Българинът купува два пъти повече нови автомобили, но старите намаляват бавно
Двойно се стопи за 8 г. разликата между по-новите и трошките
България скоро може да не е с най-стария автомобилен парк в Европа. Допреди няколко години страната ни твърдо бе “първа” от държавите в ЕС със средна възраст на леките коли малко над 20 години.
Въпреки шоковото поскъпване на автомобилите обаче през последните 2-3 години тенденцията се обръща и в момента
средната възраст на леките коли в
страната е около 17–18 години
по данни на “Евростат” и други източници.
Това се случва не защото българинът не продължава да купува евтини возила на над 20-годишна възраст, а защото двойно повече имат възможност да си позволят нов автомобил или “почти” нов на възраст до 5 години, показват данните на КАТ.
С рязкото покачване на цените на новите хората в Западна Европа задържат по-дълго старите си автомобили. Средната възраст на колите в ЕС вече е 12,5 години, като най-старият автопарк е в Гърция (17,5 г.), а най-младият - в Люксембург (8 г.).
За съжаление, данни за България не фигурират в тази класация на АСЕА (Асоциацията на автомобилните производители в Европа), но е ясно от цифрите, че колите у нас вече са на нивото като съседна Гърция.
Малко по-добре е Румъния, където средната възраст на леките автомобили е около 15 години, но пък там действа една от най-щедрите програми при покупка на електрически коли, ако върнеш за скрап старата с двигател с вътрешно горене. В Сърбия и Северна Македония колите са като при нас - средно около на 16-17 години.
Най-добре от съседните на
България страни е Турция
с възраст на колите около 13 години, като това се дължи най-вече на местните стимули и големия брой автомобилни заводи в страната.
Според статистиката на КАТ през миналата година в България са новорегистрирани 43 745 нови леки автомобила, докато през 2016-а те са били над два пъти по-малко - 20 870.
Още по-голяма е разликата при купуването на “почти” нови возила. През миналата година автомобилите от 6 месеца до 5 години са били 22 707, а преди повече от 8 години едва 8565, или почти три пъти повече. При автомобилите от 5 до 10-годишна възраст разликата се стопява до десетина процента отгоре, а при трошките над 10 години бройката от 173 732 в края на 2016-а е намаляла с над 13 хиляди в края на 2024-а. (Виж инфографиката.)
Изводът от тези данни е, че автомобилният парк в България нараства за сметка на колите до 5-годишна възраст, докато
по-старите возила остават
постоянна величина
От там идва и плавното му подмладяване.
Тенденцията твърдо се запазва, ако се разгледат и статистиките за първите 5 месеца на тази година, на миналата, на след пандемичната короновирусна 2022-а и 2016 г.
Трябва да се отбележи също, че България е на последно място по закупени нови електрически автомобили и плъгин хибриди като процент от общия автомобилен парк с 5,5%. Румъния е с 6,4%, а на първо място е Норвегия с невероятните 95,2 процента.
