Ще се оправят четири моста на магистралата

Тази есен започват най-дългия тунел у нас, който е на “Струма”, а през 2020-а и участъка в Кресненското дефиле

Ремонтите по “Хемус” ще продължат и догодина, въпреки че част от тях ще приключат в края на 2019-а. Това съобщиха от Агенция “Пътна инфраструктура” на запитване на “24 часа”.

До началото на зимния сезон се планира да приключат ремонтите по пътната плоча, асфалтовата настилка, маркировката на всички мостове на “Хемус” в областите София и Ловеч.

Работите по стълбове, колони, устои и т.н. ще продължат, ако метеорологичните условия са подходящи. Превантивните дейности на 7 км от платното за София на “Хемус” на територията на област Варна - между км 393 и км 400, ще завършат до края на следващия месец, добавиха от АПИ.

Ще продължи обаче и през следващата година работата в тръбата за София на тунел “Витиня”. През 2020 г. ще започнат и нови ремонти - на платната за София на виадуктите “Потоп” и “Коренишки дол”, както и на платната за Варна на други два - при 33-и и 34-а км. Това означва, че

тапите към

морето на север

ще ги има и през

следващия

сезон,

тъй като движението ще става само в едната лента в посока.

Освен ремонти до края на тази година и през следвщата ще стартират и едни от най-големите пътни проекти в България. В средата на септември се очаква да започне същинското строителство на 720-метровата отсечка преди тунел “Железница” на магистралата “Струма”. За самото съоръжение, което ще е най-дългото у нас - 2,04 км, и отсечката след него стартът ще е през октомври.

През 2020 г. се предвижда да започне и изграждането на най-сложния участък през Кресненското дефиле между Симитли и Кресна, който е близо 24 км. В момента се провеждат тръжните процедури за избор на изпълнители на строителството и на надзора за платното в посока София. Плановете са през тази година да е завършила процедурата по избор на изпълнители за участъка през дефилето.

Строителството на участъка ще бъде сериозно предизвикателство на строителите, защото ще трябва да се работи по изключително сложен терен, обясниха от АПИ.

В близо 24-километровото трасе само в платното за София ще има 7 тунела, 21 виадукта, 4 пътни възела, 12 надлези и подлези. Толкова много съоръжения с подобна сложност досега не са правени на нито един магистрален участък у нас.

През октомври е предвидено да започне изграждането на още един участък от направлението София - Калотина, част от магистрала “Европа”. В момента изпълнителят на обекта, който е на инженеринг (проектиране и строителство), работи върху изработването на проекта, обясниха от пътната агенция.

В средата на май тази го9дина стартира строителството на 17-километровия участък между Драгоман и Сливница. През октомври ще започне работата и в отсечката от ГКПП Калотина до Драгоман, с дължина е 14,5 км.

В следващите месеци предстои да стартира изграждането на над 6-километров участък от софийския околовръстен път от пътен възел “Цариградско шосе” до пътен възел “Младост”. В момента в ход било издаване на разрешението за строеж, казаха от АПИ.

В периода 2019-2020 г. в Северозападна България предстои да започне дългоочакван за региона проект - модернизацията на пътя Мездра - Ботевград, част от направлението Видин - Ботевград. Изграждането на трасето ще стартира от един от най-сложните участъци като терен за преминаване. За да върви работата по-бързо,

строителството

на близо 33 км

е разделено

на два участъка

- лот 1, който е 19,3 км, и лот 2 с дължина 13,4 км. Има избран изпълнител за лот 2 и предстои подписването на договора.

Тръжната комисия по избора на изпълнител на лот 2 продължава работата си и предстои отварянето на ценовите предложения.

На 13 август бяха отворени офертите в тръжните процедури за избор на изпълнители на още 55 км - в участъка между Видин и Ружинци. Отсечката е разделена на три подучастъка Видин - пътен възел “Макреш”. Следващият започва от там и е до пътен възел “Бела”, последният стига до Ружинци. Индикативната стойност е близо 460 млн. лв.

Проектът ще се реализира също със средства от бюджета. Както и при провеждащата се в момента тръжна процедура за избор на изпълнители на 33 км от пътя между Мездра и Ботевград, така и при тази ще се приложи новата схема на плащане. Тя предвижда

цялата стойност

на договора да

се разплати на

изпълнителя

след

приключване

на дейностите

Ако няма обжалване на процедурите за избор на изпълнител и има подписани договори, е реалистично строителните работи да започнат в края на 2019 г. или през новия строителен сезон на 2020 г.

Важен проект за Североизточна България е магистралата от Русе до Велико Търново, която се предвижда да се строи успоредно с “Хемус”. Общата ѝ дължина е 133 км. Проектът повече от година бе спрян заради съдебните процедури, тъй като решението за ОВОС се обжалваше. Всички съдебни инстанции се произнесоха в полза на АПИ и до края на годината се предвижда да стартират търговете за 75 км от трасето на магистралата. Това са участъците Русе – Бяла и обходът на Бяла за около 670 млн. лв.

Разширяват част от околовръстното под контрола на археолози

Разширението на софийския околовръстен път ще бъде извършвано под контрола на археолози. Това става ясно от обществена поръчка, която Агенция “Пътна инфраструктура” откри преди дни. Тръжната процедура е за избор на изпълнител за извършване на археологическо наблюдение при строителството на софийския околовръстен път в участъка от пътен възел “Цариградско шосе” до пътен възел “Младост”.

Според Закона за културното наследство археологическото наблюдение е теренно проучване за установяване на наличието на археологически структури на дадено място. То се извършва по време на строителните дейности, за да не се допусне да бъдат унищожени или застрашени неизвестни археологически обекти.

Срокът за подаване на офертите е до 19 септември, а стойността на обществената поръчка е 10 000 лв.

6-километровата отсечка, чието изграждане предстои да стартира в кратък срок, ще бъде с две платна с по 3 ленти за движение в посока, средна разделителна ивица, разделителни ивици между локалите и директното трасе, 2 локални платна и тротоари.

Пресичането на софийския околовръстен път с по-големите пътни артерии в района ще се осъществява чрез 4 пътни възела - “Стар Лозенски път”, “ Патриарх Герман”, “Самоковско шосе” и “Младост”. Ще бъдат изградени 3 пешеходни надлеза и мостове над реките Искър и Кална. Предвидена е реконструкция на водопроводи, канализация и газоразпределителна мрежа, както и изместване на инженерни съоръжения, телекомуникации и др.

С реализацията на проекта ще се улесни движението на транзитния трафик и връзката между магистралите “Струма” и “Тракия”. На практита той ще бъде изведен от София, а тапите в участъка ще бъдат елиминирани. В момента в пикови часове разстоянието се изминава и за час, защото платната са само две.

Превозвачите плащат на частници толтаксите, те ги предават на АПИ

Превозвачите ще плащат на частни фирми толтаксите, а те от своя страна ще ги предават на Агенция “Пътна инфраструктура”. Това предвиждат промени в наредбата за условията и реда за функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние. Те са публикувани за обществено обсъждане.

Премахва се задължението АПИ да организира разпространението на бордови устройства, регистрацията на ползватели на платената пътна мрежа, директното им отчитане и усвояване на суми от поддържан от тях баланс. Тези дейности ще бъдат изцяло прехвърлени върху търговците, които в различните си качества предоставят услуги по електронно събиране на пътни такси, като АПИ няма да плаща допълнително за това.

Партньорите на АПИ ще обработват GPS данните и ще ги превръщат в т.нар. тол декларации, които ще изпращат към тол системата за изчисление на дължимата тол такса.

Услугите, предоставяни в разкриваните от АПИ пунктове за продажба, ще бъдат плащане на винетна такса и купуване на маршрутна карта. Толтакса ще може да се плаща в пунктовете за продажба, разкривани от националните доставчици на услуги.

Разширението на софийския околовръстен път ще бъде направено под контрола на археолози.
Разширението на софийския околовръстен път ще бъде направено под контрола на археолози.