Швейцарската TEXAID е един от лидерите на пазара в Европа и в България и всяка година събира по 80 000 тона употребяван текстил, половината от който – от Швейцария

Преработката и търговията на употребявани облекла, домакински текстил, обувки, чанти и други аксесоари в България, а и изобщо в Източна Европа, е сравнително нова индустрия.

Но на запад от нас още преди повече от 40 години са се досетили, че в употребявания текстил има достатъчно стойност, която може да се използва повторно, преди всички тези стоки да отидат на сметищата.

През 1978 г. шест благотворителни швейцарски организации основават TEXAID Textilverwertungs-AG заедно с частен партньор. Целта им е да организират професионалното събиране, сортиране и рециклиране на използвания текстил.

Днес TEXAID е международна група със сортировъчни фабрики в Швейцария, Германия, Австрия, България, Унгария и Мароко, в които са заети повече от 1000 служители.

Основната база в Швейцария е в Шатдорф, кантона Ури, където са разположени едни от най-модерните съоръжения за гласово сортиране на текстил в света.

Заедно с дъщерното дружество Contex AG в Швейцария, TEXAID Collection GmbH в Германия и TEXAID Austria GmbH в Австрия те събират около 80 000 тона използван текстил всяка година, приблизително половината от който - в Швейцария. Това става благодарение на мрежа от повече от 6000 контейнери за употребяван текстил.

Компанията има собствени колекторски центрове в Швейцария, Германия и Австрия, както и надеждни доставчици от Швеция, Великобритания, Австралия и това осигурява контролирано разнообразен и постоянен микс от облекла, който се преработва и брандира.

Този текстил - микс от използвани дрехи, домакински текстил, играчки, обувки, аксесоари и други, се събира в контейнери или от врата на врата при благотворителни кампании или през цялата година.

Миксът се сортира по качества в зависимост от сезона. Стандартите се изготвят в централата в Швейцария и отговарят на най-добрите практики в бизнеса.

Дрехите втора употреба идват от страни, в които доходите са едни от най-високите в Европа, където хората са с високо чувство за социална отговорност и усет към модата. Така че неминуемо най-добрите модни марки в света са широко представени.

За да се получи разнообразие от модни марки, миксът от Швейцария се допълва с подбрани дрехи втора употреба от по-заможните области основно в Германия, Англия и Швеция.

В България TEXAID стъпва през 2005 г. със създаването на „Тексайд България“. Пет години по-късно компанията открива сортировъчна база в Костинброд, в която към момента работят 115 работници и служители. Те достигат производствен капацитет от 27 тона на ден сортирани продукти и 6 500 тона общо за година.

По принцип сортираните продукти се разделят на три големи групи: екстра, стандарт А и стандарт Б. В „Екстра“ попадат само микс от сезонни дрехи, изключително разнообразни, красиви и модерни. Стандарт А представлява богат асортимент от сортирани по артикули и миксове зимни и летни дрехи с незначителни несъвършенства или от предишни колекции и с по-големи размери. Стандарт Б представляват годни за носене дрехи с отстраними дефекти или по-стари модели. Балирани дрехи втора употреба, предназначени за Африка и Пакистан.

Балирани дрехи втора употреба, предназначени за Африка и Пакистан.

Освен това „Тексайд България“ сортира и текстил за специално рециклиране, като най-съществена е ролята на памучните изделия. Те се събират и разделят по артикул и цвят и се предоставят на български контрагент за рязане и пакетиране в пакети по 10 кг. Новополученият продукт се изнася основно за Германия и се продава на машиностроителни предприятия и ЖП транспорта и служи за почистване на машините. Тази дейност позволява нито един килограм от събрания текстил да не остава неоползотворен.

Продажбите на сортираните продукти в България се осъществяват само през дистрибутори, внимателно подбирани и с добра репутация. Те продават както на малки клиенти – магазини и складове, така и директно в свои собствени магазини.

В продължение на 40 години TEXAID комбинира икономическата активност със социална ангажираност и екологична отговорност.

Рубриката "Нов живот за старите дрехи" стартира в партньорство между Асоциацията на преработвателите и търговците на дрехи втора употреба и "24 часа". Основната й цел е да запознае читателите със сертифицираните членова на Асоциацията, екологичните ползи от повторната употреба на дрехи и текстилни материали, процеса на обработка и рециклиране и пътя на текстила.