Шведската ИКЕА представи как световни

дизайнери решават проблема с малките пространства

Малкото пространство на дома, превръщането му във функционално и умно място на комфорт, употребата на рециклирани и повторно използвани материали, устойчивият и здравословен начин на живот – това са акцентите, по които ИКЕА ще работи в новите си колекции, обявиха от компанията.

Все повече хора се местят в големите градове, като в същото време пространството, което наричат дом, се смалява. С тази глобална тенденция шведският гигант съобразява изцяло новите си продукти, които обяви преди по-малко от седмица на Дните на демократичния дизайн. Това е годишното събитие на компанията, на което тя разкрива най-иновативните си идеи и предлага поглед към бъдещите си продукти и партньорства. Прави го там, откъдето всичко започва – в градчето Елмхулт, където е открит първият магазин на ИКЕА – днес вече работещ като музей.

Голямата мобилност на хората към големите градове е в основата на няколко от новите колекции на шведската мебелна компания. Схващането, че домът вече е не само географска константа, дава идеята за серията RAVAROR – продуктите от нея

бързо превръщат

малкото

пространство във

функционално място

с удобствата на жилището от голям мащаб.

Тя се състои от 20 продукта като кушетка и диван, маси, миникухня, кутии за съхранение. Дизайнът им е съобразен с идеята за гъвкавост и лесно местене от едно място на живот на друго.

“Градското население бързо нараства и хората живеят във все по-малки пространства, пътуват и сменят дома си много по-често откогато и да е преди. С RAVAROR искахме да дадем няколко ключови продукта, които да са с ново ниво на функционалност и простота. Така че когато дойде време човек да се премести, да му бъде много по-лесно да опакова всичко, да го натовари и да заживее в следващия си дом”, обясни Вивеса Олсън, идеен лидер от ИКЕА.

Колекцията ще бъде налична във всички магазини на компанията по света от септември 2020 г.

Превръщането на малкото пространство в умно място е в основата и на партньорството на ИКЕА с американския технологичен стартъп Ori. Той е разработил роботизирани мебели за модерния начин на живот. С тях малкото квадратни метри в дома могат

да превърнат

спалнята в офис,

без да отнемат чувството на уют. Колекцията се казва ROGNAN. Тя комбинира различни тактики за спестяване на място, като подвижни стени и легла например.

С няколко леки докосвания човек може да превърне малкия си апартамент в идеалното място, от което се нуждае. Системата се активира с обикновен тъчпанел с интерфейс. Колекцията ще бъде пусната в продажба догодина първо в Хонгконг и Япония.

В новите си серии шведският гигант разработва специални продукти за геймъри, за любителите на всякакъв вид изкуства, за децата – все пак още миналата година обяви партньорството си с ЛЕГО, макар че за продукта от него BYGGLEK (съчетание от шведските думи за “игра” и “строя”) ще говори малко повече тази есен.

За почитателите на спорта компанията си сътрудничи по нова колекция с друг гигант – “Адидас”. Освен това е помислила за всички, които имат нужда от повече удобства – възрастните, хората със зрителни проблеми, с различни увреждания, бременните жени.

“Около 15% от населението в целия свят живее с някаква форма на физическо затруднение и дефицит. С колекцията OMTANKSAM (от шведски – “внимателен”), която разработихме с ергономи, физиотерапевти, учени, ИКЕА

помага на хората

да преодолеят

трудностите,

заради които няма как да се радват на спокоен и независим живот”, казват от компанията.

Първите продукти от серията са пуснати в продажба през 2017 г., след като повече от 3 години изследователски екип работи по нея и я тества в различни страни. Направени са така, че да не изискват никакви допълнителни инструменти или влагане на сила – за сглобяването им не се използват отвертки, винтчета и гайки – всичко е на принципа на приплъзването на плоскостите една към друга. Нито един от продуктите няма остри ъгли, а повърхностите им са направени с допълнителна защита, за да не се плъзгат.

Цветовете също са съобразени с нуждите на всеки – масата например е направена с контрастни повърхности, така че дори човек със зрителни проблеми, още щом я докосне, да може да се ориентира по нея. Дизайнът на всички продукти е ергономичен – столовете са с облегалки, с които човек лесно да сяда и става, а диванът е с допълнителна основа за удобство при продължително седене. Те ще са налични във всички магазини на ИКЕА от май 2020 г.

Устойчивостта е една от ключовите идеи при създаването на всички нови колекции на компанията. Заради това си е поставила голямата цел от 2020 г. полиестерът, който използва за текстилните си продукти, да бъде само рециклиран.

“Осъзнаваме, че това е доста смела цел и знаем, че пътят ни няма да е лесен. Но сме отдадени на желанието да спрем зависимостта си от първични изкопаеми материали до 2030 г., а това е една важна стъпка от пътя ни занапред”, каза Нилс Мансон от ИКЕА.

Грижата за природата е в основата на 3 от новите колекции на компанията. Всичко в MUSSELBLOMMA е направено от

рециклирана

пластмаса,

част от която е събрана от рибарски мрежи в Средиземно море. Продуктите в нея са чанта, две калъфки за възглавници и покривка за маса. Разработени са от испанската дизайнерка Инма Бермудес и с красивия си принт много напомнят за океана.

Миналата година ИКЕА започна кампанията “По-добър въздух сега”. Заради нея започна да използва оризови сламки, които са останали при прибирането на реколтата и обикновено се изгарят, за суровини за различни свои продукти. Те влизат в колекцията FORANDRING – от шведски “промяна”.

“С колекцията илюстрираме желанието си да допринесем за положителна промяна”, обясняват от компанията. Продуктите, направени от оризови сламки, са в черни и сини оттенъци. “Колекцията показва настоящата ситуация със замърсяването на въздуха и смога, както и надеждата за по-добро бъдеще с ясносиньо небе”, разказа дизайнерката Лина Вуоривирта.

Събирането на слънчева светлина на принципа на панелите, каквито вече има и по много покриви в страната ни, е в основата на серията SAMMANLANKAD. Тя ще залага на различни дизайнерски продукти в партньорство със световнопризнатия художник Олафур Елиасон.

Той не е единствената звезда, която се включва в иновациите на ИКЕА. Клаус Майер – единият от основателите на печелилия 4 пъти титлата ресторант на годината “Нома”, преобръща представите за качествена храна със своите здравословни предложения. Емблематичните кюфтенца на ИКЕА, които са в менютата на ресторантите им от 1985 г., досега са минали само няколко подобрения – през 2015 г. влизат вегетарианските и пилешките кюфтенца, а през 2018 г. кюфтенцата, направени от сюмга или треска.

Но с помощта на Клаус Майер кухнята на ИКЕА стъпва на ново ниво – от следващата година ще предлагат кюфтенца, направени изцяло от растителни продукти. В съставките им влизат протеин и нишесте от грах, картофи, овесени ядки и ябълка. Амбицията на компанията е вкусът на новите кюфтенца да бъде също толкова добър, колкото на вече наложилите се, но да бъдат по-здравословни.

ИКЕА си сътрудничи и със световноизвестния британски дизайнер Том Диксън, с когото представят специална серия

продукти за

отглеждане на

плодове и

зеленчуци вкъщи

“Храната е жизненоважна част от всекидневието и искаме да покажем на хората как сами да поставят своите зеленчуци в чиниите си, вместо да купуват всичко от супермаркета. Достъпът до качествена и хубава храна е сериозен проблем, когато населението на света се увеличава”, обясни Джеймс Фъчър, креативен лидер в ИКЕА.

Колегите му и екипът на Том Диксън работят върху различни макети и прототипи, за да излязат с най-добрите и гъвкави предложения. Продуктите от общата им колекция ще бъдат лесни за преместване, за поставяне в ъгли, за подреждане един върху друг, така че да заемат минимално място – отново решение за забързания градски начин на живот.

ROGNAN – роботизираните мебели са бъдещето според ИКЕА.
ROGNAN – роботизираните мебели са бъдещето според ИКЕА.
MUSSELBLOMMA – продуктите от тази колекция са направени от пластмаса, събирана от рибарски мрежи в Средиземно море.
MUSSELBLOMMA – продуктите от тази колекция са направени от пластмаса, събирана от рибарски мрежи в Средиземно море.