“АЛС България”, която е собственост на канадската компания Exco Technologies, затваря трите си завода за авточасти в България. Предприятията в Ихтиман и село Мусачево край София, които произвеждаха тапицерии за BMW и Audi, спряха в началото на годината. А това в Благоевград, където се произвеждат волани, не работи за неизвестен период. Служителите са получили януарските си заплати и са пуснати в отпуск за неопределено време. Преди 2 г. компанията откри в Благоевград третия си завод у нас. Тогава бяха наети над 300 души в голяма производствена база в Благоевград. През есента на м. г. шивашкият цех за автомобилни тапицерии бе закрит и без работа останаха над 100 души.

Официалното обяснение за закриване на производствата са оперативни загуби на АЛС, след като компанията е загубила основен клиент - приключил е договор за два модела на BMW. Увеличените поръчки за тапицерии за Mini (собственост на BMW), не са били достатъчни, тъй като цената им е по-ниска.

Опитът да се договорят по-високи цени с BMW се оказал неуспешен. Било е постигнато само временно споразумение за увеличението им, което свило загубата на българското подразделение до 1,2 млн. канадски долара за финансовата 2018 г. През 2017 г. приходите се свили с близо 25% до 122,7 млн. лв., а загубата се увеличава до 8,4 млн. лв.

От компанията посочват още, че дейността им е станала икономически неизгодна заради увеличението на разходи и промяната в трудовите условия през последните години. Свиването на безработицата в България засилило натиска върху заплатите и повишило текучеството. Не се очаквало ситуацията да се промени в близко бъдеще.

Поради това не можело да се гарантира, че ще бъдат спазени сроковете по договори. Според АЛС до 20% от работниците, които в Ихтиман и Мусачево били предимно роми, отсъствали от работа. Това водело до забавяне на производството, а за да се спази срокът за доставка, готовата продукция понякога се изпращала със самолет. Това допълнително повишавало разходите и влошавало финансовите резултати.

Разходите за труд се повишили и досигнали до 20% от общите. Брутната средна заплата в компанията била 900 лв.

Компанията е информирала инспекцията по труда за затварянето на производствата. Част от освободените работници можело да бъдат пренасочени към завода за тапицерии на германската Bader, която ще се строи в Русе.

Още през есента на миналата година канадската фирма обяви, че се отказва от обявените планове за разширяване на производството в България. Отпадна идеята за добавяне на ново в Благоевград, а предприятието бе преместено в по-малко помещение.

Компанията предложи на някои от клиентите си прекъсване на договори, а част от производството се пренасочи от България към завод в Мароко. Плановете на Exco бяха у нас да остане производството на тапицерии за Mini.

Южноафриканската Automotive Leather Company стъпи в България преди 7 години, като в заводите си разкри 1400 работни места. През 2014 г. Exсo купи АЛС, а след това закри производството в Лесото, Африка, и съсредоточи бизнеса у нас.

От министерството на икономиката коментираха, че затварянето на бизнес, свързан с авточасти, у нас не е тенденция, а по-скоро е резултат на пазарна конюнктура. Заявките от инвеститори, които искат да строят такива фабрики в България, продължавали, твърдят от ведомството.