Автомобилните производители експериментират от години с начини да увеличат приходите от продажбите си. Един от използваните методи е предлагането на абонаментни услуги за колите. Тези услуги стават все по-масови и по-скъпи, пише Kotaku.

Наскоро BMW си навлече критики и шеги заради решението да предлага в някои държави платен абонамент за функции в колите си. Например подгревът в седалките да струва 18 долара месечно. Или да се плати допълнително, за да се използва адаптивен круиз контрол.

Други компании имат още по-дръзки идеи. За някои от моделите си Tesla предлага функциите за автономно управление на цена от 99 до 199 долара на месец.

Наскоро Mercedes също се присъедини към този бизнес модел. Компанията обяви, че пуска нова платена услуга за електрическите си автомобили. Тя се казва Acceleration Increase и ще струва 1200 долара на година. Клиентите, които се абонират за нея, ще могат да ускоряват автомобила си с 0.8-1 сек. по-бързо, пише Вести.бг.

От гледна точка на спортен автомобил, 1 секунда е значително подобрение. От позицията на клиентите обаче, надали ще е особено приятно усещане да знаят, че трябва да плащат допълнително, за да използват пълния потенциал на автомобила, който вече са купили. И всичко това е налично софтуерно, като може да се включва и изключва от разстояние, отбелязва изданието.

По ирония или не, това е същият принцип на работа и на все повече видеоигри. От години те също предлагат допълнително съдържание, което трябва да се доплати. То може да не променя цялостната игра, но я прави по-приятна, дава повече възможности. Разликата е, че това съдържание действително трябва да се изтегли допълнително и да се добави към играта. В много редки случаи компонентите са налични предварително. А при автомобилите цялата нужна електроника, хардуер и компоненти са вече монтирани и заключени софтуерно. На практика собственикът на колата дори разнася излишно тегло за функции, които не може да ползва, ако не плати допълнително.

От една страна подобна мярка би трябвало да улесни производителите. Когато всички коли на поточната линия се произвеждат по един и същи начин, без да се налагат промени според конкретно ниво на оборудване, това ще улесни самото производство и трябва да намали разходите. Малко е вероятно обаче това намаление да се усети в цените в шоурума, а просто ще увеличи печалбата на компанията.

За момента общото на тези услуги е, че са за моделите във високия ценови клас, отбелязва Kotaku. Логиката на компаниите е, че те се купуват от богати хора, за които още няколко долара месечно няма да са проблем, за да използват пълната функционалност на колата си. Йерархията при автомобилите обаче подсказва бъдещето. Новите технологии и идеи винаги първо намират място в скъпите модели и после постепенно си проправят път и до масовите предложения. Това означава, че е въпрос на време компаниите да започнат да експериментират с подобни услуги и в по-масовите модели.