Определено един от секторите, които отбелязаха най-динамично положително развитие през последните години, бе този на производството на авточасти. Новините, че някъде в България ще стартира нов завод за авточасти вече не изненадват никого, което показва че индустрията и интересът към нея растат постоянно.
Показателно за развитието на сектора е и фактът, че от началото на 2012 година край Ловеч, компания “Литекс Моторс“ стартира асемблирането и на цялостни автомобили под марката „Great Wall” на най-големия частен китайски производител Great Wall Motors, като инвестицията се оценява на над 120 млн. долара.
Също така вече виждаме и първите наченки на производството на електромобили, електробуси и електрически таксита в страната. И въпреки факта, че все още в България не се произвежда цялостен автомобил на някоя европейска марка, компаниите тук са основен доставчик на концерни като Volкswagen Group, BMW, Mercedes, General Motors, Peugeot Citroren, Volvo, Rentault и други водещи европейски производители.
По естествен път развитието и обемът на бранша доведе и до създаването през 2012 година на „Аутомотив Клъстер България” (АКБ), нестопанска организация, представляваща интересите на производители, доставчици и организации, предоставящи услуги за автомобилната индустрия.
Какво показват цифрите?
След бума в производство на части и автомобили през 90-те години на миналия век в страни като Чехия, Полша и Словакия, 20 години по-късно вълната достигна и до България. Това ясно може да се види от данните за динамиката на пазара. Развитието на приходите от продажби на водещите 100 производителя на авточасти в страната показват, че индустрията се оценява на близо 4,2 милиарда лева за 2015 година, като бележи приблизително 15% средногодишен ръст за периода 2012-2015 година. Този темп се очаква да продължи и през следващите години.
Ако се вземат предвид и свързаните с дейността отрасли, със сигурност оценката е още по-висока.
Заетостта в този подотрасъл също бележи постоянен ръст, като работещите са близо 35 хил. души през 2015 при близо 25 хил. през 2013 г. Имайки предвид, че секторът е изключително експортноориентиран, може да се направи равносметката, че заема приблизително 8% от износа на страната и приблизително 5 на сто от брутния вътрешен продукт.
Основните производители в страната са чуждестранни компании от целия свят - Германия, Турция, Франция, Белгия, Япония, Великобритания, Швеция, Швейцария, САЩ, Южна Африка, Гърция, Канада, Холандия, Филипините. Ръководителите на всички фирми изтъкват, че основни фактори, които са повлияли на вземането на решение за разполагане на производствени мощности в страната са благоприятното географско разположение и членството в Европейският съюз, политическата и икономическа стабилност, ниските данъци и разходи за труд, бързата регистрация на фирми, наличието на сравнително квалицифирана работна ръка, както и обвързаността на българския лев с курса на еврото, което е допълнителен гарант за сигурност и прогнозируемост на инвестициите.
Имайки предвид факта, че германските и турските компании са едни от най-активните на пазара, друго важно предимство е и това, че в България има най-много немскоговорящи висшисти сред страните от Източна Европа, както и наличието на турско говоряща диаспора.
Друго предимство за инвеститорите е, че България има богата история и традиции в електрониката и компютърната техника, датираща още от комунистическия период. Именно това помогна на компании като белгийската EPIQ, придобита от филипинската IMI, да построи завод за автомобилна електроника през 1997 г като в момента компанията „Интегрейтид микро електроникс България“ е най-големият производител на авточасти в страната на база приходи от продажби (приблизително 320 млн за 2015 година и близо 1,500 работещи).
Други водещи компании са българският производител на акумулатори и батерии “Монбат”, японският производител на кабели “Язаки”, френската “Монтюпе”, която наскоро построи втори завод, американската “Сензор-найт индъстриъл“, която се очаква да отвори втория си завод в Пловдив, турският производител “Теклас”, който отвори трети завод в Кърджали през 2016 година, канадската “Магна Пауъртрейн”, която стъпи в България след като закупи германската “Иксетик“ със завод край Пловдив,
Кой кой е сред производителите?
В България се произвеждат най-разнообразни компоненти като кабели, части за климатици и двигатели, микрочипове, гумени уплътнения, стъкла, ресори, електроника, филтри, алуминиеви профили, ремъци, тапицерии, седалки, и т.н. Като цяло заводите са разположени из цялата страна, но се забелязва известна географска концентрация на производствата около градовете София, Пловдив, Стара загора, Русе. Ето и кои са водещите 20 производителя в индустрията в страната, ранкирани според нетните приходи от продажби на компаниите за 2015 година:
"Интегрейтид микро електроникс България", производител на автомобилна електроника в Ботевград
Българският производител на батерии и акумулатори "Монбат".
Японската "Язаки", които произвеждат кабели в Ямбол и Сливен.
Американската "Сензор-найт индъстриъл", които произвеждат температурни сензори в Ботевград.
Френската компания "Монтюпе" в Русе, която произвежда алуминиеви компоненти и части за двигатели.
"Се Борднетце", присъстваща с три фабрики в България - в Мездра, Карнобат и Сливен, произвеждаща кабелни комплекти и ел. системи.
Турският производител „Теклас България" в Кърджали, произвеждащ каучукови и пластмасови съединения.
Канадската "Магна Пауъртрейн", която произвежда вакуумни и хидравлични елементи в индустриалната зона "Раковски".
Шведската SKF, която произвежда лагери и уплътнения.
Южноафриканската компания „АЛС“ за кожени компоненти
"Костал" в Смолян за производство на електронни, осветителни системи и кормилни колони.
Турската „Нурсан отомотив“ за производство на автомобилни кабелни системи
Германската "Витте аутомотив" за производство на ключалки, панти, ключови гарнитури и брави.
„Литекс Моторс“, произвеждаща автомобилите Great Wall
Германската "Граммер" за производство на седалки, тапицерии и други интериорни компоненти.
Турската "Стандарт профил", която произвежда гумени профили.
Турската "Шишеджам" в Търговище за производство на автомобилни стъкла.
Гръцката „Етем“ за производство на алуминиеви детайли
Германската „АББ България“ за производство на компоненти за ниско и средно напрежение
„Фесто Производство“ - част от концерна Festo AG, производител на различни видове сензори и принадлежности към тях, както и на присъединителни кабели.
През последните години страната продължава да привлича производители на компоненти и аксесоари за автомобилната индустрия като едни от последните най-големи инвестиции са тези на германската