмите, които тя до 12 септември оглавяваше.

Финансовият регулатор заличи "Лев Инс брокер" като брокер

Финансовият регулатор заличи "Лев Инс брокер" като брокер

Заличиха "Лев Инс брокер" от регистъра на застрахователните брокери, воден от Комисията за финансов надзор(КФН). То е отделна компания от застрахователната компания "Лев Инс". Това става ясно от решенията взети от регулатора в понеделник.  В решението за заличаване се посочва, че застрахователният брокер не е изпълнил изискването за внасяне на

Доматите поевтиняват, краставиците и чушките поскъпват

Доматите поевтиняват, краставиците и чушките поскъпват

Индексът на тържищните цени /ИТЦ/, който отразява цените на хранителните стоки на едро, се покачи тази седмица с 2,60 процента до 1,374 пункта, сочат данните на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата /ДКСБТ/. Тази година ИТЦ падна в средата на август до 1,311 пункта. Базовото ниво на индекса - 1,000, е от 2005 година.

От днес започват масово да разрушават незаконни постройки в Гърция

От днес започват масово да разрушават незаконни постройки в Гърция

Днес започва мащабна акция по разрушаване на незаконни строежи в Гърция, предава БНР. След област Атика, днес стартира бутане на вили и къщи в цялата страна, строени на забранени зони на брега на морето и в защитени горски райони. Изтече и законният срок, в който собствениците имаха право да обжалват.

Енергиен експерт: Не е съмнително, че Ахмед Доган е купил ТЕЦ-Варна

Енергиен експерт: Не е съмнително, че Ахмед Доган е купил ТЕЦ-Варна

По думите на Хиновски централата била в тежко финансово положение, но тази сделка безспорно е положителна за българската енергетика „В никакъв случай не е съмнително, че Ахмед Доган е купил 70% от ТЕЦ-Варна, защото това е много важна централа”, коментира енергийният експерт Иван Хиновски в студиото на „Тази сутрин” по Би Ти Ви.

Проверяват доходите на над 500 собственици на скъпи коли

Проверяват доходите на над 500 собственици на скъпи коли

Търсят и кой ползва служебни возила като лични Фирмите и личните доходи на повече от 500 собственици на луксозни возила по Черноморието ще бъдат обстойно проверени от данъчните, научи “24 часа”. Инспекторите ще съпоставят финансовото състояние на фирмите и на техните собственици. Проверката трябва да покаже дали например те не са се сдобили с

НАП глобява фирми, които не са подали финансови отчети

НАП глобява фирми, които не са подали финансови отчети

Инспектори на НАП налагат глоби на компании, които не са подали навреме финансовите си отчети, съобщиха от приходната агенция. Срокът за подаване на документите е 30 юни, обясниха за “24 часа” от Националната агенция за приходите. Това означава, че е изтекъл, преди да блокира регистърът. Списъкът с неподалите навреме отчети е бил изпратен на

Някои забрани, с които туристите в Европа трябва да се съобразят

Някои забрани, с които туристите в Европа трябва да се съобразят

Септември е също подходящ месец за туризъм из Европа. Туристите обаче трябва да са подготвени за някои изненадващи правила и забрани, чието несъблюдаване може да ги прати в затвора или да им навлече глоби, пише сайтът "Кълчър трип". Изданието обобщава някои от най-странните забрани на Стария континент.

Родопите и Сакар съчетават вино и исторически забележителности

Родопите и Сакар съчетават вино и исторически забележителности

В региона броят на туристите се е увеличил с 5%, заяви в Кърджали министър Ангелкова Съчетанието на големия брой исторически забележителности с винени дегустации може да увеличи няколко пъти потока от туристи в Родопите и Сакар. Около това се обединиха участниците в дискусия, проведена в Кърджали и посветена на 12-те винено-кулинарни дестинации,

Зимата на семейство с двустайно жилище ще е по скъпа със 121 лв.

Зимата на семейство с двустайно жилище ще е по скъпа със 121 лв.

При цени на газа над 600 лв., топлото е било по-евтино от сега С 16% ще е по-скъпа зимата на парно, сравнено с предишния сезон, ако цената на газа бъде увеличена от 1 октомври с 13,98%, а тази за парното - с 8%. При условие че КЕВР реши парното да поскъпне с 5 на сто, то студените месеци ще поскъпнат с над 12%, показват изчисленията.

Най-коментирани

Възможностите на китайския туристически пазар за Балканите дискутираха на форум в Черна гора

Възможностите на китайския туристически пазар за Балканите дискутираха на форум в Черна гора

Възможностите, които предлага китайския пазар за развитието на туризма в Източна Европа и на Балканите, бе във фокуса на годишния Форум за развитие Милочер, който започна вчера в черногорската столица Подгорица, предава bulgarian.cri.cn. Събитието, чиято основна тема е „Икономическо развитие чрез туризъм – предизвикателства и заплахи“,

Кения покани българския бизнес, чака инвестиции във високите технологии (Снимки)

Кения покани българския бизнес, чака инвестиции във високите технологии (Снимки)

Първите дипломати на България и Кения се договориха да организират съвместен бизнес форум, да работят за инвестиции на български ИТ компании и да възобновят обучението на кенийски студенти в страната ни. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на външните работи. Външните министри Екатерина Захариева и Моника Джума разговаряха в Монреал в

Гинка Върбакова излиза от бизнеса с фотоволтаици

Гинка Върбакова излиза от бизнеса с фотоволтаици

Това е заради делото на “Инерком” срещу КЗК, която забрани сделката с ЧЕЗ заради концентрация Гинка Върбакова, чиято фирма “Инерком България” бе избрана за купувач на активите на ЧЕЗ в България, излиза от управлението на бизнеса си с фотоволтаици. Това става ясно от промени във фирмите, които тя до 12 септември оглавяваше.

Ли Къцян: Китай ще продължи да подкрепя и работи за развитието на частния сектор

Ли Къцян: Китай ще продължи да подкрепя и работи за развитието на частния сектор

Китайското правителство и държава ще продължат да оказват подкрепа, включително чрез изготвянето и прилагането на различни политики, на частния сектор, тъй като той вече е значителна част от националната икономика и важен източник на пазарна жизненост. Това заяви премиерът Ли Къцян по време на лятното издание на Световния икономически форум,

Проверяват доходите на над 500 собственици на скъпи коли

Проверяват доходите на над 500 собственици на скъпи коли

Търсят и кой ползва служебни возила като лични Фирмите и личните доходи на повече от 500 собственици на луксозни возила по Черноморието ще бъдат обстойно проверени от данъчните, научи “24 часа”. Инспекторите ще съпоставят финансовото състояние на фирмите и на техните собственици. Проверката трябва да покаже дали например те не са се сдобили с

Хлябът с 30 ст. по-евтин, ако веригите го продават без печалба

Хлябът с 30 ст. по-евтин, ако веригите го продават без печалба

l По 230 г на ден яде средно българинът l Най-скъпите видове стигат до 6-7 лева за килограм С 20-30 ст. може да е по-евтин хлябът, ако търговските вериги го продават без печалба. Това сочат разчети на икономисти и браншовици. Преди ден земеделският министър Румен Порожанов обяви, че е постигната такава договорка с част от петте най-големи

82 млн. лева са приходите в туристическия сектор това лято

82 млн. лева са приходите в туристическия сектор това лято

Осемдесет и два милиона лева повече са приходите в бизнес сектора спрямо миналата година. Сравнението е за периода 1 януари 17 септември. Отчетен е и два процента ръст на оборотите от туризъм през юни и юли. Общият оборот в бизнес сектора в Бургаска област за юни, юли и август е 2 540 000 000 лева, което прави с половин милиард повече спрямо същия

Анелия Георгиева: С подкрепата на Fibank ще разширим производството си

Анелия Георгиева: С подкрепата на Fibank ще разширим производството си

 Компанията първа в България изработва детски площадки по европейски стандарт “Металпласт инженеринг” е първата фирма в България, която прави детски площадки по европейски стандарти, преди още да са въведени у нас. “През 1997 г. започнахме с производство на стъклопласти. Първоначално работехме за една от веригите бензиностанции - първите в

3 млрд. лв. не стигат за три магистрали и два тунела

3 млрд. лв. не стигат за три магистрали и два тунела

3 млрд. лв. са необходими за непостроените 250 км от "Хемус", магистрала "Черно море", Русе-Велико Търново, тунела под Шипка и под "Петрохан". Това съобщи зам.-министърът на регионалното развитие Валентин Йовев по време на конференция за възможностите за развитие на публично-частното партньорство. "Добрата новина е,

90 секунди, за да се купи електронна винетка от терминал (Снимки)

90 секунди, за да се купи електронна винетка от терминал (Снимки)

Стикер само за уикенда ще струва 10 лева Около 90 секунди отнема купуването на електронна винетка от терминала за самообслужване. Това стана ясно след демонстрация в пътната агенция на новата система, която се изгражда в момента. Менюто позволява да се изберат осем езика - български, английски, немски,

Близо 2 млн. души напуснали България за последните 30 г.

Близо 2 млн. души напуснали България за последните 30 г.

Политиците говорят за 15 милиона, но няма достоверни данни, които да ги опровергаят Според правилата на Евростат в една и съща година – 2021 г., преброяване на населението и жилищния фонд се провежда във всяка страна членка. Тъй като отговорът на въпроса за националността на всеки преброен е задължителен,

Шефът на Митница-Бургас: За запечатването на винзавода има писмени заповеди

Шефът на Митница-Бургас: За запечатването на винзавода има писмени заповеди

Писмени заповеди за запечатването на трите фабрики и данъчните складове на "Винпром Карнобат" са предоставени на членове на Управителния съвет на фирмата. Това каза пред журналисти в Карнобат директорът на Митница-Бургас Валери Стефанов, цитиран от БТА. Той информира, че с писмена заповед са извършени оперативни действия по митнически контрол на

Преброй се!

Преброй се!

През 2021 г. ще е последното класическо броене на хора и сгради в България През 2021 г. в продължение на 25 дни през януари и февруари в България ще се проведе поредното преброяване на населението и жилищния фонд. През същата година такова ще има и във всички страни-членки на ЕС, тъй като европейският регламент изисква тази акция да се провежда

Ли Къцян: Китай ще продължи да подкрепя и работи за развитието на частния сектор

Ли Къцян: Китай ще продължи да подкрепя и работи за развитието на частния сектор

Китайското правителство и държава ще продължат да оказват подкрепа, включително чрез изготвянето и прилагането на различни политики, на частния сектор, тъй като той вече е значителна част от националната икономика и важен източник на пазарна жизненост. Това заяви премиерът Ли Къцян по време на лятното издание на Световния икономически форум,

Възможностите на китайския туристически пазар за Балканите дискутираха на форум в Черна гора

Възможностите на китайския туристически пазар за Балканите дискутираха на форум в Черна гора

Възможностите, които предлага китайския пазар за развитието на туризма в Източна Европа и на Балканите, бе във фокуса на годишния Форум за развитие Милочер, който започна вчера в черногорската столица Подгорица, предава bulgarian.cri.cn. Събитието, чиято основна тема е „Икономическо развитие чрез туризъм – предизвикателства и заплахи“,

Възможностите на китайския туристически пазар за Балканите дискутираха на форум в Черна гора

Възможностите на китайския туристически пазар за Балканите дискутираха на форум в Черна гора

Възможностите, които предлага китайския пазар за развитието на туризма в Източна Европа и на Балканите, бе във фокуса на годишния Форум за развитие Милочер, който започна вчера в черногорската столица Подгорица, предава bulgarian.cri.cn. Събитието, чиято основна тема е „Икономическо развитие чрез туризъм – предизвикателства и заплахи“,

Китайци ще правят екоферма в Момчиловци

Китайци ще правят екоферма в Момчиловци

Китайци ще правят екоферма съвместно с българи в родопското село Момчиловци. Фермата с българо-китайска инвестиция ще бъде в землището на Момчиловци и ще произвежда млечни продукти с марка "Момчиловци". Така, освен в Шанхай, тази марка ще се произвежда и у нас. Това стана ясно на фестивала на киселото мляко в родопското село,

Проверяват доходите на над 500 собственици на скъпи коли

Проверяват доходите на над 500 собственици на скъпи коли

Търсят и кой ползва служебни возила като лични Фирмите и личните доходи на повече от 500 собственици на луксозни возила по Черноморието ще бъдат обстойно проверени от данъчните, научи “24 часа”. Инспекторите ще съпоставят финансовото състояние на фирмите и на техните собственици. Проверката трябва да покаже дали например те не са се сдобили с

19% от тока в  България - от ВЕИ

19% от тока в България - от ВЕИ

19,2% от консумираното електричество в България се произвежда от възобновяеми източници, показват данни на Евростат за 2016 г. Средната стойност за Европейския съюз е 29,6%. Най-голяма част от тока от ВЕИ-та се произвежда чрез хидроенергия (36,9 на сто), следвана от вятъра (31,8%). Със слънчева светлина се генерират 11,6%, а останалите 19,

Кения покани българския бизнес, чака инвестиции във високите технологии (Снимки)

Кения покани българския бизнес, чака инвестиции във високите технологии (Снимки)

Първите дипломати на България и Кения се договориха да организират съвместен бизнес форум, да работят за инвестиции на български ИТ компании и да възобновят обучението на кенийски студенти в страната ни. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на външните работи. Външните министри Екатерина Захариева и Моника Джума разговаряха в Монреал в