Чуждестранният бизнес има определени интереси към машиностроителния сектор у нас. Данните показват, че 18% от всичките вложения през последните 10 години са именно в предприятия от този отрасъл. В момента в осем от всеки 10 автомобила в Европа имат части, направени в България.

Това разказа пред .BG Стамен Янев, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции (БАИ).

От началото на 2016 г. агенцията е сертифицирала 12 проекта и три от тях са индустриални. Това са "Интегрейтид Микро-електроникс България" ЕООД с производство на чипове за автомобилната индустрия, базата на „Луфтханза Техник” за ремонт на самолети и „Мултивак”.

Миналата година по това време са сертифицирани 4 проекта, а за цялата 2015 година – общо 12. „Очакваме да са два пъти повече до края на тази година“, каза още Янев.
Според него твърде показателен е проектът на „Мултивак”, фирма представител на семейния бизнес в Германия, която е световен лидер във вакуумното опаковане и има 60% дял на този пазар.

Фамилният бизнес е особен, прозрачен е, знае се кой е собственикът. А щом е явен, означава, че плаща и най-много данъци. Обикновено това са по-консервативни играчи, свикнали да работят не само за своята печалба, но и да допринасят за развитието на цялата социална среда, когато се установят на определено място.

Досега немската фамилна фирма е имала производствени бази само в Германия и в Австрия, защото собствениците й много държат да запазят качеството на продукцията и стандартите на работа.

За първата си инвестиция в Източна Европа са избрали България, а за развитие на производството си - „Индустриална зона Божурище”. Ще бъде отворен и център за консултантски и споделени услуги в сферата на информационните технологии и снабдяването за нуждите на компаниите от групата на "Мултивак". Планирана е инвестиция за 36 775 000 лева, ще бъдат разкрити 153 нови работни места.

„Един такъв консервативен икономически оператор е решил да се разширява в нашата страна на базата на политическа и икономическа стабилност, заради добрите перспективи да развива бизнеса си“, казва Стамен Янев.

Друг голям инвеститор в сферата на машиностроенето е шведско-швейцарската компания ABB, която произвежда промишлени роботи. Голяма част от машините, които сглобяват BMW в базата на автомобилния гигант в Мюнхен, са роботи на ABB. Групата развива дейност в около 100 държави и разполага със 135 000 служители.
У нас компанията е вече 10 години, има производствени бази в Петрич, Севлиево и Раковски. Разполага и със сервизен център за турбокомпресори във Варна.

„Няма случайни неща, у нас има добра среда за правене на бизнес, което е водещото при взимане на инвестиционното решение. Това е и основният стремеж от самото начало на министър Лукарски: нека създадем добре бизнес среда, а инвеститорите сами ще дойдат“, обяснява шефът на БАИ.

Защо в България?

„Не бих казал, че основният фактор за избора на чуждестранните инвеститори е по-евтината работна ръка“, твърди Стамен Янев. При явната липса на кадри у нас, трудно може да се говори за ниски стойности на заплащането на труда. Факт е обаче, че по-квалифициран персонал може да бъде нает в България при по-конкурентна цена.

Примерно, ако за един IT специалист или инженер тук трябва да се плати определена сума, то в Западна Европа тази сумата ще е същата, но в евро. Само това означава два пъти по-ниска цена. В същото време с тези пари в България може да се поддържа много по-добър стандарт на живот отколкото в Западна Европа, а и личното данъчно облагане е 15-20% по-ниско. Това е доста силен аргумент за младите инженери, които все по-често предпочитат да градят кариера на родна земя.

Има още причини, които правят България интересна за машиностроителния бизнес.

Повече - в книжното тяло