По време на управлението на партия „Право и справедливост“ Полша предприе промени в правосъдната си система, които накараха Европейския съюз да затегне кранчето с пари. С Доналд Туск на власт реформите са в ход и ЕС размразява средствата, по този начин давайки достъп до милиарди евро, предаде Европейският нюзрум - платформа за сътрудничество между 23 европейски новинарски агенции.

На 29 февруари Европейската комисия официално одобри освобождаването на 137 млрд. евро от Фондовете на Европейския съюз, давайки зелена светлина за първия транш от 6,3 млрд. евро в рамките на Плана за възстановяване и устойчивост. Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен обяви, че средствата ще бъдат освободени, по време на посещението си в Полша седмица по-рано.

Все пак това съобщение не означава, че Полша автоматично ще получи цялата сума от 137 млрд. евро. Тъй като замразените средства идват от различни източници, предаването им няма да се случи наведнъж, а през следващите 3 години до 2027 г., и има процедури, които трябва да се следват. „Днес ние обръщаме страницата с проблемите на върховенството на закона с Полша, понеже признаваме важните крачки, извършени от правителството“, заяви в социалната мрежа „Екс“ заместник-председателят на Европейската комисия, отговарящ за ценностите и прозрачността, Вера Йоурова.

Средствата за Полша бяха задържани заради притесненията за върховенството на закона, обвиненията, че се подкопава независимостта на магистратите и че се допуска правосъдната система да се влияе от партийни интереси. След парламентарните избори през октомври 2023 г. новото проевропейско правителство на бившия председател на Европейския съвет Доналд Туск предприе мерки да отмени промените, внесени от тогавашното националистическо правителство на „Право и справедливост“ (ПиС). Туск възнамерява да спазва европейските стандарти и да възстанови достъпа на Полша до бюджета на ЕС. 

Какво се случи?

Спорът между предишното полско правителство на ПиС и ЕК започва през 2015 г., когато партията дойде на власт. Според Комисията съдебната реформа на ПиС застрашава независимостта на съдебната система и не съответства с върховенството на закона в ЕС, в който Полша е страна членка от 2004 г.

Това доведе ЕС до замразяване на част от кохезионните фондове и на целия Фонд за възстановяване и устойчивост, както и да започне процедура по чл. 7 от Договора за ЕС  срещу Полша през 2017 г. Процедурата се свързва със сериозни нарушения на ценностите на ЕС, заложени в Договора за Европейския съюз се смята за крайна мярка. Използва се в случай на заплахи срещу върховенството на закона и може да лиши дадена страна от определени права, например от правото на глас в Европейския съвет. 

През 2022 г. ЕК замрази средствата за Полша заради съдебните реформи на ПиС. След изборите в страната през есента на миналата година, които сложиха край на осемгодишното управление на ПиС, новият кабинет цели да възстанови върховенството на закона, да затвори процедурата по чл.7 и да размрази чрез реформи средствата на ЕС. 

Полските реформи: „реалистичен план“ с много останала работа за вършене

На 20 февруари новият министър на правосъдието на Полша Адам Боднар, придружен от полския министър на европейските въпроси Адам Шлапка представи в Брюксел пред министрите на европейските въпроси на страните членки новият план за съдебни реформи на правителството.

Планът, който беше добре приет в Брюксел, се състои от редица правни промени, насочени към отменяне на правосъдните реформи в Полша, приложени от правителството на ПиС.

 Планът на Боднар включва 9 правни изменения, първото от които е промяна на Закона за Националния съдебен съвет. Останалите промени засягат Конституционния трибунал и Върховния съд. Полското правителство също така планира да отдели поста министър на правосъдието от генералния прокурор и да приеме закон за статута на служителите в съдилищата и прокуратурите. 

Въпреки това част от плана зависи от ново законодателство, на което вето може да наложи полският президент Анджей Дуда, който е близък до партия ПиС, която контролираше предишното правителство. 

Високопоставени европейски служители обаче заявиха, че решението да се размразят средствата за Полша се основава на преценката на ЕК, че Полша е преминала успешно важни „суперетапи“. Решението не означава, че независимостта на правосъдната система е било напълно възстановено, заявиха те. 

Еврокомисарят по правосъдието Дидие Рейндерс заяви, че ангажиментът на полското правителство към реформите засега е „много впечатляващ“. Комисар Вера Йоурова, която отговаря за темите, свързани с демокрацията, дезинформацията и върховенството на закона, обясни, че Боднар е представил „реалистичен план за действие за възстановяване на независимостта на правосъдната система“. Според нея планът представлява „първа крачка“ към затварянето на процедурата по чл. 7.

Същевременно тя призна, че „има много работа за вършене“, предвид „дългия списък  с нарушения“ на върховенството на закона. „Всичките тези въпроси трябва да се разрешат“, допълни тя, уверявайки в „конструктивния“ метод за действие на ЕК в диалога с националните власти. 

„Когато има желание, има и начин“, коментира белгийската външна министърка Хаджа Лабиб от името на председателството в Съвета на ЕС. Лабиб подчерта „решителността“, демонстрирана от наскоро установилото се правителство на Доналд Туск да „обърне тенденцията“ на Полша от последните години. „Приветстваме позитивната динамика“, заяви министърът, изразявайки надежда, че процедурата по чл. 7 ще бъде закрита преди края на белгийското председателство на 30 юни. 

Колко и кога?

Средствата на обща сума 137 млрд. евро идват от бюджета за развитие, контролиран от Европейската комисия (76,5 млрд. евро) и от Плана за възстановяване от КОВИД-19 (59,8 млрд. евро). 

Сумата може да бъде разделена както на просрочени плащания, които бяха блокирани, така и на плащания, дължими през следващите няколко години, които също биха били блокирани, ако комисията не реши да възстанови финансирането на Полша.

Фонд за възстановяване и устойчивост

Почти 60 млрд. евро идват от постпандемичния Фонд за възстановяване и устойчивост, от който 25,3 млрд. евро са грантове и 34,5 млрд. евро са заеми. Полша по-рано представи националния си План за възстановяване, уточняващ как ще се използват средствата - например в сферата на климатичните политики и политиките, свързани с околната среда или в сферата на цифровизацията и киберсигурността. 

Средствата от Фонда за възстановяване все пак трябва да бъдат одобрени от страните членки на ЕС. Общо погледнато, всички плащания от този бюджет трябва да са одобрени от значително мнозинство от страни членки, представени от Съвета на ЕС, след препоръка на ЕК. Това се отнася не само до Полша, но и до много страни членки на ЕС, стремящи се към подкрепа от Фонда за възстановяване. На 29 февруари ЕК препоръча на Съвета да одобри скорошните искания на Полша за изплащане на средства. 

„Веднъж потвърден от страните членки, днешната оценка на ЕК проправя пътя за изплащане на първия транш в размер на 6,3 млрд. евро от общо заделените за Полша 59,8 млрд. във Фонда за възстановяване и устойчивост“, заяви Вера Йоурова в социалната мрежа „Екс“. Полша очаква да получи първия транш през април. 

Бюджет за развитие

Останалите 76,5 милиарда евро ще бъдат изплатени според инвестиционния план за периода 2021-2027 г., за който ЕК и полското правителство са се разбрали. Планът попада под кохезионната политика на ЕС, която отделя средства за развитие на по-бедните страни членки на ЕС. Изплащанията от този бюджет са контролирани от ЕК и не изискват одобрението на Съвета. 

Средствата също не са незабавно разпределяни, а са на изплащания, които се прехвърлят веднъж, след като страните членки са приложили определените проекти, предава БТА. Според източници от Европейската комисия Брюксел очаква през следващите седмици Полша да поиска връщането на около 600 млн. евро.