Управителят на “Баумит България” казва, че компанията  предлага

именно това чрез качествените материали 

- “Баумит” чества 20 години на пазара, много или малко са те за строителния бизнес, г-н Бъчваров?

- Напълно достатъчни. Постигнахме над 14 млн. кв. метра изолирани и санирани фасади. Друго, с което се гордеем, е, че внесохме нова строителна култура - да се цени качеството и дълготрайността на продуктите, на обслужването и услугите. Нямаме значими, а само малки грешки. Но който не опитва, той не греши. Това ни е карало да сме все по-добри, по-гъвкави и от това да печелят нашите клиенти.

- Какви промени наблюдавате през последните години?

- Вече никой не изолира с 5 сантиметра, дебелините са над 8-10 см. Това, с което ние допринасяме, е, че нас не ни интересува фасадата да бъде само топлоизолираща. Интересува ни комфортът и климатът на обитаване. Да има приятно усещане, при което няма течение, мухъл, задух. За комфорта допринася нашата перфорирана плоча, част от активно дишащата система опът и паропропускливите лепила и мазилки.

Важна е и цветовата

хармония, как

изглежда фасадата

до съседните сгради

и цялостният облик на града.

- Кога започнаха да се интересуват българите от естетиката на сградите?

- Започнаха да се интересуват през последните години от качество, дълготрайност и естетика. По различните програми за саниране започват да се случват все по-качествени неща.

- Срещате ли пречки при правенето на бизнес в България?

- Бюрокрацията е поносима, както и нелоялната конкуренция. Проблемът с кадрите е най-голям.

- Как ги стимулирате да са отдадени на работата?

- Даваме перспектива за професионално развитие. Стремим се да се чувстват част от комфортен и ентусиазиран колектив. Има и материални стимули.

Но това е проблем на целия строителен бранш.

Липсват кадърни

специалисти

и работници. След кризата добрите майстори отидоха в Германия, Испания, Англия, където заплащането е много по-добро. Ние имаме много качествени специалисти и работници на различни нива.

Ако не се подобри заплащането, колкото и качествени продукти да предлагаме, ако не са изпълнени добре, се компрометират. Това трябва да бъде разбрано от крайния клиент, за да бъде склонен да плати цената на този работник, ако иска да получи добър резултат накрая.

- Имате ли програми за студенти?

- Имаме стипендиантска програма за студенти от УАСГ.

Провеждаме конкурси сред студентите от трети курс и победителите, които обикновено са отличници, се явяват на интервюта за стипендии при нас. Така виждаме човешките им качества, защото не всеки път отличникът е най-добрият като личност или реализация. Ние подбираме по трима от всеки факултет, осигуряваме стипендия и ги ангажираме да се учат добре. Те се включват в различни проекти, така им създаваме работа, докато завършат. След като започнат работа, ако имат желание, могат да се обръщат отново към нас. Ние ги обучаваме да са по-компетентни в своята работа.

- Имате и сертифициран държавен учебен център, където обучавате кадри.

- Ние сме сертифицирани да даваме дипломи. Обучили сме 729 човека, на които сме дали професия. В момента целта ни е да го превърнем в постоянно действащ център. Той ще е готов до края на 2016 г.

Така обученията по теория и практика ще бъдат концентрирани на едно място.

Имаме програми за

ученици, студенти

и работници, които са

напълно безплатни

Защото, за да продаваме успешно, трябва да имаме хора, с които да работим успешно и да се получи добър краен продукт.

- Колко човека работят в компанията?

- Към днешна дата са над 80 човека. Това е динамичен процес, назначаваме нови хора в момента. А през времената на криза се стремяхме да не съкращаваме хора.

- Как успяхте да се справите?

- Лесно. От две смени минахме на една, намалихме обемите на производство. Запазихме търговския екип, но заплатите на никого не сме намалявали. Продължихме чрез обучение и мотивация да запазваме положителните финансови резултати. Кризата отся качествените в бранша.

- Планирате ли други инвестиции?

- Планираме втори завод. Той ще е по-близо до клиентите - на минимум 250-300 км от сегашния в Елин Пелин.

- Каква е модата при фасадите?

- Има тенденции за цветови и структурни решения. Неслучайно

имаме палитра

от 888 цвята,

които имитират метал, дърво, камък, стари рустикални сгради и т.н. Те дават невероятна възможност за прекрасни фасади. Това, което се стремим да направим, освен топлоизолацията и комфортът на обитаване, е да зададем въпроса доколко фасадата се вписва в квартала, в града. Нагледали сме се на недобри цветове, на проекти без естетика, това създава усещане за дискомфорт.

Ние дори сме съорганизатори на конкурс за млади архитекти и студенти - “Фасади, цветове, хармония”. Той осигурява парична награда, но и дава шанс на участниците да проучват регулациите в различните държави и как да не се допускат самоцелни цветови решения.

- Какви са иновативните решения в строителната сфера?

- Ние работим с няколко иновативни материала, като

нанопор мазилката,

например, която

благодарение на

нанопорите си и

ефекта от

фотокатализата

се самопочиства

Така фасадата остава много по-дълго време чиста и не се нуждае от пребоядисване.

Друга иновация прави стената силно паропропусклива. Така комфортът в помещението е много по-голям.

Третото, върху което работим, е да осигурим качество на строителното решение. Нашите топлоизолационни системи са сертифицирани с европейско техническо одобрение и всяка година подлежим на мониторинг и контрол на качеството от нотифициран орган, определен от Европейската комисия.

- Санирането стартира, очаква се около 1300 блока да бъдат обновени до края на годината. Но то май се разбира повече като освежаване на сградите. Това грешка ли е?

- Хубаво е, че стартираха тези програми, очаквам при първите санирани блокове скоро да се усети ефектът от спестяването на енергия. По-добре е, вместо да платят по-високи сметки за отопление, да вложат в инвестиция, която се възвръща многократно и бързо. Този процес трябва да продължи. Хората се убедиха в необходимостта от саниране и ще стават все повече, след като усетят положителния пример.

- Какво сте предвидили за юбилея си?

- Поканили сме 888 гости, колкото е и нашата цветова палитра. Ще направим емоционален спектакъл, ще покажем нашите постижения и ще очертаем бъдещите ни стъпки. Вярвам, че хората ще се забавляват, ние им го дължим.

Препоръчвам също до 20 май, който може, да посети изложбата на Моста на влюбените, която включва фасади, изпълнени с “Баумит” материали. Сред многото референции, с които разполагаме, подбрахме 58 за експозицията, опитахме да съберем най-емблематичните и красивите.

- Вие сте работили върху много исторически сгради, запазва ли се автентичността и обликът им след саниране?

- Цялостният им облик не се променя, проектите се изготвят от специализирани в тази сфера архитекти. Подборът на материали е много важен.

Ние имаме

изключителен опит,

не само в България, но и в Европа. “Баумит” се занимава много със саниране на стари сгради. Ние възвръщаме блясъка на тези стари сгради. А това се получава със специални саниращи системи от продукти.

- Как се появи българската компания “Баумит”?

- Фирмата е основана на 22 декември 1995 г. Честваме 20-годишнина през 2016 г., защото реалната дейност започва през 1996 г. През 1998 г. бе закупен парцел в Елин Пелин, където е и заводът ни сега. Намерихме правилните хора, които почувстваха духа на “Баумит”, и нещата се получиха.

- Какъв съвет бихте дали на младите хора, които в момента иска да стартират бизнес?

- Основното е да бъдат заредени с оптимизъм. Трябва да вярват, че нещата могат да се случат. Трябва да имат правилна преценка, когато правят отделните стъпки. Нужно е да помислят как ще обезпечат идеите си, с какви хора, с каква материална база, какво искат да постигнат и колко далеч.

Това е основата на всеки бизнес. Също така е важно, доколко даден човек е подплатен със знания и опит. Всеки получава шанс, въпросът е как ще го използва.

СV

Николай Бъчваров е управител на “Баумит България” от 2000-а, като през тази година компанията отбелязва своята 20-а годишнина. Преди това е бил консултант в “Ърнст и Янг”, AFA, изпълнителен директор на приватизационен фонд “България”, вицепрезидент по финансите в “България холдинг”, главен счетоводител в няколко дружества. Завършил е специалност “Счетоводство и контрол” в УНСС.